В Тойота възроптаха срещу "американизацията" на "24 часа на Льо Ман"

В Тойота възроптаха срещу "американизацията" на "24 часа на Льо Ман"

През тази година в „24-те часа на Льо Ман“ ще се използват нови правила за колата на сигурността, които обаче не се харесват на част от екипите.

В миналото при неутрализация на надпреварата на пистата „Сарт“ излизаха общо три автомобила на сигурността от три отделни точки на трасето. В този случай се стигаше до ситуации, в които две коли, които се борят за позиция на пистата, изведнъж биват разделени в две отделни колони и разликата между тях ставаше близо минута.

Ферари спечели първата квалификация в Льо Ман
Ферари спечели първата квалификация в Льо Ман

От тазгодишното издание на „24-те часа на Льо Ман“ ще се използва само една кола на сигурността и всички коли ще се строяват зад нея. По този начин ще се избегне разпокъсването на колоната, а вместо това лидерите ще се събират и битките между тях ще се възобновяват.

Освен това за рестарта колите ще бъдат подредени по класове, а затворените с обиколки автомобили ще бъдат пропуснати да изпреварят колоната, както се случва и във Формула 1. По този начин ще се намали рискът трафикът да попречи на битка в челото на класирането.

Според техническия директор на Тойота Паскал Васелон това ново правило ще отнеме от стойността на победата в Льо Ман, тъй като сега състезанието ще стане „лотарийно“.

„За нас новите правила за колата на сигурността не отговарят на духа на Льо Ман. Когато погледнете назад и видите какво правеше Льо Ман толкова специален ще видите, че това е точно обратното на изкуствеността. Сега няма значение дали имаш лоши стопове или грешна стратегия, колата на сигурността ще те върне в битката.

„Това е много голяма промяна в мисленето – голяма стъпка към американизацията на Льо Ман и по наше мнение това не трябва да се случва с Льо Ман, защото така Льо Ман вече няма да бъде Льо Ман“, обясни Васелон.

Той побърза да сравни новите правила на „24 часа на Льо Ман“ с тези, които се използват в „24-те часа на Дейтона“. И там се използва само една кола на сигурността и колоната се събира зад нея, което често води до страхотни битки в последните часове, но донякъде обезсмисля първите 90% от дистанцията.

„В Дейтона имате страхотен спектакъл в последните два часа, но през останалото време колите просто гледат да останат в обиколката на водача. Реално в първите 22 часа няма истинско състезание. През последните години Льо Ман се превърна в един 24-часов спринт, защото с трите коли на сигурността беше възможно да има някакъв неутралитет върху състезанието. Колите, които искаха да се борят за победата, нямаха време за почивка, но сега това няма да е така.

„Тази промяна ще окаже огромно влияние върху риска. По един начин ще помогне на надеждността, но от друга страна хората ще поемат по-малко рискове и ще има по-малко инциденти.

„Знам, че и други отбори споделят нашето мнение. Мисля, че има и такива, които нямат проблем с този американски стил на състезание. Нашето мнение се бази на историческия дух на Льо Ман. Като загърбим това сме съгласни, че нещата трябва да еволюират, но специално това не е едно от тях.

„Що се отнася до основните принципи на това, което ни кара да печелим или губим в Льо Ман, ние не смятаме, че те трябва да се променят, защото те са вечни ценности“, заяви Васелон.

Последвайте каналите ни в:

Снимки: Imago | Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти