"От питлейна": Несравнимата състезателна страст на Марио Андрети
Редица топ пилоти по света взеха решението да приключат със състезателната си кариера през сезон 2016. В това число влязоха Нико Розберг (31), Фелипе Маса (35), Дженсън Бътън (36), Марк Уебър (40), Джеф Гордън (45) и Тони Стюарт (45). Всеки от тях постигна забележителни успехи, но много малко имена в цялата история на моторните спортове могат да се сравнят с дългата и разнообразна кариера на Марио Андрети - американската легенда с италиански привкус.
Марио прекратява участията си в някои шампионати на 54 години, като Индикар е последното му поприще, но продължава да участва в най-зрелищното моторспорт събитие – "24-те часа на Льо Ман" до 2001 година, когато е на 61-годишна възраст. През годините Андрети стартира на повече от 1000 състезания, записвайки приблизително 100 победи. Може би единствено Валентино Роси от новото поколение пилоти ще може да си сравни с него след време.
"Никой не може да подложи на съмнение нито страстта, нито желанието ми да се състезавам. В същото време обаче исках да прекарам последните си дни на пистата позитивно, да знам, че не се излагам, а все още съм в онази добра форма. Това бе главната ми цел и винаги ме е било страх, че ще започна да ставам по-слаб и по-слаб. Мисля, че се оттеглих стилно. Бях на ниво с останалите млади момчета. Със сигурност ми е липсвало нещо, но не в големи дози и бях удовлетворен от всичките си стъпки", разказва Андрети днес.
Неговият инженер в Индикар допълва, че в последното му състезание и след последния му питстоп, Марио е продължавал да иска да е колкото може по-добър: "Когато ставаше въпрос за пит, той наистина беше най-бързият. Никой не може да спре колата по-перфектно и да я изкара по-бързо. Това беше нашият коз".
Американецът се завръща в Индикар през 1982-ра и прекарва там 12 години. Андрети е единият от двамата пилоти, печелили състезания във Формула 1, Световния шампионат по издрължливост, Индикар и НАСКАР.
Пилотът на Форд Нейл Реслер разказва история за свръхестествените сили на Марио: "Спомням си го в автомобил на Нюман-Хаас през сезон 1993-1994, когато навлезе в завой, удряйки волана си. Скоростта беше близо 230 мили в час и той удари волана, за да види как колата ще се промени. Заклевам се. Не знам как можеше да направи това. Предполагам, че колата му беше много добра. Веднъж взехме Марио и Пол Нюман за тест на Ford Mustang и Марио напипа тънкости във волана, които само Джаки Стюарт бе усетил".
Брус Ашмор, дизайнерът на Lola в Индикар, също споделя за допирните си точки с Марио: "Той бе най-въздействащият пилот в моята кариера. Обичаше невероятно много да тества нови автомобили и да ги развива. Искаше нови идеи, ново предизвикателство. Той можеше да влезе в колата в 9 часа сутринта и да кара докато се стъмни. Научи ме на много неща. Повечето пилоти казват: "Направи колата, така че да спечеля това състезание", но той беше по-различен: "Да направим колата, така че да победим еди-коя си кола". След всеки тест с Марио се прибирах с повече въпроси, отколкото отговори, защото той даваше идеи непрестанно и искаше да знае кое как се отразява на колата".
Андрети бе на върха в най-различни моторни спортове в продължение на 30 години, много повече от всяка друга звезда. Той държи рекорда за всички времена за спечелени полпозишъни в Индикар – 67, и е лидер в 7 587 обиколки в американския шампионат.
"Дори когато се отказах, взе още исках да бъда в кокпита. Просто това е моята страст. Това ме мотивираше през целия ми живот, но не може да продължава вечно", заяви Марио Андрети, отказвайки се от спортната си кариера на 54 години.
Снимки: Mario Andretti