BMW официално спира производството на i8
Когато през април 2020 година серийното производство на BMW i8 Купе и на BMW i8 Роудстър бъде преустановено, Plug-in хибридните спортни автомобили вече отдавна ще са затвърдили своето място на крайъгълни камъни на компанията. BMW i8 стартира своята световна история на успеха като уникална симбиоза между футуристичен дизайн и насочени към бъдещето технологии. Първият Plug-in хибриден модел на BMW Group проправи пътя на динамичната и устойчива радост от шофирането с електрифицирано задвижване. С него са поставени основите на вече много широката гама от Plug-in хибридни модели на BMW Group. В същото време BMW i8 е и най-успешния спортен автомобил с електрифицирано задвижване на света. С над 20 000 продадени екземпляра от 2014 година той постига по-високи продажби от всички конкуренти в сегмента, взети заедно.
Още BMW Vision EfficientDynamics е привлекателен поглед към бъдещето на индивидуалната мобилност. Прототипът, представен през 2009 година на международното автомобилно изложение IAA във Франкфурт на Майн, е олицетворение на обещанието за хармонично съчетание между типичната за марката радост от шофирането и вълнуващия дизайн с насочена към бъдещето устойчивост. Прототипът на 2+2-местен спортен автомобил с крилати врати, насочена изцяло към естетиката и ефективността нова интерпретация на типичния за BMW дизайн, Plug-in хибридна система и задвижване на четирите колела е посрещнат изключително добре. С пренасянето на основните елементи на своя дизайн и технологии върху сериен автомобил от новата марка BMW i и стартирането на една нова ера на радостта от шофирането скоро след това BMW Group получава много ентусиазирани реакции.
Стартов сигнал за последователна стратегия за електрификация
BMW i8 отбелязва световната си премиера заедно с BMW i3 на IAA през 2013 година. Двойният дебют е стартов сигнал за реализирането на стратегията за електрификация, с която BMW Group своевременно и последователно определя посоката на моделната си гама, насочена към устойчива радост от шофирането. Днес компанията е сред водещите световни производители на автомобили с електрифицирано задвижване. Освен чисто електрическите BMW i3 (среден разход на гориво: 0,0 л/100 км; среден разход на електроенергия: 13,1 кВтч/100 км; СО2 емисии (комбинирани): 0 г/км), BMW i3s (среден разход на гориво: 0,0 л/100 км; среден разход на електроенергия: 14,6–14,0 кВтч/100 км; СО2 емисии (комбинирани): 0 г/км) и MINI Cooper SE (среден разход на гориво: 0,0 л/100 км; среден разход на електроенергия: 16,8–14,8 кВтч/100 км; СО2 емисии (комбинирани): 0г/км) във всички важни сегменти, от компактния и средния клас, през BMW X моделите до спортните автомобили, се предлагат и Plug-in хибридни модели. До 2023 година BMW Group планира да разшири гамата си до 25 електрифицирани автомобила, като над половината от тях ще са напълно електрически.
Още от самото начало BMW i8 е идеалният вариант на предвестник и синоним на радостта от шофирането с Plug-in хибридна технология. И това важи не само за възприетата още през 2014 година роля на Safety Car в състезанията на FIA Formula E. BMW i8 е първият спортен автомобил на света, който от самото начало е разработван с оглед на устойчивостта, като са избрани нови пътища, най-вече що се отнася до специфичната за BMW i автомобилна архитектура и Plug-in хибридната система. Комбинацията между пътническа клетка от армирана с въглеродни нишки пластмаса (CFRP) и алуминиево шаси, също както и интелигентно управляваното взаимодействие между двигателя с вътрешно горене и електромотора, са революционни. Автомобилната концепция на 2+2-местния автомобил, аеродинамично оптимизираният дизайн, интелигентната олекотена конструкция и иновативната задвижваща система са насочени към разрешаване на обичайното при автомобилите противоречие между динамика и ефективност. В резултат на този новаторски подход BMW i8 предлага динамичните характеристики на чистокръвен спортен автомобил, съчетани със среден разход на гориво на нивото на малък автомобил. Управлението на Plug-in хибридната система е насочено както към динамично разгръщане на мощността, така и към максимално ефективно взаимодействие на двата двигателя. Двигателят с вътрешно горене с технология BMW TwinPower Turbo пренася мощността си към задните колела. Електромоторът задвижва предните колела. Резултатът е специфично за хибрида задвижване на четирите колела с осезаемо положително влияние върху сцеплението, пъргавината и стабилността по курса. Благодарение на спонтанното разгръщане на мощността на електромотора с наличен още от покой максимален въртящ момент от 250 Нм спортният характер на BMW i8 се проявява и при чисто електрически шофирания с нулеви локални емисии. В чисто електрически режим максималната скорост е до 120 км/ч. Комбинираният въртящ момент на двата двигателя разгръща вълнуващи динамични характеристики в стила на мощните спортни автомобили.
Динамиката на управлението и ефективността се повишават и от типичната за BMW i архитектура LifeDrive. Конструктивният принцип на BMW i8 още от самото начало е насочен изцяло към Plug-in хибридното задвижване. Структурата на каросерията и задвижването са разработени като концептуално цяло, което осигурява на BMW i8 автентичния характер на насочен към бъдещето спортен автомобил. Изработената от карбонов композит (CFRP) пътническа клетка (модул Life) и модулът Drive от алуминий, който освен двигателите, управляващата електроника и окачването включва и структурни и краш функции, осигуряват не само собствено тегло от по-малко от 1500 килограма, но и балансирано в съотношение 50:50 разпределение на теглото между осите. И тъй като високоволтовата батерия е разположена ниско в автомобила, центърът на тежестта също се намира много ниско.
Носител на иновации дори и в рамките на задвижващата технология BMW eDrive
Още от самото начало пионерската функция на BMW i8 се простира далеч отвъд налагането на задвижващата технология BMW eDrive при един иконичен спортен автомобил. Всеобхватното използване на CFRP в структурата на каросерията и видимите мероприятия за понижаване на въздушното съпротивление поставят нови стандарти по отношение на интелигентната олекотена конструкция и аеродинамиката. В комбинация с BMW i3 Plug-in хибридният спортен автомобил поставя началото на иновативните производствени технологии, с които BMW Group се превърна в пионер на използването на CFRP при индустриалното производство на серийни автомобили. Натрупаният при BMW i опит с особено лекия, високотехнологичен материал осигури на BMW Group уникална в автомобилната индустрия компетентност при олекотените конструкции, която впоследствие се използва и при разработката на CFRP компоненти и за други модели на BMW. Изразителното и в същото време аеродинамично оптимизирано оформление на екстериора разкрива напредничавия характер на BMW i8 още на пръв поглед. Динамичните пропорции на спортен автомобил и крилатите, отварящи се нагоре врати привличат погледите. Ниският преден капак, почти напълно затворената бъбрековидна радиаторна решетка на BMW, Air Curtains на предната броня, покритото дъно на автомобила, силно оформените странични прагове, линиите на страничната част, наречени Stream Flow, както и въздушните канали между задните светлини и рамката на покрива осигуряват целенасочено обтичане от насрещния въздушен поток. Всичко това осигурява не само ниско въздушно съпротивление от 0,26, но и изключително добър аеродинамичен баланс. Други, до голяма степен уникални акценти за устойчивост се поставят и от избора на материали за интериора и производството на BMW i8. Кожата, използвана за повърхностите на седалките и арматурното табло, се обработва с екстракт от маслинови листа. Текстилните материали са изработени на базата на полиестерен гранулат, получен от PET-Recyclat. Характерната за BMW i автомобилите цялостна концепция за устойчивост се простира от разработката и дизайна, през производството и ползването и достига до рециклирането, тоест цялата верига. Изключително висок е не само делът на използваните повторно пластмаси. Алуминият при BMW i8 също до голяма степен е рециклиран или е произведен с регенеративна електроенергия. Освен това електроенергията за производство на BMW i8 Купе и BMW i8 Роудстър в завода на BMW в Лайпциг се генерира от 4 вятърни генератора на територията на завода. Необходимата за производството на карбоновите нишки електрическа енергия в завода в Моузес Лейк, САЩ, се генерира 100 % от водни електроцентрали.
При въвеждането си на пазара BMW i8 е първият сериен автомобил в света, който може да бъде оборудван с новаторските лазерни фарове. След световната си премиера в BMW i8 лазерните светлини на BMW са въведени и при други модели – първо при луксозните лимузини на BMW Серия 7, а по-късно и в много други моделни семейства. BMW лазерните светлини осигуряват особено интензивно осветяване на пътното платно и значително увеличение на обсега на дългите светлини. Освен това значително се намалява и разходът на енергия в сравнение с вече особено ефективните LED фарове.
В областта на задвижващите технологии прародителят на всички Plug-in хибридни модели на BMW Group поставя началото и на новото поколение двигатели с вътрешно горене. На BMW i8 за пръв път се монтира новият трицилиндров бензинов двигател с технология BMW TwinPower Turbo. 1,5-литровият двигател се отличава както с особено компактните си размери, така и с изключително високата специфична мощност. С литровата си мощност от 113 кВт/154 к.с. той поставя нов рекорд при серийните модели на BMW.
BMW i8 Роудстър: свежи импулси за устойчивата радост от шофирането
През есента на 2017 година свежи импулси за устойчива радост от шофирането поставя премиерата на BMW i8 Роудстър. Откритият двуместен автомобил вече предлага възможност за въодушевление от визионерския спортен автомобил и под открито небе – както и на истински чистата радост в чисто електрически режим на движение. Успоредно с въвеждането на втория вариант на модела е повишена и мощността на Plug-in хибридното задвижване и на BMW i8 Купе. Високоволтовата батерия на двата модела вече има увеличен от 20 до 34 Ah капацитет и бруто енергийно съдържание от 11,6 кВтч. Оптимизираната технология на акумулаторните клетки позволява и повишаване на върховата мощност на електромотора с 9 кВт/12 к.с. до 105 кВт/143 к.с. В комбинация с двигателя с вътрешно горене системната мощност вече достига 275 кВт/374 к.с. Благодарение на нея BMW i8 Купе ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,4 секунди, а BMW i8 Роудстър – за 4,6 секунди. Максималната скорост и на двата модела достига 250 км/ч. Електрическият пробег вече е 55 километра за BMW i8 Купе и 53 километра за BMW i8 Роудстър.
При конструкцията на гюрука на роудстъра са използвани иновативни производствени методи. За пръв път свързващите алуминиеви елементи на механиката на гюрука са изработени чрез иновативен 3D печат. Този уникален в автомобилната промишленост производствен метод за алуминиеви компоненти позволява оптимизираните елементи да имат такава геометрична форма, каквато не е възможна с конвенционалните методи на леене и която осигурява оптимално съотношение между здравината на детайла и теглото му. Благодарение на натрупания от BMW i опит адитивните методи за производство вече се прилагат при все повече конструкторски елементи и модели от множество моделни семейства.
Насочена към бъдещето дефиниция на лукс и ексклузивност
Със своя прогресивен и ексклузивен характер BMW i8 Купе и BMW i8 Роудстър са важни елементи в най-новата продуктова офанзива на BMW в луксозния сегмент. Също както луксозните лимузини на BMW Серия 7, Sports Activity Vehicle BMW X7 и спортните автомобили на BMW Серия 8 те осигуряват уникално изживяване от мобилността. Освен това „Next Premium“ характерът на двата Plug-in хибридни спортни автомобила се отразява и в създадената за BMW i8 програма BMW i Pure Impulse Experience. Уникалната по целия свят програма за разширен диалог с клиентите позволява на собствениците на BMW i8 ексклузивен достъп до визионерски личности, както и изключителни изживявания в областта на културата и пътуванията.
Атрактивни акценти по отношение на индивидуалността поставят и ексклузивните специални модели на BMW i8. Произведените в лимитирани бройки Editions модели се отличават с уникални дизайнерски елементи, които ги превръщат в търсени уникати. Още в началото на 2016 година е представено BMW i8 Protonic Red Edition. Само година по-късно следват BMW i8 Protonic Frozen Black Edition, както и BMW i8 Protonic Frozen Yellow Edition, която ще остане най-ексклузивната Edition с произведени около 100 екземпляра за целия свят.
Най-продаваният Plug-in хибриден спортен автомобил и още днес крайъгълен камък в историята на BMW Group
В момента в завода в Лайпциг се произвеждат 200 автомобила от лимитирания модел Ultimate Sophisto Edition на BMW i8. Още през декември 2019 година един от специалните модели е произведен и като 20 000-ия екземпляр на Plug-in хибридния модел. С този обхват на производството BMW i8 вече изпреварва с голяма преднина някои спортни автомобили на BMW с легендарен статус. Сред крайъгълните камъни в историята на спортните автомобили то значително изпреварва по продажби класици като BMW M1, от който са произведени само 399 екземпляра за обществените пътища, както и роудстъра BMW Z8, от който бяха произведени общо около 5 000 екземпляра.
Освен това от години BMW i8 има световен пазарен дял от над 50 % в сегмента на спортните автомобили с електрифицирано задвижване – като BMW i8 ще запази тази лидерска позиция до април 2020 година. Тогава бестселърът с Plug-in хибридно задвижване най-сетне ще достигне онзи статус, който му беше атестиран от читателите на „Auto Bild Klassik“ само няколко месеца след въвеждането на пазара. Още през 2014 година те избраха BMW i8 „Класик на бъдещето“.