Къде ще кара Грязин през сезон 2025 в WRC?
Българският пилот Николай Грязин е един от най-важните фактори в развитието на пазара на пилоти в Световния рали шампионат (WRC) за сезон 2025, който започва в края на януари с рали “Монте Карло”.
Два важни трансфера създадоха интересна ситуация на този пазар и изведоха Грязин на челна позиция в предпочитанията на отборите. Първо, Адриен Фурмо реши да напусне М-Спорт и да подпише с Хюндай, където ще е третият пилот на тима с пълна програма. И след това, Оливър Солберг зае мястото на световния шампион в WRC2 Сами Паяри в програмата на Тойота в WRC2, като ще кара за Принтспорт, за който се състезава и финландецът.
Грязин преговаря за място в М-Спорт за догодина
Другият много важен елемент от подреждането на картинката е въвеждането на таван на бюджетите на отборите в Световния рали шампионат, което означава, че заводските тимове с Rally1 коли ще имат по-ниски и прогнозируеми разходи, интересът от млади пилоти със спонсори не намалява и най-вероятно догодина ще видим, че тимовете ще използват трета и четвърта кола в голяма част от ралитата.
Къде обаче се намира “на картата” Грязин в тази ситуация? Още в началото на месеца стана ясно, че той е част от пилотите, които преговарят с М-Спорт за ограничена програма - 2-3 ралита, като се предполага, че досегашният съотборник на Николай - Йоан Росел, вече е подписал за 3 асфалтови старта с Малкълм Уилсън.
Тиери Нювил с притеснение за новите коли в WRC
За Грязин обаче има вариант и за ограничена програма с Хюндай - тимът планира да пусне четвърта Rally1 кола, ако има пилоти с бюджет и Николай тук е сред лидерите в списъка.
WRC и ФИА обявиха по-отворените правила за сезон 2027
В категорията WRC2 е още по-интересно. Николай може да преподпише с DG Sport и да кара още един сезон със Ситроен С3 Rally2, но с този автомобил той остана едва 4-и в крайното класиране за тази година, въпреки че имаше скорост да е шампион. Също така, Грязин може да се върне в Токспорт, където Солберг оваканти лидерското място. Николай има огромен опит с Rally2 колите на Шкода и със сигурност ще е претендент №1 за титлата от началото на сезона. А и така ще може да подпише договор директно с чешката компания.
Новата точкова система в WRC връща част от тежестта на победите
И накрая - най-скромната възможност - Хюндай прави опит да съживи програмата си в WRC2, като следващата версия на i20 n Rally2 е готова, като на тестовете Крис Мийк и Стефан Лефевр свършиха много работа, за да се заличи разликата с лидерите в класа.
Тойота потвърди завръщането на Рованпера за сезон 2025 в WRC
Според непотвърдена информация, Грязин има бюджет за предстоящия сезон, така че ще кара отново в WRC, въпросът е къде. Той спечели три победи през 2024 в WRC2, бори се за титлата и сега е готов за следващата крачка.