Натрапчивите напъни да угодиш на всеки вкус обикновено съсипват първата идея, колкото и гениално първична да е била тя. Никога до сега BMW не бяха събирали в едно от купета си елегантна, ниска и спортна линия съчетана с предостатъчен лукс и удобства, дори по вкуса на пасажерите от задната седалка.
Добавянето на две задни врати и още толкова реални места отзад обаче не ампутираха красотата на 6-та Серия Купе и не съсипаха първоначалната идея за издължена, елегантна и ниска линия. Напротив, сякаш дадоха живот на различен модел за различни хора. Тези хора се нуждаят от "Голямото купе". Те харесват мощното излъчване на Серия 6 Купе, но стесняващото се назад място разделя ярко емоцията и желанията от нуждата им за практичност. Намират всичко, от което се нуждаят в Gran Coupe, даващо им всичко без да прави компромис с агресията в излъчването си.
Баварците отдавна искаха да нахълтат в света на големите луксозни четириврати купета и да отмъкнат част от пазара за себе си. В последното десетилетие когото в Мюнхен поискат нещо го постигат и в този случай няма изключение. Модата в този ексклузивен клуб до вчера се диктуваше от Mercedes CLS, Audi A7 Sportback и играещият ролята на грозен отрицателен герой Porsche Panamera. От сега нататък всички ще трябва да се съобразяват и с Gran Coupe.
Някъде там, ще си кажеш, съществува и Aston Martin Rapide. Истина е, но аристократът живее в свой собствен свят на съвършенство и е обект на едни по-различни клиенти.
Gran Coupe четиривратата "шестица" кръстосва пътища и магистрали със същия добре познат от десетилетия характерен висок и метален звук от редови "шестаци" и боботещ V8 глас като двувратата си сестра. Това означава най-доброто от Мюнхен - три литра бензин, или дизел, турбокомпресори и превръщаща шофирането в удоволствие мощност при 640i от 320 кс и 313 кс за 640d. Топ версията е 650i с 8-цилиндрово 4.4-литрово сърце с две турбини и 450 кс.
Като казахме топ версия всъщност има една друга, която стои над всички. Надписът M6 на багажника я отделя в друга класация. M6 Gran Coupe e създадено от инженерите на моторспорт подразделението на баварците M GmbH с 4.4-литров V8 с два турбокомпресора е с мощност от 560 кс. По всяко време бруталната машина е готова да остави две безкрайни черни следи по асфалта и безмилостно да превърне задните гумите в пушек.
BMW предлага заемащата все по-голям процент от пазара xDrive система за задвижване на четирите колела за 640i, 640d и 650i. Така спортният турър трябва да стигне до още по-широк кръг от нови клиенти, предлагайки им повече увереност и стабилност, освен класическото удоволствие от шофирането при задно предаване.
Последното поколение 8-степенна автоматична скоростна кутия отдавна ни накара да забравим за добрата стара механична кутия. Или поне това е така когато си в обятията на луксозния спортен турър, какъвто несъмнено е BMW Серия 6 Gran Coupe. Тогава прецизната и светкавично бърза работа на автоматика върши цялата работа, оставяйки те с усещане за безкрайно и мощно ускорение.
В нашия случай за динамичното излизането от завоите се грижеше онзи 3-литров 6-цилиндров дизел с каскадното пълнене от двата турбокомпресора с променлива геометрия. Както и преди време, когато тествахме двувратата версия на модела, отново усетихме, че той е обзет от "черна" магия. Един от най-отзивчивите дизели на пазара реагира мигновено на всяко "смачкване" на десния педал. Турбо "дупка" трудно може да бъде усетена и когато най-много се нуждаеш от силата на двигателя, тя чака там на твое разположение.
Новите машини от този клас спират страховито. BMW Серия 6 Gran Coupe категорично е от тях. Дори при корекция на грешка със спирачката вътре в завой, те оставя сигурен в излизането.
Когато си вътре, мястото ти е познато. Дава ти всичко, което би очаквал от шеста серия и добавя това, което тя нямаше. Място отзад вече е достатъчно за още двама възрастни - вече всички могат да са доволни.
Лесно намериш най-удобната позиция на седалката и след като настроиш волана, тръгваш нанякъде. Голямото тежко тяло елегантно се извива по завоите. Свързва широките си гуми с асфалта, позволявайки ти да натискаш още малко и още малко...
Тогава се протягаш за бутона SPORT и всичко става по-живо и истинско. Трудно намираме разлика в поведението от купе версията с две врати. Може би защото разликата в килограмите е минимална, или само 65 кг повече за Gran Coupe. Адаптивните амортисьори стягат здраво и държат купето балансирано в завой, воланът вече прецизно тежи в ръцете ти, повтаряйки желанията ти на асфалта, а в двигателя се вселява някакъв дявол.
Ето тогава е дошло време да минеш на SPORT+. Ограничаваш почти до минимум намесата на DSC и можеш да се доближиш до усещането за класическите големи купета на BMW.
Отне няколко години на BMW да се почувстват готови на тази стъпка, защото наследството на красивата и елегантна "шестица" от първо E24 поколение, продължава да задължава. Да, струваше си чакането и в Мюнхен може да са доволни, защото това означава едно - летящ старт за Gran Coupe.
BMW Серия 6 Gran Coupe (640d xDrive)
Двигател: редови 6-цилиндров дизел с два турбокомпресора.
Работен обем: 2993 куб. см.
Мощност: 313 кс.
Въртящ момент: 630 Нм.
Вредни CO2 емисии: 149 г/км.
Трансмисия: 8-степенна автоматична.
Ускорение: 0-100 км/ч: 5.3 сек.
Максимална скорост: 250 км/ч. (електронно ограничени)
Градски разход: 7.4 л.
Среден разход: 6.0 л.
Извънградски разход: 5.2 л.
Маса в ненатоварено състояние: 1870 кг.
Базова цена от: 173 000 лв. (с ДДС)