Народното BMW (един тест на 114d)
Близо 20 години след появата на последното BMW с под 100 кс на задните гуми се появи това 114d.
Разсеяни от реалността на всекидневието, напълно бяхме забравили, че такова въобще е съществувало. Какво можехме да направим, нямахме друг избор, всичко беше ясно, казахме си: "Трябва да го пробваме, та това е народното BMW!"
О Б Р А Т
Как понякога нещата се обръщат с главата надолу. Volkswagen - идеята за народната кола на националсоциалистите в Германия от 30-те години на миналия век, реализирана в демократичния свят като може би най-успешната в историята на автомобилите, днес става все по-луксозна, мощна и скъпа точно за онези обикновени миньори от Гелзенкирхен, за работниците от Волфсбург, или за другите, за които бе създадена.
От другата страна на примера стоят автомобилите на сънародниците им от Мюнхен, които в миналото продаваха колите си в значително по-малки серии, предимно на запалени по марката, различни и дори определяни като леко надменни клиенти. Днес същите промениха курса и осъществяват по-мащабна цел: марката да доминира на пазара на луксозни автомобили, увеличавайки няколко пъти годишните си продажби. От BMW го постигнаха, достигайки все повече нови за тях клиенти.
Н А Р О Д Н О Т О B M W
Разбираме, че е нелепо да наричаме което и да е BMW народна кола. С времето обаче това става все по-вярно, макар да звучи неприемливо за хората от BMW. Може да не е най-евтиният избор за хечбек на пазара, дори тази 114d от историята не е най-евтината версия на модела, но в Мюнхен никой не помни откога не са имали нещо толкова близо до народа.
Първа серия се налага на пазара от около две години и с базова цена от 43 хиляди лв. В момента 114i е най-достъпното BMW у нас. Отскоро обаче за 2-3 хиляди още получаваш много повече от новото дизелово 114d. Тази хитра малка 1.6-литрова "печка" харчи средно не повече от 5 на 100 км. Прави го не в рекламната брошура, а в реалния свят, в центъра, по извънградския път или на магистралата.
Знаейки, че тръгваш на някъде със сила от 95 кс, не очакваш много от това BMW. Накрая оставаш приятно изненадан от динамиката на 1.6-литровия, да го наречем "електронно дефорсиран", двигател. Върви си смело и трудно можеш да усетиш някаква сериозна разлика с онези 116 кс от същия "отпушен" двигател. Него го предлагат за още 1300 лв в 116d EfficientDynamics (неприлично икономична за пред хора - 3.8 л./100 км).
Ако наистина е "Народното BMW", то освен малкия бюджет за бензин, трябва да не е скъпо и пред родината. Тя и нейните данъчни условия този път са в полза на 114d и с няколко пъти по-нисък данък за коли с под 100 кс мощност подкрепят цялата идея.
114d е първото ново BMW от години, което влиза в нормата, и за него плащаш около 60 лв годишно вместо 300 лв. за вариантите на модела с няколко конски сили повече. Когато мислиш за нова кола, тези пари може да не са решаващи, но защо да не плащаш колкото за малък Opel.
Н Е П О-М А Л К О B M W О Т О С Т А Н А Л И Т Е
Изминахме близо хиляда километра във всякакви условия (буквално). Направихме го, за да разберем, че всичко казано дотук не го прави по-малко BMW от останалите.
В крайна сметка със 114d не губиш. Печелиш алтернативен вариант с всички предимства на BMW и радостта от шофирането на единствения компактен хечбек на пазара със задно предаване остава. С отговора на коронния въпрос: "Колко харчи това BMW?", разочароваш малко любопитните си приятели, но и с това се свиква.
Истината е, че 114d си остава скъпа кола от луксозния клас. Реалността обаче все повече я сравнява с "народния" Golf, който в последните години застрашително се доближи на няколко хиляди лева дистанция, правейки цената на малкото BMW разумна.
B M W 114d
Базова цена: 46 350 лв. (с ДДС)
Двигател: редови 4-цилиндров
Гориво: Дизел
Работен обем: 1598 куб. см.
Мощност: 95 кс.
Въртящ момент: 235 Нм.
Трансмисия: 6-степенна механична.
Ускорение: 0-100 км/ч: 12.2 сек.
Максимална скорост: 185 км/ч.
Градски разход: 4.9 л.
Среден разход: 4.1 л.
Извънградски разход: 3.7 л.