Новият пилот на Ямаха в MotoGP Алекс Ринс вярва, че в модерната епоха на MotoGP аеродинамиката е от много по-голямо значение за поведението на даден мотоциклет, отколкото вида на двигателя – дали той ще е V-образен, или с редови цилиндри.
Испанецът има опит и с двете конфигурации на двигателите, тъй като от дебюта си в кралския клас през 2017 до края на 2022 той използва мотора на Сузуки, който беше с редови цилиндри, а през изминалия сезон кара за Хонда, където се използва V-образен агрегат. В Ямаха, където Ринс ще кара догодина, той отново ще използва двигател с редови разположени цилиндри.
Шесткратният победител в MotoGP вече имаше възможността да изпробва мотора на Ямаха. Това се случи по време на официалния следсезонен тест, който се проведе на пистата „Рикардо Тормо“ край Валенсия в края на миналия месец.
След него испанецът сравни мотора М1 с модела GSX-RR на Сузуки, с който той спечели първите си пет победи в кралския клас. Шестият му триумф дойде по-рано тази година на борда на RC213V на Хонда, с който той спечели Гран При на Америките.
„Този мотор е много различен от онзи на Сузуки. Мога да вляза в завоя с повече натиск на предната спирачка, което е добре, защото така можеш да спечелиш малко време.
„Лично аз смята, че сега разликата между V-образен и редови двигател не е толкова голяма. Аеродинамиката оказва по-голямо влияние върху поведението на мотора в завоите. Поне с такова впечатление съм останал.
„Например с Ямаха със стандартния обтекател и вятъра във Валенсия много често вдигах предната гума. С нови обтекател вдигането на гумата беше по-малко, а завиването по-добро. Така че според мен сега разликата в различните дизайни на двигателите е много малка“, коментира Ринс.
В самия тест във Валенсия испанецът завърши на 19-то място и бе на само половин секунда зад новия си съотборник Фабио Куартараро. След края на изпитанията Ринс заяви, че много бързо се е почувствал комфортно върху мотора на Ямаха.
„Мина много добре. Много бързо се почувствах добре върху мотора. Ние разделихме теста на две. Сутринта ми дадоха настройките на Фабио от състезанието и просто правих обиколки, за да разбера мотора.
„След това тествахме някои различни обтекатели и доколкото разбрах една или две от новите версии работят по-добре от стандартната. Така че като цяло съм много доволен“, обясни испанецът.
Куартараро: Догодина ще е най-важният сезон за Ямаха
Неговият следващ шанс да подкара машината на Ямаха ще бъде в началото на февруари по време на шейкдаун теста в Малайзия. Принципно в него участие взимат само тестовите състезатели на отделните марки и новобранците в кралския клас. След промените в правилата за отстъпките за развитието обаче Ямаха и Хонда ще могат да използват и състезателните си пилоти в трите дни за изпитания на „Сепанг“, които ще се проведат от 1 до 3 февруари.
Ясен е пътят как Ямаха и Хонда да догонят Дукати в MotoGP
Няколко дни по-късно (6-8 февруари) ще се проведе и първият официален предсезонен тест, който отново ще бъде в Малайзия. Последните два дни за изпитания преди началото на сезон 2024 ще бъдат на „Лусайл“ в Катар на 19 и 20 февруари. Катарското трасе ще приеме и първият кръг за новата кампания, който е предвиден за периода 8-10 март.
Снимки: Gettyimages