Производителите в MotoGP се разбраха да намалят обема на двигателите

Петте производителя, които участват в MotoGP (Априлия, Дукати, КТМ, Хонда и Ямаха) са постигнали съгласие относно намаляването на работния обем на двигателите в кралския клас. В момента в MotoGP се използват двигатели с одем 1000 кубически сантиметра, като тези правила са в сила от 2012 година насам и ще важат до края на сезон 2026.

За 2027 година двигателите ще бъдат с обем от 850 кубически сантиметра, или иначе казано със 150 кубика по-малко. Това ще бъде едно частично връщане към правилата, които бяха в сила в периода 2007-2011, когато обемът бе 800 кубически сантиметра. В първите години на MotoGP-ерата, започнала през 2002 двигателите бяха с обем 990 кубика.

Причината за това намаляване на обема на двигателите са все по-високите скорости, които моторите започнаха да постигат в последните години. С тях опасността за пилотите става по-голяма, а доста от пистите вече няма накъде да подобряват своята безопасност. Именно поради тази причина шефовете на шампионата са обсъдили с тимовете потенциални мерки, включително и по-малък работен обем на двигателите.

През лятото генералният мениджър на Дукати Луиджи Дал'Иня заяви пред SPEEDWEEK.com, че два от производителите не са били съгласни с тази промяна. В интервю за същото издание моторспорт директорът на КТМ Пит Бейрер разкри, че вече има постигнато единодушие и новите машини ще бъдат с обем от 850 кубически сантиметра.

MotoGP обяви датите на тестовете по време на сезон 2024
MotoGP обяви датите на тестовете по време на сезон 2024

„Постигнахме съгласие за ограничението от 850 куб. см. С отнемането на 150 куб. см. ние ще разполагаме с по-нисък въртящ момент и по-малко мощност. Но тази платформа дава предпоставки за изграждането на много хубави правила за MotoGP. Сега имаме нужното мнозинство за правила с 850-кубикови мотори“, обясни Бейрер.

Той също така разкри, че най-големите провиници на това намаляване на двигателите са били в Априлия. Марката от Ноале е предпочитала запазването на сегашния обем, но все пак е склонила на компромис.

„В Априлия искаха да останем с 1000 куб. см. Това беше оригиналната ни идея, но след много дискусии се насочихме към 850-кубиковата формула, която има много позитиви. Разбира се тази промяна ще коства финансово на всички, защото щеше да е много по-евтино да продължим да работим с настоящата платформа. Не само Априлия се вълнува от тези допълнителни разходи, те засягат всички ни“, каза Бейрер.

Все още не е ясно какви други мерки за намаляването на скоростта на моторите в MotoGP ще бъдат въведени за 2027 година. Почти сигурно няма да има ограничение в аеродинамика, която вече започна да се появява и в серийното производство. 

Sportal.bg вече и в WhatsApp, елате и вие!
Sportal.bg вече и в WhatsApp, елате и вие!
Следвай ни:

Снимки: Gettyimages | Снимки: Imago

Още от Моторни спортове

Виж всички