WRC и ФИА обявиха по-отворените правила за сезон 2027

Организаторите на Световния рали шампионат (WRC) и Международната автомобилна федерация (ФИА) oбявиха как ще изглеждат по-отоврените технически правила, които ще влязат в сила за сезон 2027. Те бяха галсувани и приети на вчерашното заседание на Световния моторспорт съвет (WMSC) в Кигали, Руанда.

Идеята на тези нови правила е да направи Световния рали шампионат по-достъпен и устойчив, което би трябвало да привлече нови производители. Планът е тези правила да важат в рамките на 10 години, до края на сезон 2036.

Първата промяна е свързана с облика на колите. Те ще продължат да използват стандартен ролкейдж, какъвто има и при сегашните Rally1 автомобили. Той обаче ще бъде изменен и това ще позволи на производителите да използват различни типове коли – седан, хечбек и дори SUV. Съществува възможността и марките да заложата на специален дизайн, който да се използва само на рали.

Освен на различен облик на колите, отборите ще имат свободата да избират и конфигурацията на двигателя, който ще използват. Те ще могат да избират между двигател с вътрешно горене, който да използва 100% екологично гориво, хибриден двигател или изцяло електрически такъв. Първоначалната идея е всички да използват ДВГ-та с еко горивата, след което правилата ще бъдат по-отворени.

WRC официално маха хибридите за 2025 година
WRC официално маха хибридите за 2025 година

Част от целта на новите правила е намаляване на разходите на отборите. С тази цел цената на всеки един автомобил ще бъде ограничена до 345 000 евро, или намаляване с повече от 50% спрямо сегашната генерация автомобили.

Това намаляване на цената ще се случи чрез използването на повече стандартни компоненти. Отделно други компоненти ще бъдат направени по-издръжливи и съответно ще трябва по-рядко да бъдат сменяни, което също ще доведе до намаляване на разходите.

Последният метод за намаляване на разходите ще бъде по-голямото използване на местна инфраструктура, което ще намали транспортните разходи на отборите. Те ще могат да разполагат с по-ограничен персонал на терен и ще се разчита в по-голяма степен на интернет връзките с инженерите, които ще са в базите на екипите в Европа.

Новата точкова система в WRC връща част от тежестта на победите
Новата точкова система в WRC връща част от тежестта на победите

И на последно място, но не по-важност, тези правила поставят основата, която да позволи колите от WRC да се използват и в Световния раликрос шампионат (WRX), който също е под шапката на Промоутъра на WRC. Това би позволило на една марка да участва и в двата шампионата, без да трябва да създава две различни коли.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички