ФФП 2.0: реформата на УЕФА срещу ПСЖ и Ман Сити

ФФП 2.0: реформата на УЕФА срещу ПСЖ и Ман Сити

УЕФА иска да въведе през май нови финансови правила от следващия сезон насетне. В проекта е заложено ограничение на нетния харч за трансфери и на допустимите дългове. Ето и разкритията на „Льо Паризиен”.

Последният летен трансферен прозорец остави дълбоки следи. Охнала и ахнала от изумителните харчове на Пари Сен Жермен (422 млн. евро за покупката на Неймар и Килиан Мбапе), футболна Европа реши да контраатакува на терена на финансовия феърплей. Първата стъпка бе „формално запитване”, отправено към парижкия клуб на 1 септември м.г. До момента то не е довело до каквото и да било крайно решение, камо ли до наказание.

Отвъд този символичен жест обаче УЕФА от миналата есен започна по-задълбочено стратегически да обмисля рестриктивни мерки под натиска на клубовете барони от стария континентален елит (най-вече Ювентус, Байерн (Мюнхен), Реал Мадрид и Барселона). Целта: регулация на трансферния пазар. Според нашите информации, получени и потвърдени от различни достоверни източници, в ход е проект на име Финансов феърплей 2.0, който ще бъде формализиран под формата на документ от стотина страници и трябва да влезе в действие от следващия сезон.

КОЯ Е ГЛАВНАТА МЯРКА ВЪВ ФФП 2.0?

Фундаменталният принцип за феърплей остава същият: намиране на баланс между приходната и разходната част. В проекта ФФП 2.0 не фигурира никакво ограничение на годишния дефицит, докато в настоящата версия той се позволява, ако е до 30 млн. евро. Някои конкретни грандове, в това число Пари Сен Жермен, ще се борят таванът да бъде определен процент от оборота на даден клуб. Знаковата реформа, най-емблематичната и най-интригуващата, обаче е друга: ограничаването на дефицита в трансферния баланс на всеки клуб.

Идеята е разликата между похарчените и постъпилите пари от сделки за футболисти в рамките на един сезон да е с фиксиран таван от -100 млн. евро. От УЕФА смятат в момента тази сума за точната, макар че са податливи на промени в следващите обсъждания. За да дадем конкретен пример, ПСЖ вече няма да има право да харчи по 420 млн. евро на сезон за нови футболисти като миналото лято, освен ако не продаде в същия сезон играчи за поне 320 млн. евро.

Други засегнати от реформата клубове като Милан и Манчестър Сити не биха могли да повторят сезон с нетен трансферен дефицит от съответно -160 млн. и -150 млн. евро, както им се случи през този. Сиреч, това е начин за слагане на прът в колелата, разумно или не, на най-състоятелните клубове и най-разюздано харчещите инвеститори, след като настоящата версия на Финансовия феърплей не успява да го стори.

КАКВО МИСЛЯТ ПО ВЪПРОСА ФРЕНСКИТЕ КЛУБОВЕ?

Генерално, четирите гиганта в Лига 1 – ПСЖ, Олимпик Марсилия, Монако и Лион – не гледат на тази грандиозна реформа с добро око. На първо място защото в следствие на нея цените на футболистите ще тръгнат надолу, а в последните години клубове като Лион и Монако се издържат главно на основата на продажбата на своите водещи таланти. На второ място пък ПСЖ и в по-малка степен ОМ ще се видят ограничени във винаги съществуващата при тях възможност да се поддадат на пазарната треска в следващите години.

В същото време обаче парижани успяха миналото лято да се запасят с огнева мощ и класа за дълго време напред с мегапокупките на Неймар и Мбапе. Затова и заплахата срещу ПСЖ е твърде относителна.

КОИ СА ДРУГИТЕ ПОЛЕТА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕ?

В други направления от ФФП 2.0 се обръща внимание на задлъжнялостта на клубовете (в настоящия регламент тази област е игнорирана) и се предвижда ограничаване на броя играчи в първия отбор на клубовете до 25-има.

Последното би навредило не толкова на ПСЖ, а на клубове като Манчестър Сити и особено Челси, които разполагат с по 50-60 футболисти, а поне половината от тях са пръснати по четирите краища на Стария континент под наем.

Друга тема, по-чувствителна за ПСЖ, е подлежащото на обсъждане точно определение на термина „свързани лица”, защото клубът има множество партньори от Катар (например QTA, QNB, Ooredoo и BeIN Sport, който държи аудиовизуалните права на Лига 1). При това положение ще се броят ли тези дружества за свързани лица? Във всеки случай правилото ще остане същото като и досега: не могат да надхвърлят 30% от общите търговски приходи на даден клуб осигуряваните постъпления от свързани лица.

КАКВИ СА ВРЕМЕВИТЕ ГРАНИЦИ?

Този проект трябва да бъде гласуван на 24 май по време на събрание на изпълнителния комитет на УЕФА и да бъде приложен от следващия сезон. Оттук насетне уточняването на всички мерки предстои да се случи след напрегнати преговори.

Събрание на борда на Асоциацията на европейските клубове във връзка с тази тема е предвидено за днешния понеделник в присъствието на босовете на ПСЖ и Лион, съответно Насер Ал-Келаифи и Жан-Мишел Олас. Във вторник пък има друга сбирка – в централата на УЕФА в Нион, Швейцария, под знамето на Стратегическия съвет за професионален футбол. Това е орган, който обединява всички главни актьори в европейския футбол – представители на лигите, на клубовете и на играчите. Очевидно се пече нещо голямо.

Ронан Фолгоа, „Льо Паризиен”

Следвай ни:

Carlsberg "Домът на Феновете" е новата секция на Sportal.bg за игри. С регистрацията си Вие ще можете да персонализирате Вашето съдържание и да участвате в нашите игри за страхотни награди.

Регистрирай сe

Още от Футбол свят

Виж всички