Пилотите от IMSA защитиха "американизацията" на "24-те часа на Льо Ман"
По-рано тази седмица техническият директор на Тойота Паскал Васелон се изказа доста остро срещу промените в правилника за колата на сигурността в „24-те часа на Льо Ман“. Френският инженер определи тези промени като „американизация на Льо Ман“ и каза, че след тях състезанието ще загуби част от своята истинност.
Самите правила включват събирането на колоната при всяка неутрализация, с изключение на тези в последния час на състезанието, което пък ще доведе до запазване на интригата възможно най-дълго.
В Тойота възроптаха срещу "американизацията" на "24 часа на Льо Ман"
Част от пилотите, които ще карат този уикенд, но в същото време се състезават и в американския шампионат за спортни автомобили (IMSA), където се използват сходни правила за колата на сигурността, защитиха промените в правилника за „24-те часа на Льо Ман“.
Сред защитниците на тази промяна бе пилотът на Кадилак-а на Екшън Експрес с №311 Алекс Симс, който посочи случаи от миналото, в които ранно излизане на колата на сигурността е разкъсвало твърде много колоната и реално това е убивало битката за победата в даден клас. Британецът цитира специално случая от 2018 година, когато Порше-то с №92 в GTE Pro спечели много от едно ранно неутрализиране на надпреварата и повече не беше настигнато.
„В Световния шампионат за издръжливост (WEC) напълно подкрепям идеята даден отбор да запази преднината си след неутрализация. Но имаше една година, когато Порше №92 спечели обиколка рано-рано, просто защото остана обиколка повече преди спирането си в бокса и това уби състезанието.„Симпатизирам на коментарите на Паскал, говорейки за духа на Льо Ман. Състезанието винаги е било ръководено така, че най-бързата кола да се отдалечава от колоната и да гради своя аванс през нощта и в ранните неделни часове. Но аз имам толкова състезания в IMSA, в които авансът или пасивът ти се заличава от колата на сигурността, което прави надпреварите доста по-вълнуващи. Това може както да бъде в твой ущърб, така да бъде в твой плюс. Но в края на деня трябва да го приемеш, защото така състезанието ще бъде по-вълнуващо“, каза Симс.
Ето как точно ще работи новата процедура за колата на сигурността в Льо Ман
Ник Танди, който кара за Порше в IMSA и ще кара американското Порше на Пенске с №75 сподели своето мнение, че новата система му харесва, тъй като сега шансът състезанията в LMP2 и GTE Am да бъдат разрушени от колите на сигурността са доста по-малки. Британецът цитира още случаи, в които колите на сигурността имаха сериозно отражение върху крайния развой на надпреварата в LMP2 и GTE Pro. Той посочи случилото се през 2019, когато четири коли се откъснаха от колоната в GTE Pro и случаят от миналата година в LMP2, когато JOTA №38 бе разделена от преследвачите при единственото излизане на колите на сигурността.
„Рядко се случва колите във водещия клас да бъдат разделени от колите на сигурността, защото те обикновено излизат пред водещата кола в този клас. За другите класове обаче това не важи и шансовете колоната да се разпокъса са доста по-големи.„Ако го гледаме от погледа на Hypercar новите правила могат да повлияят на състезание, но ако говорим за другите класове, тяхната идея е ефектът върху тях да бъде по-малък. Мисля, че шансът Hypercar сега да бъде афектиран от новите правила е по-малък, отколкото беше шансът GTE или LMP2 да бъдат засегнати от старите правила. Като цяло мисля, че промяната е за добро“, каза Танди.
Той също така коментира и изказването на Васелон, който каза, че в първите 90% от дистанцията отборите ще карат по-спокойно и единствено ще искат да останат в обиколката на водача, надявайки се на късна неутрализация и събиране на колоната.
„Дали ще прекараме по-голямата част от състезанието, карайки спокойно и да чакаме кола на сигурността? Няма шанс. Миналата година имаше само една кола на сигурността. Не очакваме да имаме много коли на сигурността, тук шансовете да има кола на сигурността не са големи“, заяви Танди.
Бившият шампион в Индикар Симон Пажно, който през тази година комбинира своята програма в Индикар с частична такава от IMSA, където участва само в маратонските надпревари с Meyer Shank Racing заяви, че за него старата система е била по-шокираща, отколкото нова.
„Аз бих попитал феновете какво искат да видят. В края на деня ние защо караме 24 часа? Заради чистото представяне или да забавляваме феновете? Това е разликата между състезанията в Европа и Щатите. В САЩ очевидно ние се състезаваме за феновете“, обясни Пажно.