Стоунър: Върнете управлението на моторите в ръцете на пилотите
Двукратният световен шампион в MotoGP Кейси Стоунът изказа своето незадоволство от модерното състояние на спорта, в което до голяма степен представянето на пистата се определя от работата на инженерите, а не от таланта на пилотите.
Австралиецът, който се оттегли от кралския клас в края на 2012 година, призова организаторите на шампионата да променят правилата, за да се намали влиянието на електрниката върху поведението на машините. По неговите думи в момента пилотите могат да направят някаква разлика само във фазата на спиране, което води и до многото инциденти, които виждаме в последните години.
Ринс: Сега аеродинамиката е с по-голямо влияние върху моторите от двигателите
„В момента инженерите контролират всичко. Да се отървем от всичко това. Позволяваме на инженерите да следват собствените си мечти, но спортът не е за тях. Сега пилотите могат да направят разлика само в спирането, което води до инциденти.„Единствената разлика идва в точката на спиране, всичко друго се контролира от електрониката. Но и това е трудно, защото с крилата и всичко предната гума постоянно е натисната, така че трудно се прави разлика.„Има толкова много аспекти, които хората не разбират. Това е една от причините, които ме накараха да си тръгна. Посоката на развитие ми отне удоволствието. Да караш мотор е изкуство. Сега момчетата не контролират толкова много неща, колкото имахме ние. На изхода от завоите те имат 280 конски сили и само отварят дросела докрай, моторът не ги хвърля.„Сега има и друго устройство, което сваля височината и контролира вдигането на предната гума. Сега основният фактор е спирането и влизането в завоите. Инцидентите, които виждаме са резултат от риска, който се поема в спирането, вместо да карат около този проблем и да търсят повече сцепление от останалите“, обясни Стоунър.„Всички са заседнали и нещата се контролират изцяло от електрониката. И устройствата за контролиране на окачването? Отървете се от него. Стартовото приспособление? Махнете и него. Не е нужно. Крилата са много големи. Върнете контрола в ръцете на пилотите. Оставете ги да се пързалят, да допускат грешки. Бих искал да видя това“, призова австралиецът.
Производителите в MotoGP се разбраха да намалят обема на двигателите
Той също така направи едно сравнение между Формула 1 и MotoGP и заяви, че в момент в кралския клас има много повече електроника, която да помага на пилотите, отколкото във Формула 1.
„Формула 1 имаше активното окачване, което практически е като устройството за сваляне на задното окачване, те го забраниха. Във Формула 1 няма тракшън контрол. Ние имаме много повече електроника от Формула 1. Защо по дяволите ни трябва това на мотор?„Ние нямаме нужда от инженери шампиони. Ние имаме нужда от пилоти шампиони. Нека да покажат какво могат. В момента инженерите контролират всичко, което пилотите правят.„Отървете се от това! Много е просто. Позволяваме на инженерите да следват собствените си мечти, но този шампионат не е за тях“, заяви Стоунър.
Австралиецът си остава последният пилот, спечели титли в кралския клас с два различни производителя. Първата си титла през 2007 той печели с Дукати, а през 2011 триумфира на борда на Хонда.