"От питлейна": Когато четирите гуми във Формула 1 не бяха достатъчни

"От питлейна": Когато четирите гуми във Формула 1 не бяха достатъчни

В момента Формула 1 е в официална зимна ваканция - отборите и пилотите си почиват от изтощителния сезон 2016 и се подготвят за следващия, който няма да е по-малко натоварен. Докато тимовете сглобяват новите си болиди, а състезателите публикуват снимки как тренират във фитнеса, ние можем да изпозлваме това време да си спомним за някои забравени моменти от историята на спорта.

Вчера стана ясно кога ще видим новия болид на Мерцедес, а от групичката в тазгодишния топ 3 въпросителна стои единствено пред Ред Бул. И докато си мечтаем как ще изглеждат новите болиди с още по-агресивен дизайн и по-големи аеродинамични крила, нека да се върнем назад във времето, когато ако някой отбор искаше, можеше сам да си добави още гуми на болида.

С четири дребни предни гуми и две огромни задни Tyrrell P34 бе най-запомнящият се и отличителен модел с шест гуми във Формула 1. Компактните предни не губеха сцеплението с пистата, печелейки по-добро аеродинамично съпротивление. Това е първият такъв проект - през 1976 година, а последният е Williams FW08B от 1982 година, който изглеждаше обещаващо, но остава в историята, след като ФИА налага забрана. Тирел пък приключват с нестандартния модел, тъй като Goodyear отказват производство на малки гуми под предлог, че са прекалено заети със стандартните.

През първата си година Tyrrell P34 успява и да запише победа. Мястото е Гран При на Швеция, а реализатор – Джоди Шектър, а на следващата година Патрик Депайе стига с болида до върха на подиума. Двамата пилоти наследиха иконата в отбора сър Джеки Стюарт и Франсоа Север, който катастрофира фатално на тренировка за Гран При на САЩ. Tyrrell P34 е първият и единствен успешен болид с шест гуми, въпреки че Шектър открито заявява, че е направен от остатъци.

Отборът на сър Франк Уилямс създава два различни дизайна на кола с шест гуми във време, когато останалите отбори се фокусират върху турбо двигателите. Уилямс преследват успеха с обратен на Тирел дизайн – четири задни гуми и две предни. Първият модел, базиран на този от 1979 година, се казва FW07D.

Още преди колата да започне тестове в края на 1982 година, тръгват слухове, че ФИА ще забрани шестте гуми. Това не спира отбора, но няколко месеца по-късно новината става реалност. Според доклади FW08B е записвал доста конкурентни времена на тестове. Колко конкурентни обаче, остава мистерия.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти