Вход / Регистрирай се

Колите с граунд ефект няма да липсват на Хамилтън

Сезон 2026 ще сложи край на ерата на болидите с граунд ефект във Формула 1, когато в сила ще влезе нов цикъл от правила.

Люис Хамилтън се надява на по-добър късмет в следващия цикъл от развитието на Формула 1, след като премина през изключително труден период от въвеждането на болидите с граунд ефект през 2022 година досега.

Щайнер: Хамилтън има нужда от добра кола във Ферари
Щайнер: Хамилтън има нужда от добра кола във Ферари

Само две от 105-те победи на седемкратния световен шампион в Гран При са постигнати в настоящата ера. Той изпитваше особени затруднения в квалификациите, тъй като тези автомобили не възнаграждават острия подход в завоите след късно спиране.

Ситуацията беше толкова лоша, че 40-годишният пилот заяви: „Нищо от тези коли няма да ми липсва", като определи този цикъл от развитието на спорта като най-неприятен от дебюта му във Формула 1 през 2007 година.

Инженерът на Верстапен преговаря с Астън Мартин
Инженерът на Верстапен преговаря с Астън Мартин

За негов късмет, 2026 ще постави началото на нова ера с огромни промени както в шасито, така и в задвижващата система, което ще даде на Хамилтън шанс да преодолее слабия си дебютен сезон с Ферари през 2025 година.

Първата такава промяна, която Хамилтън преживя във Формула 1, беше през 2009 г., когато бяха върнати гумите тип „чист слик“, размерите на крилата бяха увеличени и бяха направени промени в дифузьора с надеждата колите да станат по-малко зависими от притискащата сила.

Стела посочи ключовия момент, помогнал на Норис да победи "булдога" Верстапен
Стела посочи ключовия момент, помогнал на Норис да победи "булдога" Верстапен

Тогава обаче Макларън изпитваше трудности и действащият шампион Хамилтън беше 11-и след девет кръга, преди отборът да успее да се възстанови донякъде и да помогне на британеца да завърши пети в класирането.

Той се справи много по-добре със следващите две промени през 2014 г. и 2017 г. През този период с автомобилите с турбо хибридно задвижване Хамилтън спечели шест световни титли с Мерцедес – постижение, което е в пълен контраст с последвалите години.

Ди Монтедземоло сравни шансовете на Ферари с тези на аутсайдер в Серия А
Ди Монтедземоло сравни шансовете на Ферари с тези на аутсайдер в Серия А

„Спомням си първия ден през 2009 г. в Макларън, когато казаха, че правилата изискват 50% по-малко притискаща сила - обясни Люис по време на Гран При на Абу Даби. - Те бяха конструирали колата да има 50% притискане. Спомням си, че се върнах през януари и те казаха: „Вече сме постигнали целите си“, а аз си помислих: „Това нормално ли е?“. Стигнахме до първия тест и се оказа, че изобщо нямаме притискаща сила и сме много назад. Научих много от този опит.“

„След това 2014 беше невероятно вълнуваща. Също и защото бях в нов отбор и виждах невероятната работа, която вече беше свършена няколко години по-рано, особено по двигателя.“

„А 2017 беше страхотна, защото колата беше по-голяма, по-широка. Просто изглеждаше по-масивна и с повече притискане. Беше мега. Последното поколение болиди беше може би най-лошото, бих казал, и се моля следващото да не е по-зле.“

Резерва на Астън Мартин не би отказал да се състезава с Верстапен
Резерва на Астън Мартин не би отказал да се състезава с Верстапен

Колко много Хамилтън не харесва тези коли може да се види от медийните му изяви през 2025 г., в които той често беше изключително унил и даваше отговори само с по една дума.

Това се случи на фона на година, в която той завърши шести в класирането, на 86 точки зад съотборника си Шарл Льоклер, като единственият му светъл лъч беше спринтовата победа в Шанхай.

Вилньов обясни защо Пиастри загуби битката за титлата
Вилньов обясни защо Пиастри загуби битката за титлата
Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички