Могат ли наистина руснаците да съживят Москвич?

Вчера Renault Group обяви изтеглянето си от Русия, като АвтоВАЗ в Толиати е продаден на НАМИ, а заводът в Москва - на местното правителство. Руснаците упорито бягат от думата национализация, а официалната позиция на френската компания е, че в бъдеще Renault може да се върне в Русия и да си откупи обратно производствените мощности.

Кметът на Москва Сергий Собянин обяви, че бившият завод на АЗЛК ще възобнови производството на леки автомобили под марката Москвич. Той уточни, че на първо време става въпрос за “класически автомобили с двигател с вътрешно горене”, а по-нататък - и електромобили, като партньор в програмата ще е производителят на камиони КамАЗ.

Дали обаче това е възможно? Руските медии останаха изненадани от развитието на съдбата на завода “Рено Русия”, както днес се нарича бившият АЗЛК.

Москва ще възражда Москвич?

Производството на Renault в Москва спря в края на април, като там се сглобяваха популярните модели Duster, Arkana и Kaptur, а министърът на промишлеността и търговията на Русия Денис Мантуров предположи, че там може да започне производството на модели на Лада. От АвтоВАЗ все още няма официална позиция по въпроса, но санкциите, които бяха въведени заради войната на Русия срещу Украйна, засягат както завода в Толиати, така и този в Москва, така че за момента това не е реален вариант.

Renault продава АвтоВАЗ за 2 стотинки

При обявяването на продажбата на АвтоВАЗ за 1 рубла или 2 стотинки и двете страни акцентираха на това, че компанията може да се върне в Толиати. Но според непотвърдена информация заводът в Москва не е включен в тази договорка, която предвижда, че Renault има право да откупи АвтоВАЗ врамките на следващите 6 години. С други думи, в Москва смятат, че французите са намерили елегантен начин да се отърват от бившия АЗЛК, а ако това се потвърди, то там старта на производството на модели на Renault изглежда невъзможен.

Официално: Renault напуска Русия, може да се върне

Също така представител на руското министерство на промишлеността и търговията обяви пред местна телевизия, че АвтоВАЗ и Renault са постигнали споразумение производството в Толиати да продължи, като моделите оттам ще носят марката на Лада. Засега се смята, че е постигната договорка само да бюджетния кросоувър Duster.

Renault ще покаже Megane E-Tech Electric на салона в София

Що се отнася до твърдението на Собянин за бъдещото производство на електромобили в Москва, то тук неяснотите също са много. В рамките на КамАЗ съществува акционерно дружество Кама, което е създадено с разработването на едноименния електромобил - Кама-1, който е на етап прототип.

През януари тази година стана ясно, че в Кама не са готови да определят къде ще започне производството на електромобила, като също така беше потвърдено, че компанията няма готовност да стартира масово производство в близко бъдеще. Важно е уточнението, че тази информация датира отпреди войната в Украйна. Дори в началото на годината се смяташе, че е възможно сглобяването на Кама да става в Русия, а част от агрегатите за модела да се произвеждат в Унгария, като в момента това е невъзможно заради санкциите, наложени на Русия заради войната.

И накрая, след изявлението на Собянин няма официална информация, която да потвърждава тезата му, а все още никой не коментира и факта, че още през 2015 година руското подразделение на Renault подаде документи за запазване на марката Москвич. И ако това се потвърди, най-вероятно и популярния по социалистическо време бранд също ще се окаже, че вече не е руски. Само в завода в Москва инвестициите досега на Renault се изчисляват на 480 милиона долара, а годишното производство надхвърли 180 000 коли.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти