Верстапен беше затруднен, но стигна до победа №50 във Формула 1
Макс Верстапен спечели своята победа №50 във Формула 1 след като триумфира в надпреварата за Гран При на САЩ. За него това е пета поредна победа на територията на Съединените щати, след успехите в Остин през последните две години и двата триумфа в Маями. Освен това победата е под №15 за 2023 година, с което нидерландецът изравни собствения си рекорд за победи в рамките на един сезон, който бе поставен през миналата година.
За разлика от предишните 14 победи на Верстапен през 2023 година тази не дойде лесно, тъй като той трябваше да покаже най-доброто си каране, за да спечели днес. Той стартира шести и изпита известни затруднения с напредъка си. Световният шампион имаше нужда от 11 обиколки, за да влезе в челната тройка, след което с по-ранно първо спиране успя да прескочи Люис Хамилтън, но не и ранния лидер Ландо Норис.
Това обаче се случи малко преди средата на дистанцията, когато пилотът на Макларън допусна няколко неточности, които позволиха на Верстапен да влезе в неговата DRS зона и да го изпревари в спирането за завой №12 в 28-та от 56 обиколки. Малко след това дойдоха и вторите смени на гуми, при които нидерландецът запази първата позиция, въпреки че Норис спря един тур по-рано.
Това обаче не беше края на битката за първите места, тъй като Хамилтън спря три обиколки след Верстапен и премина към средно твърдите гуми, докато двамата водачи бяха с твърдите сликове. Тези по-меки гуми позволи на седемкратния шампион да се пребори с Норис за второто място с изпреварване седем обиколки преди финала.
Той обаче нямаше нужното време, за да изпревари и Верстапен, като на финала двамата бяха разделени от 2.2 секунди. Така за трета поредна годината Верстапен и Хамилтън завършиха първи и втори в Гран При на САЩ, като и в трите случая победата е за пилота на Ред Бул.
Последното място на подиума днес бе за Норис, който въпреки едно от най-силните си състезания в кариерата и ранното водачество не успя да се пребори за първата си победа във Формула 1 в своя старт №100 в световния шампионат. Четвърти в Гран При на САЩ завърши Карлос Сайнц, а топ 5 допълни Серхио Перес.
Шарл Леклер бе единственият от пилотите в челото, който заложи на стратегия със само едно спиране в бокса. Тя обаче не се отплати и стартиралият от полпозишъна монегаск завърши шести. Точки от Гран При на САЩ взеха още Джордж Ръсел, Пиер Гасли, стартиралият от бокса Ланс Строл и Юки Цунода. Японецът взе и бонус точката за най-бързата обиколка, която той записа във финалния тур, след като направи допълнителен стоп за меките гуми две обиколки преди финала.
Сезон 2023 във Формула 1 продължава следващата седмица с надпреварата за Гран При на Мексико Сити. Тя няма да включва спринтово състезание и за първи път от Гран При на Япония преди месец пилотите ще имат три свободни тренировки и само една квалификация и състезание.
Хамилтън и Леклер бяха дисквалифицирани от Гран При на САЩ
ХРОНОЛОГИЯ НА НАДПРЕВАРАТА ЗА ГРАН ПРИ НА САЩ ВЪВ ФОРМУЛА 1:
Старт на състезанието - Норис направи отличен старт и поведе още в началните метри на състезанието. По-назад Сайнц изпревари Хамилтън в първия завой, а Верстапен мина пред Ръсел, който бе изпреварен и от Пиастри и Окон.
1/56 - Сайнц атакува Леклер в спирането за завой №12, но не успя да изпревари съотборника си. Този дуел между двамата позволи на Норис да се откъсне на 1.7 секунди пред тях до края на първия тур.
3/56 - Ръсел изпревари Окон с много късна атака в острия завой №11, а маневрата на британеца позволи и на Перес да изпревари Окон. Мексиканецът опита да атакува и пилота на Мерцедес в спирането за завой №12, но се отказа от атаката си.
4/56 - Хамилтън не срещна особени затруднения в своята атака срещу Сайнц в битката за третото място. Британецът изпревари пилота на Ферари с помощта на системата DRS на дългата права между завои №11 и №12.
5/56 - Обиколка след Хамилтън и Верстапен изпревари Сайнц. Маневрата на световния шампион не беше лесна колкото тази на Хамилтън, тъй като той трябваше да се справя със своя съперник в зоната за спиране за завой №12.
6/56 - Хамилтън се справи и с втория пилот на Ферари, изпреварвайки Леклер с помощта на DRS на правата преди завой №12. Разликата между британеца и лидера Норис бе 3.2 секунди.
7/56 - В края на обиколката Окон напусна състезанието заради поражения по неговия автомобил, дошли още във втория завой на надпреварата, когато той се удари в Пиастри.
10/56 - Пиастри също отпадна от състезанието с повреда в колата си, най-вероятно резултат от удара между него и Окон на старта.
11/56 - Верстапен най-накрая изпревари Леклер с много късна атака в спирането за завой №12. Монегаскът пробва контра в следващата крива, но по-доброто сцепление в задните гуми на Верстапен му позволи да мине пред пилота на Ферари.
12/56 - В челото Норис водеше с 2.6 секунди пред Хамилтън, който записа най-бързата обиколка от началото на състезанието в 12-я тур. Британецът имаше аванс от 4.8 пред Верстапен.
14/56 - Хамилтън стопи аванса на Норис до 1.9 секунди с две много силни обиколки след рекордния си тур.
16/56 - Норис се оплака на своя екип, че по някаква причина в завои №8 и №9 има проблеми с баланса на своя автомобил. В отговор състезателният му инженер го посъветва да не използва бордюрите и му каза, че вятърът в тази част от трасето се е засилил.
В края на обиколката Верстапен стана първият от пилотите в челото, който влезе в бокса и отново заложи на средно твърдите гуми. Нидерландецът се върна на пистата на деветото място, на 2.8 зад Цунода.
17/56 - Норис отговори на стопа на Верстапен и също посети механиците си. Британецът обаче премина към твърдите сликове и се върна на пистата на 4.6 пред Верстапен. В бокса влязоха още Сайнц и Перес, които последваха стратегията на Верстапен с нови средно твърди гуми.
19/56 - Със старите си гуми Хамилтън допусна много нетипична грешка в спирането за завой №11, която му коства около секунда в този ключов момент от състезанието. Само в 19-я тур британецът загуби 2.5 секунди от Верстапен.
20/56 - Хамилтън направи първото си спиране в бокса, преминавайки към твърдите сликове. Британецът се върна на пистата на петото място, зад Норис и Верстапен, които вече бяха спрели. Леклер и Ръсел бяха на първите две позиции, но още не бяха спирали.
21/56 - Норис се изкачи на второто място, изпреварвайки Ръсел с помощта на системата DRS на дългата права преди завой №12. В края на обиколката пилотът на Мерцедес влезе в бокса за първото си спиране и премина към твърдите сликове.
23/56 - Леклер влезе в бокса, връщайки лидерството на Норис. Монегаскът премина към твърдите гуми, с които на теория да изкара до финала. Норис също започна дискусии за преминаване към план "Б" (едно спиране) с отбора си.
25/56 - Грешка на Норис в спирането за завой №11, която позволи на Верстапен да се доближи на 1.4 зад него. Тази неточност коства 0.7 на Норис.
27/56 - Верстапен влезе в DRS зоната на Норис и започна да губи време от Хамилтън, който бе на 6.8 зад него.
28/56 - С много късна атака срещу Норис в спирането за завой №12 Верстапен излезе начело малко преди средата на дистанцията. Норис пробва контра в завой №13, но остана от външната страна, което позволи на Верстапен да парира тази атака.
32/56 - С много труд Верстапен успя да се отдалечи на повече от секунда пред Норис, който с помощта на DRS успя да се задържи за световния шампион, след като загуби първото място.
34/56 - След като допусна няколко неточности в по-острите спирания Верстапен се оплака на своя инженер, че усещането в спирачките днес няма общо с това от спринта вчера.
В края на обиколката Норис направи второто си спиране в бокса, преминавайки към втори комплект нови твърди гуми, с които да изкара до финала. Британецът се върна на пистата на шестото място, на 3.3 зад Леклер.
35/56 - Верстапен отговори на агресивния ход на Норис и също спря в бокса, преминавайки към твърдите гуми, с които все още не беше карал днес. Световният шампион успя да запази позицията си пред пилота на Макларън, въпреки бавната работа на механиците на Ред Бул, които имаха нужда от 3.3 секунди, за да сменят четирите гуми на нидерландеца.
38/56 - Верстапен настигна Леклер, чиито гуми бяха с 12 обиколки по-стари, но както и по-рано имаше затруднения да изпревари монегаска.
Хамилтън се отказа от стратегията с едно спиране и направи второто си такова, връщайки се към средно твърдите гуми. Британецът се върна на пистата на четвъртото място, на 5.7 зад Норис.
39/56 - Престоят на Леклер на първото място продължи само няколко секунди, след като той бе изпреварен от Верстапен с много агресивна атака в първия завой.
В 12-я завой Леклер загуби и второто място от Норис, чийто пасив от лидера бе 1.2 секунди 17 тура преди финала.
41/56 - Преднината на Верстапен 15 тура преди финала беше 1.9 пред Норис, който водеше с 2.7 пред Леклер. На 2.3 зад монегаска бе и Хамилтън, чието темпо бе най-силно от това на пилотите в челото.
43/56 - Хамилтън се върна в тройката с изпреварване срещу Леклер в спирането за завой №12. Британецът изоставаше с 3.4 от Норис в битката за второто място. Авансът на Верстапен в челото бе 2.4.
46/56 - Преднината на Верстапен 10 тура преди финала бе 3.2 секунда, а зад него Норис и Хамилтън бяха разделяни от 2.3 секунди в битката за второто място.
49/56 - Хамилтън се изкачи на второто място с изпреварване във втория завой. Атаката на пилота на Мерцедес започна още в средата на предходния тур, а този дуел между двамата британци позволи на Верстапен да отвори аванс от 5.6 секунди пред тях.
50/56 - Сайнц беше пропуснат от съотборника си Леклер в спора за четвъртото място. Причина за тези отборни заповеди бяха много по-свежите гуми на испанеца, който бе направил две спирания в бокса, докато монегаскът бе със само едно. Освен това 2.5 зад двамата беше и Перес, който също беше с две спирания в бокса.
53/56 - Леклер загуби и петото място, след като бе изпреварен от Перес в началото на обиколката. Мексиканецът се възползва от по-свежите си гуми и с по-доброто сцепление, което те му дадоха задмина пилота на Ферари на изхода от първия завой.
54/56 - Два тура преди финала Верстапен и Хамилтън бяха разделяни от само 2.8 секунди в битката за победата.
55/56 - Хамилтън стопи секунда от аванс на Верстапен и обиколки преди финала бе на само 1.8 зад световния шампион.
Край на състезанието - Верстапен оцеля и спечели победа №50 в своята кариера, Хамилтън и Норис оформиха подиума в Гран При на САЩ.