30 милиона долара таван на заплатите?

Въвеждането на таван на заплатите на пилотите във Формула 1 ще е следващата голяма тема, свързана с финансирането на отборите в световния шампионат. Тази година всеки тим във Формула 1 разполага с 140 милиона долара за сезона, но от тази сума са изключени заплащанията на пилотите, както и на големите шефове на отбора.

Няколко пилоти вече се обявиха срещу въвеждането на таван на заплащането им, което е логично, като най-остър беше двукратният световен шампион Фернандо Алонсо, който обясни, че това няма как да стане, тъй като отборите и спортът искат “все повече неща от пилотите” и няма да е честно да им ограничи приходите.

При първата дискусия относно тавана на заплатите обсъжданата сума беше 30 милиона долара на година и за двамата пилоти на всеки отбор. Естествено, това получи бърза подкрепа от по-малките тимове, водени от Алфа Ромео и Алпин. Но за да влезе в действие подобен таван ще трябва да изтекат всички договори, които ще са при заварено положение ако се въведе това ограничение.

Идеален пример за това е новият контракт на Макс Верстапен с Ред Бул - срокът му е до края на 2028 година, като се смята, че световният шампион получава по 35 милиона евро на сезон.

И Мерцедес иска по-висок таван на бюджетите

Заплатите на пилотите никога не се потвърждават от отборите пред медиите и единственият начин те да бъдат проверени става възможен в началото на следващата година, когато тимовете, които да акционерни дружества, публикуват финансовите си отчети, където тези суми фигурират като разходи.

От Ред Бул искат по-висок таван на бюджетите

Въвеждането на подобен таван на заплатите на пилотите ще доведе до сериозен спад на приходите на най-добрите пилоти в колоната. Отново, според непотвърдена информация Люис Хамилтън получава 35 милиона евро на сезон по договора си с Мерцедес, който изтича в края на следващия сезон. Макларън плаща 24 милиона евро на сезон на Ландо Норис, а неговият договор изтича в края на 2024.

Перес ще получава повече пари по новия договор

Фернандо Алонсо получава 17,5 милиона евро в Алпин и договорът му изтича в края на тази година. Заплатата на Дениъл Рикардо е другият голям разход на Макларън - 13 милиона евро, като се смята, че договорът му е с опция за удължаване до края на 2023, като тази опция е в полза на австралиеца.

Фетел получава колкото Рикардо в Астън Мартин, а двамата пилоти на Ферари получават общо 21,5 милиона евро - 11 милиона за Карлос Сайнц и 10,5 милиона за Леклер, като и двамата имат договори до края на 2024 година.

Таван на заплатите вече има в много спортове, включително в американския футбол и ръгбито, а тим шефът на Макларън Андреас Зайдъл коментира, че “има механизъм, който може да бъде използван” във Формула 1. Той обаче посъветва ФИА и Либърти да водят дискусиите по темата при закрити врата, за да не се спекулира излишно с парите, за които карат пилотите. 

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти