Макс Верстапен запази надеждата за титлата жива с категорична победа в Лас Вегас

Макс Верстапен запази теоретичен шанс за спечелване на световната титла във Формула 1 през 2025 година, след като триумфира за втори път в своята кариера в надпреварата за Гран При на Лас Вегас.

Нидерландецът поведе още в първия завой на състезанието, възползвайки се от неточността, която стартиралият от полпозишъна Ландо Норис допусна в опита си да приложи агресивна защита срещу четирикратния световен шампион. Тази прекомерна агресия на Норис му струва и второто място, което той загуби от миналогодишния победител в Града на греха Джордж Ръсел.

Впоследствие водачът в генералното класиране прекара повече от половината състезателна дистанция от 50 обиколки зад своя сънародник преди да го изпревари в края на 34-ия тур. След това той пробва да догони и Верстапен в битката за победата, но това се оказа непосилна задача и при минаването покрай карирания флаг Норис завърши на 20.7 секунди зад победителя Верстапен, след като в последните обиколки загуби много скорост заради някаква повреда в неговия автомобил.

Ръсел, който в голяма част от дистанцията се бореше с проблем в сервото на неговия волан, финишира трети, на само 2.8 зад Норис, след като в един момент разликата между двамата беше скочила на над десет секунди. Стартиралият 17-ти Андреа Кими Антонели пресече финалната линия четвърти, но наказание от пет секунди смъкна италианеца на петото място зад Оскар Пиастри. Шарл Леклер беше класиран на само 0.190 зад Антонели, а зоната на точките оформиха Карлос Сайнц, Исак Хаджар, Нико Хюлкенберг и Люис Хамилтън.

Няколко часа след финала обаче Норис и Пиастри бяха дисквалифицирани заради нарушения на техническите правила. Така топ 10 придоби следния вид: Верстапен, Ръсел, Антонели, Леклер, Сайнц, Хаджар, Хюлкенберг, Хамилтън, Естебан Окон и Оливър Беарман.

Дисквалифицираха Ландо Норис и Оскар Пиастри от Гран При на Лас Вегас

В генералното класиране също настъпи голяма промяна, тъй като вместо с 42 точки, победителят Верстапен вече изостава с 24 от лидера в шампионата Норис. Нидерландецът има равен актив с този на Пиастри, който обаче запазва второто място, тъй като има една победа повече от четирикратния шампион от началото на сезона.

Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Лас Вегас (обновено)

При конструкторите след като вече има двама пилоти на подиума в Лас Вегас, Мерцедес увеличава още повече аванса си в битката за второто място. Първоначално Сребърните стрели водеха с 32 точки пред Ред Бул, но сега техният аванс набъбна на 40 пункта пред Биковете, които не печелят нито една допълнителна точка от дисквалифицирането на пилотите на Макларън. Изоставането на Ферари от Мерцедес пък се увеличава от 52 на 53 точки, тъй като Черните кончета взимат една допълнителна точка по-малко спрямо Сребърните стрели.

Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Лас Вегас (обновено)

Сезон 2025 във Формула 1 продължава следващата седмица с уикенда за Гран При на Катар, който ще включва и последния спринт за годината.

Най-интересното от надпреварата за Гран При на Лас Вегас:

За старта всички пилоти в топ 10 избраха средно твърдите гуми, но зад тях Хюлкенберг (11), Колапинто (15), Албон (16), Бортолето (18) и Хамилтън (19) заложиха на твърдите сликове. Антонели (17) единствен рискува с меката смес за своята първа серия от обиколки.

Старт - Норис пробва агресивна защита срещу Верстапен веднага след старта, но влезе много дълбоко в първия завой, който позволи не само на Верстапен да изпревари пилота на Макларън, но и на Ръсел. По-назад Пиастри загуби две позиции и се озова на седмото място зад Хаджар и Лоусън.

1/50 - На едно от любимите си места за атака Леклер изпревари Алонсо в подхода за 14-ия завой, за да се изкачи на деветото място, което той загуби в началото.

2/50 - Повреда в предното крило на Лоусън, която принуди новозеландеца да намали своето темпо и той започна да потъва в класирането, което позволи на Пиастри да напредне до шестото място. От повторенията се видя, че счупването на крилото на Лоусън се дължи на контакт между него и Пиастри в първия завой. Контактът беше изцяло по вина на пилота на Рейсинг Булс.

Виртуална кола на сигурността! Заради множеството отломки по пистата, разпръснати след контакти в първите завои на състезанието, надпреварата беше временно неутрализирана.

4/50 - Рестарт! Маршалите почистиха трасето и състезанието в Лас Вегас беше подновено в началото на четвъртата обиколка.

5/50 - Още едно изпреварване за Леклер в спирането за 14-ия завой, този път срещу Беарман, който беше направил отличен старт от 14-тото място, за да влезе в топ 10. След своята маневра Леклер се изкачи на седмата позиция, на около две секунди зад Пиастри.

6/50 - В челото Ръсел започна да притиска с DRS на дългите прави Верстапен в битката за първото място, а двамата вече се бяха откъснали на 2.6 секунди пред Норис.

9/50 - Три много добри обиколки позволиха на Верстапен да се откъсне на малко над секунда пред Ръсел, което лиши пилота на Мерцедес от възможността да използва DRS. Норис пък беше изостанал на вече 2.8 от своя сънародник Ръсел. Добрата новина за лидера в шампионата беше, че неговият съотборник Пиастри не успяваше да се доближи достатъчно, за да атакува Хаджар за петото място.

10/50 - Леклер стопи пасива си спрямо Пиастри на по-малко от секунда и вече разполагаше с DRS на две от дългите прави в рамките на обиколката.

11/50 - След колебливите начални обиколки пилотите на Макларън започнаха да се събуждат и да повишават своето темпо. Това позволи на Пиастри да влезе в DRS зоната на Хаджар, който пък изостана леко от Сайнц и загуби възможността да отваря своето задно крило.

12/50 - Неточност на Пиастри в 12-ия завой позволи на Леклер да се доближи достатъчно, за да го атакува успешно в спирането за 14-ия завой. Монегаскът беше подпомогнат и от факта, че Пиастри остана без DRS, докато пилотът на Ферари имаше възможността да отвори задното си крило и реално Пиастри нямаше шанс да се защити.

13/50 - Поредна успешна атака на Леклер в подхода за 14-ия завой, която му позволи да изпревари Хаджар и да се изкачи на петата позиция на 2.5 секунди зад бившия си съотборник Сайнц.

14/50 - Ръсел се оплака на своя отбор, че има проблем със сервото на волана, което със сигурност щеше да се отрази на карането на британеца. По-назад грешка на Хамилтън в 12-ия завой позволи на Албон да го атакува, но се стигна до контакт между двамата в спирането за 14-ия, което отчупи част от предното крило на тайландеца, който трябваше да влезе в бокса за нов нос.

16/50 - Виртуална кола на сигурността! За втори път състезанието беше неутрализирано, за да могат маршалите да почистят пистата от отломки, този път от инцидента между Албон и Хамилтън.

Рестарт! Бърза работа от страна на маршалите, които имаха нужда от по-малко от обиколка, за да почистят трасето. При оттеглянето на виртуалната кола на сигурността Пиастри успя да изпревари Хаджар, за да се изкачи на шестата позиция.

17/50 - Ръсел, който почти беше настигнат от Норис, избра да се насочи към алеята пред боксовете за своето първо планирано спиране за смяна на гуми. Британецът премина към твърдите сликове и се върна на трасето на седмото място, на 3.4 зад Хаджар.

19/50 - С чистия въздух пред себе си Норис започна да настига лидера Верстапен, но разликата в темпото между двамата си оставаше много малка.

20/50 - С новите си гуми Ръсел настигна и изпревари без особени затруднения Хаджар, за да се изкачи на шестата позиция, а секунди по-късно пилотът на Рейсинг Булс се насочи към бокса. Зад тях Хамилтън най-накрая успя да изпревари Окон, за да се изкачи на временна девета позиция преди стопа на Хаджар, който се върна на пистата на 11-то място.

21/50 - Пиастри спря за първи път в рамките на състезанието, преминавайки към твърдите сликове. Австралиецът се върна на пистата на десетата позиция, на 6.7 зад Антонели.

22/50 - Лидерът в шампионата Норис също направи своето първо спиране в бокса и също премина към твърдата смес, връщайки се на пистата на четвъртото място, на 1.9 зад спрелия по-рано Ръсел. Норис беше последван в бокса от Сайнц, който непосредствено преди своя стоп парира успешно атака на бившия си съотборник Леклер.

23/50 - Пиастри се възползва от студените гуми на Сайнц и атакува успешно испанеца в подхода за четвъртия завой веднага след връщането на пистата на пилота на Уилямс.

24/50 - Леклер спря в бокса от временната втора позиция, на която се беше изкачил. Монегаскът се върна на пистата на деветото място, на 1.6 зад спрелия три тура по-рано Пиастри, но точно пред Сайнц, който не беше достатъчно близо до бившия си съотборник, за да пробва атаката, която Пиастри направи срещу него.

25/50 - Точно в средата на дистанцията лидерът Верстапен посети своите механици за очакваната си единствена смяна на гуми. Екипът на Ред Бул се справи отлично и върна четирикратния шампион на първата позиция, на малко над секунда пред Ръсел.

29/50 - Стартиралият от дъното на колоната Хамилтън посети механиците на Ферари, преминавайки от твърдите към средно твърдите сликове. Преди стопа си седемкратният шампион беше достигнал до петото място, а след спирането си в бокса британецът се върна на десетата позиция, на 7.3 зад Хаджар, чиито твърди гуми бяха с девет тура по-стари от тези на Хамилтън.

30/50 - Хюлкенберг, който се движеше точно пред Хамилтън, също посети своите механици и успя да запази своята позиция пред британеца, благодарение на неточността, която пилотът на Ферари допусна в спирането за 14-ия завой. След нея той беше притиснат от Алонсо, но успя да парира успешно атаката на пилота на Астън Мартин в първия завой.

32/50 - В челото Верстапен беше успял да се откъсне на 3.3 пред Ръсел, който имаше преднина от само 1.1 пред Норис, който беше и с малко по-свежи гуми.

34/50 - Норис използва DRS и изпревари Ръсел с атака от външната страна в подхода за 14-ия завой. Лидерът в шампионата имаше пасив от пет секунди спрямо водача в състезанието Верстапен, чиито гуми бяха с три обиколки по-свежи от тези на Норис.

36/50 - Лош късмет за Норис, който загуби около половин секунда в началото на обиколката, след като беше заклещен за два завоя зад върналия се на пистата след спиране в бокса Албон. Така разликата между Норис и Верстапен скочи на 5.5 секунди.

39/50 - Пиастри губеше много време, тъй като не успяваше да намери път покрай Антонели, който все още караше с твърдите гуми, които сложи при ранното си спиране във втората обиколка. Това позволи на Леклер отново да се доближи до Пиастри, след като по-рано беше прескочен от пилота на Макларън по време на спиранията в бокса.

40/50 - Десет тура преди финала Верстапен водеше с 5.6 пред Норис, който се беше откъснал на 5.2 пред Ръсел. На 11.3 зад британеца се движеше и неговият съотборник Антонели, а непосредствено зад италианеца бяха Пиастри и Леклер. Антонели обаче имаше наказание от пет секунди, което му бе дадено за фалстарт.

44/50 - Изглежда, че Норис се беше отказал от преследването на Верстапен, тъй като шест обиколки преди финала разликата между двамата възлизаше на 6.0 секунди. Борещият се с проблемите в сервото Ръсел беше изостанал на 10.3 от Норис и водеше със 7.8 пред своя съотборник Антонели.

46/50 - Въпреки че беше с гуми на цели 44 обиколки Антонели успяваше да поддържа темпо, което беше съизмеримо с това на лидерите Верстапен и Норис. Това позволи на пилота на Мерцедес да се откъсне на над секунда пред Пиастри, което пък означаваше, че за пореден път в състезанието австралиецът ще трябва да се защитава на Леклер.

49/50 - Проблем за Норис, чието темпо изведнъж се срина и той започна да губи по над три секунди на обиколка.

Финал - Макс Верстапен води от старта до финала и записа втора победа в Лас Вегас пред Ландо Норис и Джордж Ръсел, които оформиха подиума в Града на греха.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти