Хорхе Мартин ще помни дълго дебютното издание на Гран При на Индия в MotoGP. Испанецът спечели спринта на пистата „Буд“ в събота, след което завърши втори в основното състезание.
То обаче беше много драматично за него от старта от финала. След завършека на надпреварата пилотът на Прамак Дукати припадна в закрития парк заради огромното изтощение, дошло в резултат на високите температура и влажност в Индия през целия уикенд. Заради тях дистанцията на състезанията и в трите класа беше намалена от рейс директора, по молба на пилотите.
За Мартин това не беше единствената сериозна драма вчера, тъй като в по-ранна фаза на състезанието онборд кадри от неговия мотор показаха, че той кара с разкопчан цип на гащеризона. Но защо испанецът не бе наказан за нарушението на правилото, което казва, че екипировката трябва да бъде коректно носена и подсигурена по всяка време когато пилотът е на пистата.
При последния подобен случай, в Гран При на Каталуния през 2021 година, Фабио Куартараро бе санкциониран с 3 секунди след финала на състезанието. Тогава обаче французинът стана жертва на дефект в ципа на своя гащеризон на Alpinestar, който бе разрешен още за следващия уикенд. Тогава от италианския производител, чиито продукти се използват и от Мартин, добавиха допълнително подсигуряване на ципа в горната част на гащеризона.
След тази промяна Марк Маркес беше заяви, че вече е практически невъзможно ципът да се разкопчае сам. Но уви вчера това се случи, но не заради дефект в екипировката, а защото самият Мартин не бе подсигурил правилно ципа си преди старта, в опита си да охлади своето тяло максимално преди тежкото състезанието, което го очакваше.
В хода на самата надпревара испанецът закопча въпросната лепенка в областта около яката си, но нямаше как да подсигури и ципа с нея докато се движи с висока скорост по индийската писта. В течение на състезанието ципът се разкопча, но Мартин успя да коригира това докато беше на пистата, което за малко не му коства позиция от Куартараро в заключителните етапи от надпреварата.
След нейния край състезателният директор в MotoGP Майк Уеб обясни защото за Мартин нямаше наказание, каквото имаше за Куартараро преди малко повече от две години.
„От години насам имаме възможността да изпращаме съобщения на таблото на пилотите свързани с наказания, флагове и други такива. След случилото се с Куартараро в Каталуния ние добавихме и съобщението „екипировка“. То се изпраща, когато рейс контролът прецени, че по екипировката на даден пилот има нещо нередно и трябва да се коригира.
„Отборите и пилотите са наясно с това съобщение, което ги инструктира, че този дефект трябва да бъде отстранен незабавно. Ако това означава влизане в бокса – окей, а ако може пилотът да го оправи докато е на пистата, това също се приема. Единственото ни изискване е това да се случи моментално, за да няма второ такова съобщение“, обясни Уеб.
Снимки: Imago