Вход / Регистрирай се

Верстапен с лесна победа в Баку, Норис пропусна златна възможност в битката за титлата

Макс Верстапен спечели своята втора поредна и общо четвърта победа от началото на сезона във Формула 1, след като триумфира по един доста комфортен начин в надпреварата за Гран При на Азербайджан в Баку.

Нидерландецът стартира от полпозишъна и практически води във всеки един метър от състезанието край бреговете на Каспийско море. На финала той спечели с аванс от 14.6 секунди пред Джордж Ръсел, който с много доброто си темпо си проправи път от петото място на старта до второто на финала.

Трети завърши тръгналият от второто място Карлос Сайнц, който донесе първи подиум на Уилямс от второто място на Ръсел в Гран При на Белгия през 2021 година. Тогава обаче реално състезание нямаше заради дъжда, така че последният реален подиум на Уилямс преди днешния датираше от третото място на Ланс Строл в Баку през 2017 година.

В подножието на подиума остана Андреа Кими Антонели, който направи своето най-силно състезание от подиума си в Канада в средата на юни насам. Зад него челната петица с едно отлично каране допълни Лиам Лоусън, а точки от Гран При на Азербайджан взеха още Юки Цунода, Ландо Норис, Люис Хамилтън, Шарл Леклер и Исак Хаджар.

Лидерът в шампионата Оскар Пиастри отпадна още в първата обиколка, след като първа обърка старта, а след това не прецени правилно сцеплението в подхода на петия завой и се заби челно в предпазните заграждения. Неговият съотборник Норис обаче не успя да се възползва от тази възможност да се доближи до австралиеца в битката за титлата и съкрати само шест пункта от своя пасив със седмото си място.

Така преди финалните седем кръга Пиастри остава начело с преднина от точно 25 точки пред Норис. Трети на 69 пункта зад лидера в днешният победител Верстапен.

Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Азербайджан
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Азербайджан

При отборите след отпадането на Пиастри и едва седмото място на Норис Макларън не успя да си гарантира световната титла днес. Въпреки това британският тим продължава да води с повече от комфортен аванс от 333 точки пред Мерцедес, който днес изпревари Ферари след силното представяне на Ръсел и Антонели.

Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Азербайджан
Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Азербайджан

Сезонът във Формула 1 продължава след две седмици с още една улична битка – Гран При на Сингапур под изкуственото осветление на „Марина Бей“.

Най-интересното от Гран При на Азербайджан във Формула 1:

Изборът на гуми за старта беше изключително интересен, тъй като Верстапен (1-ви), Ръсел (5-и), Цунода (6-и), Хамилтън (12-ти), Бортолето (13-ти), Беарман (15-и), Хюлкенберг (17-и), Гасли (18-и) и Окон (20-и) избраха да започнат с твърдата смес. Всички останалите заложиха на средно твърдата, а очаквано абсолютно никой дори не си и помисли за меката.

Старт - Отличен старт за Верстапен, който не срещна никакви затруднения в спринта до първия завой и запази първото си място. Пиастри направи ужасяващ старт и потъна до последната позиция още преди първия завой.

1/51 - Кола на сигурността! След слабия си старт Пиастри се блъсна в стената на петия завой и напусна състезанието. Австралиецът не прецени правилно сцеплението и подходи с много висока скорост към зоната за спиране и продължи към предпазната стена.

2/51 - В края на втората обиколка, все още зад колата на сигурността, Верстапен водеше пред Сайнц, Лоусън, Антонели, Ръсел, Цунода, Хаджар, Норис, Леклер и Хамилтън, които оформяха топ 10. В дъното на класирането Албон и Окон направиха по едно бързо спиране в бокса за нови средно твърди гуми. Пилотът на Хаас направи още едно спиране в бокса и се върна към твърдите гуми, с които стартира, което на теория би му позволило да кара до финала без повече смени на гуми.

4/51 - Рестарт! Маршалите отстраниха болида на Пиастри и възстановиха предпазните заграждения, което позволи състезанието да бъде възобновено.

5/51 - Без затруднения за Верстапен при рестарта и той запази първото си място пред Сайнц и Лоусън. Зад тях Ръсел пробва атака срещу съотборника си Антонели, но италианецът затръшна вратата пред британеца, което позволи и на Цунода да мине пред него. По-назад Леклер изпревари Норис в борбата за осмата позиция.

Хаджар, който имаше проблеми още в опознавателните обиколки, загуби скорост на дългата старт-финална права, което позволи на Леклер и Норис да го задмината.

6/51 - След две обиколки със състезателно темпо Верстапен водеше с 1.5 секунди пред Сайнц, който имаше аванс от 0.7 пред Лоусън.

7/51 - Ръсел помисли за атака срещу Цунода с късно подаване от вътрешната страна, но японецът реагира бързо и блокира маневрата на пилота на Мерцедес.

8/51 - Норис се доближи до Леклер в зоната за спиране за първия завой, но остана от външната страна и нямаше как да атакува. Зад тях Хамилтън се гмурна от вътрешната страна на Хаджар и взе деветото място от френския пилот на Рейсинг Булс.

9/51 - Ръсел отново помисли за атака срещу Цунода, но и този път японецът направи нужното, за да откаже своя съперник и да запази петото си място.

10/51 - Ръсел най-накрая изпревари Цунода, но с атака от външната страна на третия завой, след като притисна своя съперник в първите два завоя, което не позволи на пилота на Ред Бул да ускори достатъчно добре от втората крива.

От Хаас съобщиха на движещия се 17-и Беарман, че в следващите 20 минути се очаква да превали.

12/51 - В челото Верстапен се беше откъснал на 3.4 от Сайнц, който на свой ред имаше аванс от 2.3 пред Лоусън. На около секунда зад новозеландеца се движеше и Антонели, чийто съотборник Ръсел беше на 1.2 зад италианеца.

15/51 - В борбата за третото място Ръсел вече беше настигнал Лоусън и Антонели, като тримата оформяха DRS-влакче начело с новозеландския пилот на Рейсинг Булс.

16/51 - Ръсел напомни на Мерцедес, че той има предимство с гумите, тъй като разполагаше с твърдата смес, докато Антонели и Лоусън пред него бяха със средно твърдите, чието износване вече трябваше да се усеща поне малко.

17/51 - Контакт между Албон и Колапинто в петия завой, който завъртя аржентинския пилот на Алпин, но той се размина с поражения и продължи, въпреки че имаше лек контакт със стената и продължи в състезанието след загуба на приблизително десет секунди.

18/51 - Антонели се отправи към бокса и освободи съотборника си Ръсел да атакува Лоусън за третото място. Антонели се върна на пистата на 12-то място, на 4.3 зад Алонсо.

19/51 - Лоусън и Ръсел останаха на пистата, но не и Леклер, който също посети механиците си и се върна на трасето на 2.4 зад Антонели.

20/51 - Този път Лоусън се насочи към своите механици и се върна на пистата точно пред Антонели, след което успя да парира атаката на италианеца в подхода за третия завой, въпреки че гумите на пилота на Мерцедес вече бяха вработени, а тези на Лоусън - не.

21/51 - С по-загретите си гуми Антонели се доближи достатъчно до Лоусън на изхода от 16-я завой, което му позволи да задмине с лекота своя съперник още преди зоната за спиране за първия завой.

22/51 - Отпред преднината на Верстапен пред Сайнц вече беше достигнала до 6.8 секунди, а Ръсел се движеше на 4.0 зад испанския пилот на Уилямс.

26/51 - При преполовяването на състезателната дистанция Верстапен водеше с 9.1 пред Сайнц, чието предимство пред Ръсел беше спаднало до 2.6.

27/51 - Сайнц направи своето спиране в бокса от второто място. Работата на механиците на Уилямс беше отлична техният пилот се върна на пистата на шестата позиция, на 6.1 зад Хамилтън, който тепърва трябваше да спира.

30/51 - С по-свежите си гуми Сайнц логично започна да върти обиколки, които бяха по-добри от тези на Ръсел, което беше добра новина за испанеца, чиято цел беше да завърши втори днес.

34/51 - Хамилтън обърса съвсем леко TechPro бариерите от външната страна на 15-я завой, но продължи без абсолютно никакви проблеми. По-рано в състезанието британецът беше близо до по-сериозен инцидент в седмия завой, след като блокира предната си лява гума на спирането за кривата и влезе много дълбоко в нея.

36/51 - Хамилтън спря в бокса от петото място, връщайки се на пистата на деветата позиция, на 6.6 зад своя съотборник Леклер. Британецът обаче беше с алтернативната стратегия и до финала щеше да кара със средно твърдите гуми, докато Леклер и Лоусън, които се движеха комплект вече доста обиколки, бяха с твърдите.

37/51 - Норис също направи своето спиране в бокса в опит да пресече Цунода, който беше на 1.9 пред него. Отново обаче стопът на британеца беше бавен и той продължи 4.1 секунди, което коства и минимални шанс на Норис да се върне на пистата пред Лоусън и Леклер.

38/51 - Цунода покри стопа на Норис и след перфектна работа на механиците на Ред Бул се върна на пистата не само пред британеца, но и пред Лоусън и Леклер. С по-вработените си гуми и системата DRS обаче Лоусън успя да изпревари Цунода на правата между втория и трети завой.

39/51 - Серията спирания в бокса в челото продължи със стопа на Ръсел, който все пак успя да прескочи Сайнц в борбата за второто място, връщайки се на пистата на повече от секунда пред испанеца.

40/51 - Лидерът Верстапен също направи своето спиране в бокса и запази водачеството си без абсолютно никакви проблеми. След стопа си нидерландецът имаше преднина от 13.2 пред Ръсел.

41/51 - С много по-свежите си гуми и с помощта на DRS на старт-финалната права Норис успя да изпревари Леклер и зае седмото място зад Цунода.

42/51 - По-малко от десет обиколки преди финала Верстапен имаше повече от комфортен аванс от 11.8 пред Ръсел, който водеше с 3.8 пред Сайнц, а на 1.1 зад испанеца беше Антонели, чиито гуми обаче бяха с девет тура по-стари от тези на пилота на Уилямс.

43/51 - Хамилтън настигна съотборника си Леклер, който напълно логично се отмести от пътя на британеца, който да се опита да догодина и да атакува Норис, Цунода и Лоусън.

45/51 - Цунода се доближи опасно до Лоусън в подхода за първия завой, но се поколеба от коя страна да атакува и остана зад новозеландеца. Това позволи на Норис да притисне пилота на Ред Бул, който обаче запази системата DRS на обратната права и задържа позицията си пред британеца.

47/51 - Хамилтън догони триото Лоусън, Цунода и Норис, но четиримата сформираха DRS-влакче, водено от Лоусън.

51/51 - Норис пробва една финална атака срещу Цунода в спирането за първия завой, но японецът порки вътрешната траектория и запази позицията си, след което се защити и на обратната права.

Финал - Макс Верстапен с втора поредна победа във Формула 1, Джордж Ръсел завърши втори в Баку, а подиума край бреговете на Каспийско море оформи Карлос Сайнц.

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички