Стратегически гаф на Макларън подари победа в Катар на Макс Верстапен

Стратегически гаф от страна на отбора на Макларън при ранното излизане на колата на сигурността в Гран При на Катар подари победата на „Лусайл“ на Макс Верстапен. По този начин интригата в битката за титлата между нидерландеца, Ландо Норис и Оскар Пиастри се запази на финала на сезона в Абу Даби следващата седмица.

Верстапен изпревари Норис за второто място още на старта, но нямаше сили да опонира на Пиастри, който направи отлично потегляне от полпозишъна и запази лидерството си в началните етапи. Всичко обаче се промени в седмата обиколка, когато след инцидент между Нико Хюлкенберг и Пиер Гасли в първия завой на пистата се появи колата на сигурността.

При неутрализацията на надпреварата всички пилоти освен тези на Макларън направиха своите първи от две задължителни спирания в бокса, знаейки, че ще могат да стигнат до финала със само още един стоп. Това създаде огромни главоболия за Пиастри и Норис, които знаеха, че ще трябва да са с близо 30 секунди по-бързи от Верстапен до финала, за да спечелят състезанието.

Темпото на двамата обаче не беше достатъчно и те не успяха да се преборят с Верстапен, който записа своята втора поредна и общо седма победа за сезона във Формула 1. Пиастри завърши на второто място, изоставайки със 7.9 секунди от победителя, докато Норис дори не се качи на подиума, след като финишира четвърти зад Карлос Сайнц.

В началото на предпоследния тур Норис се движеше пети, но се възползва от грешката на Андреа Кими Антонели на изхода от десетия завой, за да се изкачи на четвъртата позиция пред италианеца, който финишира на петото място. Зад него точки взеха още Джордж Ръсел, Фернандо Алонсо, Шарл Леклер, Лиам Лоусън и Юки Цунода.

В генералното класиране кръг преди края на сезона Норис води с актив от 408 точки и преднина от 12 пред Верстапен, който с победата си днес изпревари Пиастри за второто място. Австралиецът остава на третото място с пасив от 16 пункта спрямо своя съотборник Норис.

Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Катар

При конструкторите Мерцедес води с 33 точки пред Ред Бул в спора за второто място, който вече е само дуел между двата тима, тъй като Ферари изостава с цели 77 точки от Сребърните стрели. Този пасив от Черните кончета означава, че независимо от това какво ще стане в Абу Даби, те ще завършат на четвъртото място. Зад тях Уилямс също си гарантира петата позиция след подиума на Сайнц днес.

Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Катар

Сезон 2025 във Формула 1 ще завърши следващата седмица с надпреварата за Гран При на Абу Даби на „Яс Марина“, която ще приеме решителната битка в спора за титлата за първи път от онази надпревара през 2021 година!

Най-интересното от надпреварата за Гран При на Катар във Формула 1:

За старта Пиастри, Норис и Верстапен направиха идентичен избор на гуми, залагайки на средно твърдата смес. Същият избор направиха почти всички останали пилоти. Единствените изключения бяха стартиращите 11-ти, 14-ти, 17-ти и от бокса Хюлкенберг, Албон, Хамилтън и Колапинто. Хюлкенберг и Хамилтън подходиха агресивно с меките гуми, а Албон и Колапинто избраха твърдите.

Старт - Отличен старт за Пиастри, който запази първото си място, а зад него Верстапен изпревари Норис с атака от външната страна на първия завой след малко по-добро потегляне от третата позиция на старта.

1/57 - В края на първата обиколка Пиастри водеше с 1.3 пред Верстапен, който се беше откъснал на 1.1 пред Норис. Зад тях Антонели, Сайнц, Алонсо, Ръсел, Хаджар, Гасли и Леклер оформяха топ 10.

2/57 - Успешна атака на Хюлкенберг срещу Леклер в подхода за първия завой, която изкачи германеца на десетото място зад Гасли, чийто болид явно имаше някаква повреда, тъй като от предната част на пода излизаха нетипично много искри.

3/57 - Авансът на Пиастри пред Верстапен достигна 2.1, а разликата между нидерландеца и Норис беше 1.6. Лидерът в шампионата водеше с по-малко от секунда пред Антонели, който разполагаше с DRS на старт-финалната права.

5/57 - Верстапен се оплака, че има "екстремна" промяна в баланса на неговата кола между левите и десните завои.

7/57 - Кола на сигурността! Контакт между Гасли и Хюлкенберг в първия завой при борбата между двамата за деветата позиция, която извади германеца от състезанието на момента и принуди рейс директора да неутрализира състезанието. Хюлкенберг атакува от външната страна и беше изпреварил Гасли, който обаче недозави и се удари в своя съперник.

Краят на седмата обиколка отбеляза началото на прозореца, в който пилотите могат да спрат в бокса и да покрият остатъка от състезанието със само още едно влизане в бокса. Този прозорец беше използван от всички освен Пиастри, Норис и Окон, които останаха на пистата.

8/57 - Окон също спря в бокса, което върна Верстапен непосредствено зад пилотите на Макларън, които обаче тепърва трябваше да правят още две спирания в бокса, докато Верстапен имаше още само един стоп.

9/57 - След цялото разбъркване на класиране с всички спирания в бокса Пиастри водеше пред Норис, Верстапен, Сайнц, Антонели, Алонсо, Хаджар, Ръсел, Леклер и Беарман, които оформяха топ 10. Зад тях се движеха още Лоусън, Цунода, Албон, Хамилтън, Бортолето, Строл, Колапинто, Гасли и Окон. Всички с изключение на Гасли бяха със средно твърдите гуми, а пилотът на Алпин беше с твърдите.

10/57 - Рестарт! Пистата беше почистена след инцидента между Гасли и Хюлкенберг и състезанието беше подновено. Пиастри тръгна още на изхода от 14-ия завой, което му позволи да се откъсне от Норис преди излизането на старт-финалната права.

11/57 - Пиастри направи най-бързата обиколка от началото на състезанието и се откъсна на 1.2 пред Норис, който имаше аванс от 2.1 пред Верстапен.

13/57 - Пилотите на Макларън продължаваха да поддържат много високо темпо и вече се бяха откъснали на 3.9 пред Верстапен. Пиастри и Норис бяха разделяни от приблизително две секунди.

17/57 - Пиастри вече беше отворил аванс от 3.1 пред Норис, чието предимство пред Верстапен възлизаше на 4.7, а Сайнц се движеше на 4.1 зад все още действащия световен шампион.

20/57 - Темпото на Верстапен и двамата водачи се изравни, което спря откъсването на дуото на Макларън пред световния шампион. Сайнц обаче продължаваше да изостава и вече беше на малко над 15 секунди зад лидера Пиастри.

22/57 - Пиастри каза, че вече е започнал да изпитва затруднения с предната си лява гума. До неговото спиране оставаха по-малко от четири обиколки.

23/57 - Пиастри вече имаше достатъчен аванс, за да се върне на пистата на петата позиция при чисто обслужване от страна на механиците на Макларън.

24/57 - Лидерът Пиастри се насочи към пит-лейна за своето първо от две спирания в бокса. Стопът на австралиеца продължи 3.1 секунди и той се върна на пистата на петата позиция, непосредствено пред Алонсо и на 6.1 зад Антонели.

25/57 - Водачът в шампионата Норис удължи максимално своя първи стинт преди да направи първото си спиране в бокса. Много силна обиколка преди стопа позволи на Норис също да се върне на пистата пред Алонсо, въпреки че преди спиранията изоставаше с приблизително 4 секунди от Пиастри. Затова спомогна и малко по-бързият стоп на Норис спрямо този на Пиастри.

30/57 - Пиастри настигна и изпревари Антонели още при първата си възможност, използвайки системата DRS на старт-финалната права, но и показвайки храброст с много късно спиране за първия завой.

32/57 - За разлика от Пиастри, Норис не успя да се справи с Антонели. Добрата новина за британеца беше, че в края на обиколката абсолютно всички освен него, Пиастри и Окон се насочиха към бокса за своите втори спирания в бокса. След тях пилотите на Макларън се върнаха на първите две позиции. Тези, които спряха, масово преминаха към твърдите сликове, с които да изкарат до финала. Единствено Албон, Хамилтън, Бортолето, Колапинто и Гасли направиха различен избор. Бортолето заложи на меките, а останалите четирима на средно твърдите гуми.

35/57 - Лидерът Пиастри имаше преднина от 4.8 пред съотборника си Норис, който водеше с 3.6 пред Верстапен.

37/57 - Норис каза на отбора си да провери колата му, тъй като е излетял от пистата и се съмнява, че има много поражения по нея. Това излитане му коства приблизително секунда спрямо Пиастри и Верстапен. Въпросната неточност дойде в 14-ия завой в 36-ия тур.

40/57 - Авансът на Пиастри пред Норис вече беше достигнал до 7.4, докато Верстапен дишаше във врата на лидера в шампионата, тъй като разликата между двамата вече беше паднала до само 1.5.

41/57 - Пиастри поиска да направи второто си спиране още сега, за да опита да догони Верстапен с по-свежи гуми за победата след него.

42/57 - От Макларън съобщиха на Пиастри, че ще трябва да прави обиколки под 1:24, на което австралиецът отговори, че не вижда друг вариант освен да пробват. Това доведе до второто му спиране в края на обиколката, в което той премина към твърдите гуми и се върна на пистата на 17.4 зад Верстапен след стоп от 1.8 секунди.

44/57 - Норис също направи своя втори пит-стоп и след него се върна на пистата на петата позиция зад Сайнц и Антонели. Междувременно Пиастри завъртя най-бързата обиколка от началото на състезанието, постигайки 1:22.996, за да се доближи на 15.8 от Верстапен.

45/57 - Отговорът на Верстапен не закъсня и още в първата си обиколка с чиста писта пред себе си постигна 1:23.5, губейки само 0.2 от Пиастри, който направи обиколка за 1:23.3.

47/57 - Пиастри не прозвуча много оптимистично, когато неговият инженер му съобщи с какво темпо се движи Верстапен, който след стопа на Норис получи разрешение да натиска максимално.

50/57 - Норис се доближи до Антонели с DRS в зоната за спиране за първия завой, но не посмя да рискува с късна атака срещу италианеца и остана на петото място зад пилота на Мерцедес. Това бяха добри новини за Сайнц, който продължаваше да се движи на третата позиция с аванс от 2.5 пред Антонели.

51/57 - Сайнц каза, че има недозавиване в десните завои и смята, че нещо от колата му е паднало.

54/57 - Песимизмът на Пиастри се оказа основателен, тъй като три тура преди финала той изоставаше с цели 10.7 секунди. По-назад Норис все още се движеше зад Антонели, който се беше доближил на 1.4 от Сайнц, на когото му беше съобщено, че най-вероятно има поражения по пода, но не и по предното крило.

55/57 - Спукана предна дясна гума за Хаджар, който се движеше на шестата позиция. Това лиши французина от всякакъв шанс да се пребори за точки днес.

56/57 - Грешка на Антонели не изхода от десетия завой, която буквално подари петото място на Норис.

Финал - Макс Верстапен спечели трета поредна победа в Гран При на Катар, след стратегически гаф на Макларън. Заедно с Верстапен на подиума се качиха още Оскар Пиастри и Карлос Сайнц.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти