Адекватни ли са наказанията във Формула 1?

Съдийството във Формула 1, както и във всеки друг спорт на планетата, попадат под светлината на прожекторите след всяко дискусионно отсъждане.

Именно такова имаше и по време на Гран При на Великобритания през вчерашния ден, когато седемкратният световен шампион Люис Хамилтън бе санкциониран с 10 секунди за удара си със своя конкурент в битката за титлата Макс Верстапен в първата обиколка. Тогава двамата водеха един невероятно чист дуел за първото място, но всичко това се промени на деветия завой. Преди него двамата бяха гума до гума, като британецът бе от вътрешната страна на ултрабързата крива „Копс“.

Въпреки че Верстапен остави предостатъчно място за една кола от вътрешната страна на завоя, той все пак бе ударен от Хамилтън, което изпрати пилота на Ред Бул директно в стената. Зловещият удар в нея бе със сила от 51g, а впоследствие нидерландецът трябваше да посети и местна болница за превантивни прегледи. В същото време Хамилтън бе санкциониран, но успя да триумфира пред домашната си публика въпреки наказанието си, стопявайки аванса на Верстапен от 33 на 8 точки. 

Хамилтън ликува пред родните фенове след драма в Гран При на Великобритания

В този материал няма да коментираме кой от двамата е виновен, тъй като мнения по този въпрос има много. Нещото, което според нас трябва да се дискутира е размерът на получената санкция – не само в този инцидент, а и в други такива през годините. Самият факт, че Хамилтън получи второто най-леко наказание след такъв зловещ инцидент, който можеше да има много тежки последствия за негов съперник, не е правилно според нас.

Алонсо защити Хамилтън за инцидента с Верстапен

Освен че са двете най-леки, санкциите от 5 и 10 секунди са така написани в правилника, че те позволяват огромно свобода в тяхното изтърпяване. Те биват прилагани или при следващото спиране в бокса, или ако няма такова, след финала на състезанието. В същото време двете по-строги санкции, минаване през бокса и десетсекунден престой в него, трябва да се изтърпят в рамките на три обиколки след решението на съдиите. 

Да, стюардите във всяко състезание от Формула 1 имат свободата да решават кое провинение, каква санкция заслужава, независимо от последствията от него. Това обаче трябва да се промени. Не може даден пилот да вади свой конкурент от битката за победата и след това да се размине със само пет или десет секунди прибавено време. Тези две най-леки санкции трябва да бъдат резервирани за провинения свързани с ограниченията на пистата и скоростта в бокса. Всякакъв контакт, в който стюардите преценят, че даден пилот носи по-голямата вина трябва да води със себе си и минимум преминаване през бокса, ако виновният пилот все още е в надпреварата. В противен случай той ще бъде наказан със загуба на позиции на стартовата решетка за следващия старт, какъвто е случаят и в момента.

След развоя на вчерашната надпревара, стюардите на практика поставиха ниска цена на инцидент, който вади твой конкурент в дадено състезание от него. Сега какво ще спре Ред Бул да отговорят на този удар в Унгария следващата седмица? Познавайки характера на д-р Хелмут Марко, който е моторспорт съветник на „Биковете“, това не е изключено да се случи, макар и да е малко вероятно...

Какво е вашето мнение, адекватни ли са наказанията във Формула 1?

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти