BMW се завръща в "Льо Ман", фокусират се и върху Формула Е

BMW се завръща в "Льо Ман", фокусират се и върху Формула Е

Бордът на директорите на BMW AG взе решение за стратегическо прегрупиране на активностите си в автомобилните моторни спортове, което включва завръщането им на легендарната писта "Льо Ман". В този ред, автомобилната състезателна програма на BMW Group, ще бъде едновременно разширена и диверсифицирана. В нея влизат продуктите на BMW M, BMW i, както и MINI. Развитието на състезателните им еквиваленти ще се осъществява под шапката на BMW Group Motorsport.

Това прегрупиране, което идва седем години след като марката напусна Формула 1 и пет години след като се завърна в DTM, e още едно свидетелство за усилията, които BMW Group полага, за да отговори на постоянно променящия се свят на моторните спортове. Целта е по-широко позициониране и задоволяване интереса на различни групи. Класическите състезания и устойчивото развитие са важни фактори, вдъхновяващи феновете на състезателното каране на различни писти по света. Стабилни пилони на развитие през следващите години ще бъдат DTM, Шампионатът по издръжливост на FIA (WEC), IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC), работата с тима Andretti от Formula E, клиентските програми в класовете GT3 и GT4, промотирането на нови талантливи пилоти, както и изключително предизвикателното рали Дакар.

Фокусът върху състезателните серии, базирани на серийното производство, който бе засилен през 2009, ще бъде допълнително разширен. Участието в DTM и IMSA WeatherTech SportsCar Championship продължава, като плановете включват и нов състезателен автомобил за WEC шампионата. BMW също така работи тясно с американската състезателна легенда Майкъл Андрети и едноименния му отбор във Formula Е – водещите световни серии за електрически автомобили. BMW ще си сътрудничи с Andretti Formula E, с цел опознаване на спорта и проучване възможностите за бъдещо заводско участие. В същото време, BMW i остава официален автомобилен партньор на сериите. От първото си участие, като кола на сигурността в сезон 2014/2015, BMW i8 се утвърди, като динамичен и високоефективен водещ автомобил. Същевременно, сътрудничеството на MINI с отбора на X-raid за рали Дакар продължава.

Клаус Фрьолих, член на борда на директорите на BMW AG, Развойна дейност, заяви: "Стратегическото прегрупиране на дейностите ни в областта на моторните спортове, е свидетелство за сериозната позиция на моторния спорт в нашата компания. Това ще продължи да бъде така и в бъдеще. Всички знаят, че BMW е тясно свързано със състезанията. Участието ни позволява да демонстрираме нашите знания в областта на технологиите и интегрирането ни в международни платформи. В това число, и във водещите серии за електрически автомобили, както и в класически моторни спортове. Електрическата мобилност ще придобива все повече тежест. През последните десет годни ние се установихме на водеща позиция в тази част на автомобилната индустрия, чрез продуктите на BMW i. Чрез партньорството ни с Andretti Formula E в шампионата Formula Е, ние ще проучим допълнително възможностите за взаимодействие между моторния спорт и серийното производство. Нещо, което е полезно и за двата сектора. В базираните на серийното производство състезания, ще участваме във WEC шампионата с BMW M, както и в DTM и IWSC. Всяко едно наше начинание допълва перфектно другото: изправяме се лице в лице с основни конкуренти, независимо дали участието ни е заводско или чрез клиентски отбори. Накратко - бъдещата ни стратегия е прекрасно съобразена с нуждите и принципите на BMW Group. Бъдещето нека заповяда".

Директорът на BMW Motorsport Йенс Маркард също вижда развитието на дейностите в моторните спортове като положително: "Прекрасно е, че в бъдеще BMW Group ще бъде още по-широко представена в спорта. Ще продължим с фокуса си върху Европа и DTM, както ще насочим усилия и в нови за нас платформи, като Формула Е. Там ще имаме шанса да демонстрираме знания в областта на електрическото задвижване, като сътрудничеството ни с Andretti Formula E, е с основна цел запознаване с процесите и обогатяване на нашите знания. Заводският ни пилот Антонио Феликс да Коща ще застане зад волана. Изцяло заводско участие от наша страна е възможно в петия сезон на сериите. Предпоставки за тези стъпки са развитието на самите серии, което ще се изрази и чрез увеличаване капацитета на батериите".

Маркат продължава: "Със сезон 2018, ние искаме да разширим допълнително участието си в GT сериите и да се състезаваме в Шампионата за издръжливост на FIA (WEC), както и в IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Това очевидно включва и завръщане на "Льо Ман", нещо което чакаме с нетърпение. Начинът, по който се разви WEC, ни кара да мислим, че състезанията от GT сектора ги очаква светло бъдеще. Нещо, което ни мотивира допълнително да разширим и клиентските си програми. Това вече се случи с успешното въвеждане на BMW M6 GT3. През 2018 ще участваме и в GT4 шампионата, който изживява своеобразен разцвет, с BMW M4 GT4. Излишно е да подчертавам, че ще продължим да подпомагаме и развитието на млади пилоти, които ги очакват още по-големи предизвикателства в бъдеще. Освен това, ще засилим участието и в проекта на MINI за Дакар. В общи линии, състезателната програма на BMW Group e уникална, по отношение на своите мащаби и разнообразие".

Обобщение на състезателната програма на BMW Group.

DTM: BMW ще продължи да се състезава активно в DTM, през идните години. Един от най-известните и добри шампионати за туристически автомобили в света, DTM предлага на зрителите спорт от най-висок клас. DTM ще остане важна платформа за марката, особено за BMW Германия. BMW ще се погрижи и за успешното маркетингово развитие, свързано със шампионата.

Шампионат за издръжливост на FIA (WEC): Плановете са BMW да влезе във WEC шампионата на FIA през сезон 2018. Шампионат, чийто ключов момент е състезанието за "24-те часа на Льо Ман". BMW извоюва победата там през 1999 г., с BMW V12 LMR, а последното участие на марката в Льо Ман бе през 2011, когато BMW M3 GT завърши на трета позиция в класа LM GTE. От старта на шампионата през 2012 досега, той се радва на сериозен интерес и търпи огромно развитие. С какъв автомобил ще участват и кой отбор ще отговаря за него, ще бъде уточнено през следващите месеци.

IMSA WeatherTech SportsCar Championship: Сериите комбинират фантастични коли с легендарни трасета, върхови пилоти и запалени фенове. Те продължават състезателните традиции на САЩ и Канада, в който марката BMW винаги е играла важна роля. През 1975, малко след основаването на BMW Северна Америка, легендарното BMW 3.0 CSL спечелва "12-те часа на Себринг". През 2015 се навършиха 40 години от този успех. BMW Motorsport и BMW Team RLL излизат за осми сезон тази година. Шефът на отбора Боби Рехал участва за пръв път през 2009, още когато сериите носят името American Le Mans Series. През годините тимът печели много състезания и общо пет победи в клас GT.

Формула E: Сътрудничеството с тима на Андрети е предвидено да продължи два сезона. То ще се осъществява на инженерно ниво и на общо използване на ресурси. В зависимост от развитието на сериите, е възможно и заводско участие в техния пети сезон - 2018/2019. BMW Motorsport ще предостави заводския пилот Антонио Феликс да Коща, португалецът който се е изкачвал до най-горното стъпало на стълбицата в DTM с BMW, и който вече е направил тестове за Формула E. Той ще кара от сезон 2017/2018. Освен новото партньорство, BMW продължава да бъде официален автомобилен партньор. Марката ще представи хибрид версията на BMW i8, като кола на сигурността, както и електрическото BMW i3, в ролята му на медицински автомобил.

BMW Customer Racing: Възможността за частни отбори и пилоти от цял свят, да се състезават с автомобили BMW, ще продължи успешното си развитие и в бъдеще. Гамата от продукти вече е разширена с присъствието на BMW M6 GT3, което дебютира през 2016 г., малко след което започна да печели състезания. От 2018 ще видим в действие и още един модел – BMW M4 GT4. Проектирана на базата на BMW M4 Купе, тази кола е реакция на положителното развитите на GT4 класа. Първоначалните състезателни тестове са насрочени за тази година, за да бъде сигурно, че клиентите ще получат един върхов продукт. Възможността за въвеждане на базов състезателен модел под формата на BMW M235i Racing, се проучва в момента.

BMW Motorsport Junior програма: Практиката на подпомагане и лансиране на млади пилоти от страна на BMW Motorsport, датира още от 70-те години. През годините тази философия е родила множество състезатели. BMW Motorsport Junior програмата, с фокус върху GT сегмента и туристическите автомобили, датира от 2014 г. Оттогава насам тя търпи постепенно развитие, което ще продължи и занапред.

Рали Дакар: Доказаното сътрудничество с тима на X-raid и шефът на отбора Свен Куанд, което води до четири победи за MINI в Дакар, между 2012 и 2015, продължава. X-raid ще стартира кампанията си за трудното състезание с победния номер 5 през 2017 г.

Снимки: BMW Motorsport

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички