Люис Хамилтън и Шарл Леклер бяха дисквалифицирани от надпреварата за Гран При на САЩ във Формула 1, след като техните коли не издържаха на техническата проверка след финала.
Нарушенията на двамата бяха идентични, а именно твърде голямо износване на дървената контролна планка на пода. Това се смята за техническо нарушение на правилника, което води до директна дисквалификация.
Все пак отборите на Мерцедес и Ферари бяха изслушани от стюардите преди те да вземат решенията си. И двата тима са приели измерванията на планките за правилни и са отчели, че неравната писта плюс наличието на спринт не са им позволи да настроят правилно колите си в единствената тренировка в петък.
Наличието на спринт не е увеличило интереса към Гран При на САЩ
В цялата история на Формула 1 това е едва вторият (и третият) случай, в който има дисквалификация за прекомерно износване на контролната планка, която бе въведена след трагичните събития от Гран При на Сан Марино през 1994 година, за да се контролира височината на колите. По-късно същата година Михаел Шумахер губи победата си в Гран При на Белгия заради твърде голямото износване на планката, въпреки опитите на Бенетон на убедят стюардите, че тя е била износена заради твърде агресивно минаване върху един от бордюрите от страна на германския пилот.
Верстапен беше затруднен, но стигна до победа №50 във Формула 1
Хамилтън завърши надпреварата на второто място, а Леклер се класира шести. След техните дисквалификации Ландо Норис и Карлос Сайнц заемат местата на подиума зад победителя Макс Верстапен, а останалите позиции в зоната на точкита става притежание на Серхио Перес, Джордж Ръсел, Пиер Гасли, Ланс Строл, Юки Цунода, Алекс Албон и Логан Сарджънт. За американския пилот на Уилямс това е първа точка в кариерата, като тя идва в неговото второ домашно състезание за годината.
Дисквалификациите на Хамилтън и Леклер имат сериозно отражение на генералното класиране. В него Хамилтън вместо да изостава с 19 точки от Серхио Перес в битката за второто място при пилотите пасивът на британеца става 39 пункта. В битката на Мерцедес с Ферари за второто място при конструкторите авансът на „черните стрели“ намаля от 31 на 22 точки.
Обновено класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на САЩ
В дъното на класирането с допълнителните 3 точки на Юки Цунода Алфа Таури се доближава на само 2 от Хаас в борбата за деветото място. Уилямс пък се откъсва на 10 пред Алфа Ромео в спора за седмата позиция.
Снимки: Imago