Революция в правилата на WRC за следващите два сезона
Световният съвет по моторни спортове на ФИА вчера представи пакет мерки, които трябва да ускорят развитието на Световния рали шампионат (WRC) и да го направят по-интересен за автомобилните производители. Преди началото на новия сезон беше въведена нова точкова система, която демонстрира в първите две ралита, че работи много добре и не позволява откъсването на ранните лидери напред в класирането.
Сега обаче идват големите промени, свързани със състезателните автомобили. За сезон 2025 Rally1 колите остават без хибридните системи, които дават допълнителна мощност от 130 конски сили, а мощността на двигателя с вътрешно горене ще бъде намалена от 380 на 330 конски сили, като това става с рестриктора на въздуха, който влиза в турбото. С махането на хибридната система ще се намали и теглото на колите с 100 килограма – от 1260 на 1160. Така че няма да има кой знае каква разлика в темпото им по отсечките.
Еванс се доближи на 3 точки от Нювил след рали "Швеция"
Мощността от 330 конски сили остава и за 2026, като ще се контролира въртящият момент на двигателите и се налага таван на цените на колите – 400 000 евро. Което е огромна крачка в сравнение със сегашните цени от по 1 милион евро на Rally1 автомобил.
Есапека Лапи с втора победа в WRC
Но пък Rally1 колите ще станат по-зрелищни за гледане защото правилата предвиждат намаляване на аеродинамичните елементи, които те могат да използват, както и ограничаване на технологиите свързани с трансмисията. По-ниско притискане, по-нестабилни и по-трудни за каране коли – това е най-близкото бъдеще на WRC.
Категоричният Нювил спечели титаничния дуел с Ожие в рали "Монте Карло"
Друга част от промените предвижда сближаване на представянето на Rally1 и Rally2 колите – чрез използването на т.нар. WRC кит за R5 колите, който се очаква да струва около 5000 евро – в него ще влиза по-голям рестриктор на турбото, възможност за превключване на предавките с пера от волана, още аеродинамични елементи и по-голям ауспухова система – всичко това с идеята да се повиши мощността на Rally2 колите. Тепърва предстои да се уточни дали Rally2+ колите ще могат да участват само в WRC, а настоящите Rally2 автомобили – в националните, регионални и континентални първенства.
Абитебул предупреди ФИА да обмисли добре промените в WRC
Също така, в близко бъдеще ще станем свидетели и на създаването на специален екип, който ще отговоря за промотирането на WRC. Което е отлично, но закъсняло решение. Защото WRC е изключително интересен за гледане шампионат, телевизионното му покритие е на много високо ниво като заснемане, коментари и цялостна продукция и по ралитата ходят стотици хиляди хора. Но въпреки това, в световен мащаб шампионатът не е достатъчно популярен. Парадокс, който трябва да бъде разрешен.
През юни Световният съвет ще одобри предложените от WRC комисията и работната група, водена от Робърт Рийд и Дейвид Ричардс още промени в правилата и пътната карта за реализирането им, за да може от 2026-2027 в шампионата да влязат още производители и спортът да започне да събира повече зрители.