Канкунен разказва как се кара автомобил от група Б

Автомобилите от група Б са сред легендите на световния рали шампионат. Изключително бързи, много опасни и трудни за каране, те бяха забранени в края на 1986 година след смъртта на Хенри Тойвонен и навигатора му Серджо Кресто. Но и до днес Пежо 205 Т16, Ланча Делта S4 или Ауди Куатро S1 се смятат за най-вълнуващите рали автомобили.

Юха Канкунен също е рали легенда. Той има 4 световни титли, спечелени през 1986, 1987, 1991 и 1993, т.е. той триумфира в последния сезон на група Б и в първия за колите от група А, както и в годините, когато група А достигна техническа и технологична зрялост и автомобилите отново бяха много мощни и бързи.

Освен това, Юха е спечелил титлите си с три различни производителя – през 1986 победи с Пежо, през 1987 и 1991 – с Ланча, а през 1993 – с Тойота. Легендарният финландец има 23 победи в WRC и днес, вече без мустак и задължителната пурета на часовата контрола, обича да се връща към миналото на рали спорта. И започваме с първите му впечатления от 205 Т16 преди началото на сезон 1986 в WRC.

„Инженерът ме попита как усещам мощността, а тя беше много повече от необходимото – заяви Юха в интервю с бившия си навигатор Ники Грист. – Впечатляваща мощност, като включих на втора предавка и дадох пълна газ, слушалките направо излетяха от ушите ми. Тези коли бяха трудни за каране, но пък по това време не познавахме нещо по-добро. Някои неща бяха много добри, като амортисьорите и спирачките. Да кажем, че бяха добри за времето си, нямаше нищо по-добро от тях.”

И Канкунен отбелязва една интересна особеност на колите от група Б.

„Заради високата им мощност – 450 или повече конски сили, тези коли не можеха да се карат на пълна газ – припомня си финландецът. – Иначе оставаш без гуми. Понякога сменяхме гумите преди всяка отсечка и 10 километра след старта оставах без гуми, а до финала имаше още 30 километра. Нямаше как да натискаш на пълна газ. Трябваше да се кара умно, за да издържат гумите. При днешните рали автомобили този проблем се появява рядко, с тях може да се атакува от старта до финала.”

Канкунен се върна в света на ралитата, благодарение на Тойота, като Акио Тойода и Яри-Мати Латвала го поканиха да участва в развитието на Ярис Rally2, както и в рали прототипа, базиран на Ярис, който се задвижва с водород.

Канкунен иска отново да кара за Тойота
Канкунен иска отново да кара за Тойота

Автомобилите от група Б получават право да участват в ралита от 1982, но първите им големи успехи идват през 1983, въпреки, че Ауди-то на Хану Микола, който печели световната титла този сезон е подготвено по правилата на предишната група 4.

Мистър Бийн продава прекрасна Ланча Делта Интеграле Evo II
Мистър Бийн продава прекрасна Ланча Делта Интеграле Evo II

„Автомобилите от група Б се използваха твърде кратко – допълни Канкунен. – И има само четирима световни шампиони от ерата на група Б: Стиг Бломквист, Хану Микола, Тимо Салонен и аз. Забраната на колите от група Б беше шок и изненада за нас, но по това време по-опасни бяха зрителите по отсечките, не толкова автомобилите.”

Филм разказва за битката на Ауди срещу Ланча преди 40 години
Филм разказва за битката на Ауди срещу Ланча преди 40 години

Юха си спомни и първите впечатления от тестовете с Ланча Делта от група А преди рали „Монте Карло” през 1987 година.

„Делта беше най-добрата кола в началото на ерата на група А – категоричен е Канкунен. – На тестовете за рали „Монте Карло” моят навигатор тогава Юха Пииронен ми каза: „Карай сега на пълна газ”. А аз му отвърнах, че от половин километър карам на пълна газ. Той ми отвърна: „А, това ще бъде една дълга година”. В началото колите от група А бяха наистина бавни, моята лична кола беше по-бърза от първите автомобили от група А.”

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички