Волф: Няма по-добри наказания за използването на допълнителни двигатели

В два от изминалите три състезателни уикенда във Формула 1 стартовите решетки претърпяха сериозни промени спрямо резултатите от квалификациите. Причината за това бяха множеството наказания за използване на допълнителни компоненти по задвижващите системи, които пилотите традиционно използват по време на състезанията в Белгия и Италия.

Причината е, че „Спа“ и „Монца“ предоставят сравнително лесни възможности за изпреварвания, което пък позволява на водещите пилоти сравнително бързо да си върна загубените след подобно наказание позиции. Доказателство за това е фактът, че и двете състезания бяха спечелени от Макс Верстапен, който стартира съответно 14-ти и 7-ми в Белгия и Италия след наказания, но още в началните километри вече бе близо до челото.

Сайнц: Формула 1 трябва да преосмисли наказанията на стартовата решетка
Сайнц: Формула 1 трябва да преосмисли наказанията на стартовата решетка

Освен много размествания голямото количество наказания понякога води и до големи неразбирателства и забавяния при публикуването на стартовата решетка. Именно това се случи в Италия миналата седмица, когато ФИА имаше нужда от близо 4 часа след края на квалификацията, за да обяви кой пилот къде точно ще стартира в неделя. Обикновено този процес се случва в рамките на час след финала на сесията за място.

Това голямо забавяне доведе до нови призиви в падока системата за наказания за използването на допълнителни двигатели да бъде променена. Според шефа на Мерцедес Тото Волф обаче настоящата система е добра и за него няма по-добра.

Тото Волф: Този път ФИА спази правилата
Тото Волф: Този път ФИА спази правилата

„Нека си припомним защо имаме тази система. От гледна точка шасито сега сме ограничени от тавана на разходите, а преди не беше така. От страна на двигателите все още нямаме такова ограничение. Ако нямаше наказания на решетката, щяхме да имаме квалификационни двигатели. И не 5 от тях, а цели 20. 

„Големите отбори и производителите щяха да харчат много пари, за да имат предимство. Точно затова трябва да има нещо, което да те ограничава. Точно поради тази причина имаме тази система. Но стана ли тя твърде сложна? Със сигурност“, заяви Волф.

Една опция, която е била дискутирана в миналото включва невъзможността на съответния пилот да печели точки за конструкторския шампионат в рамките на уикенд, в който е наказан. Така отборът действително бива наказан за невъзможността да се справи с ограниченията на правилника, но не и пилотът, който ще запази стартовата си позиция. По думите на Волф обаче това също може да има негативни последствия.

„Един негатив може да бъде, че отбор ще жертва конструкторския шампионат, за сметка на пилотския. Постоянно ще слага нови двигатели, ще има големи загуби при конструкторите, но ще спечели при пилотите заради новите двигатели“, каза австриецът.

Той също така коментира и настоящото ограничение от само три двигателя с вътрешно горене, турбо компресора, MGU-H и MGU-K системи, както и само две електроники и батерии за 22 състезания. Догодина календарът най-вероятно ще включва цели 24 старта, а увеличаване на разрешения брой части не се предвижда.

Това ли е календарът на Формула 1 за 2023?
Това ли е календарът на Формула 1 за 2023?

„Мисля, че трябва да преосмислим ограниченията. Тогава тези наказания ще изчезнат. Но ние не искаме пълно разхлабване на лимита. Каквата и свобода да ни се даде ние ще я използваме и то стратегически, защото това са само 5 или 10 места загуба. Ще гърмим двигател всеки уикенд, защото той ще е с по 0.3 секунди по-бърз от предишния. Трябва да има нещо, което да ни спира“, обясни Волф.

Следвай ни:

Снимки: Imago | Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички