Веднага след като от BMW обявиха, че новото, трето поколение на първа серия минава на нова платформа с предно предаване, напълно очаквано започнаха оплакванията и терзанията от крайни фенове, журналисти и други по въпроси като: накъде отива светът, продължава ли да губи BMW идентичността си и други подобни. Не се случва за първи път компанията да представя нов модел с предно предаване, но хората все още не са напълно готови за това.
Истината е, че "единичката" беше различният компактен хечбек на пазара с това, че никой друг освен BMW не бе толкова смел и не посмя да продава подобен автомобил със задно предаване. Да, беше забавна малка кола, доведе до клипчета в интернет с монтирани вериги на предните гуми и, да, в М-версиите беше дори по-бърза, отколкото изглеждаше.
Бързите хеч версии на първата и втората генерация Серия 1 на хартия трябваше да бъдат типични "хотхечове", но така и не бяха приети напълно като членове на клуба. Причините се таяха в самите тях и техните отличителни черти, които от BMW пренесоха от седаните и купетата си. Говорим за основоположните принципи на баварците като: задно предаване и издължен преден капак, криещ напречно разположен шестцилиндров редови двигател. И така от години те стояха някак надменно дистанцирани и гледаха отстрани как останалите хотхечове лудуват като малки деца без родителски надзор.
Днес всичко от по-горе отиде в историята, а Серия 1 никога повече няма да излиза с 6-цилиндрови редови двигатели под капака си. Това е.
Базово моделът идва с предно предаване, но реално най-често ще бъде поръчван с xDrive задвижване на четирите колела. От това става ясно, че дори и топ версията на новия модел ще разполага с два цилиндъра по-малко и един литър работен обем по-малко в сравнение с предшественика си. С напречно разположения четирицилиндров турбо двигател обаче хората в BMW решиха да спазят класическата рецепта за типичен хечбек и дадоха шанс на своето ново M135i да влезе през предната врата на хотхеч културата.
Замяната на прекрасно звучащия и работещ меко като коприна 6-цилиндров двигател идва със своята цена. За първи път, откакто се помним, в историята на BMW нова версия е по-бавна от предишната. При всякакви ускорения добрият "стар" турбо "шестак" остава новото M135i в огледалата си. Всъщност това е малко пресилено, не разбирайте, че новият четирицилиндров турбо двигател не става, защото е точно обратното. Бяхме впечатлени от пърформънса на доста по-малкия двигател и всъщност разликата в динамиката е минимална, а и по елиминирането на "турбо дупката" е работено успешно.
Очаквано новата двулитрова турбо версия с 306 кс и 450 НМ печели при всички сравнения като разход на гориво и вредни емисии, а в бъдеще те все повече ще изместват споровете на феновете за скорост и ускорение. Познавайки BMW, трябва да очакваме бъдеща M140i версия, с което да изравнят силите в спора шест срещу четири при цилиндрите и спомените по миналото по-лесно ще започнат да избледняват. При изненадите, които от Мюнхен ни поднасят в последните години, няма да е шок, ако видим дори нещо като наследник на 1М, но без никакви скрупули с практичността на четирите врати. Може да очакваме мощност в границите на 380–400 кс и така да бъде даден отговор на хвърлената ръкавица от Mercedes и тяхното брутално AMG A45... предстои да разберем!
НОВА САМОЛИЧНОСТ
Колите не са само двигатели, мощност и концепция за начина, по който се предава тя към асфалта. От BMW са дали напълно нова самоличност на новата Серия 1. По-агресивният дизайн, особено при версията M135i, ни допада доста повече от предишното поколение – създадена е с основната цел да спечели много нови фенове на марката. Предницата е интересна и най-вече "бъбреците", които под определен ъгъл напомнят за класическия "Sharknose" от 70-те на миналия век. Задницата обаче е истински забележителна с красиво изваяните форми на стоповете, които добре завършват цялостната нова визия на модела.
ИНТЕРИОР
Голямата промяна обаче не е в дизайна на екстериора, а идва вътре в купето. Там интериорът е по-добър и от някои от моделите, стоящи по-високо в йерархията на BMW, и те хваща неподготвен, ако си свикнал с предишните поколения на Серия 1. Всички използвани материали са по-качествени, дизайнът също е по-добър, технологиите също. Мястото вътре е повече, но най-вече на задната седалка, където и за краката и главите на пасажерите вече има достатъчно място. Багажникът също е по-голям от тези на някои от преките конкуренти, което винаги е плюс.
ТЕХНОЛОГИИ
От BMW със сигурност вземат на сериозно задачата да превърнат новата Серия 1 в най-сериозния играч в премиум компактния клас. След вдигането на нивото в интериора се внедряват технологии, които досега бяха запазени само за големите батковци от баварското семейство. В лицето на новата Серия 1 вече имате събеседник, който е експерт по всички въпроси, свързани с колата ви, а и не само. Просто започнете разговора с "Hey, BMW" и управлението на новия ви автомобил и достъпът до повечето от функциите се превръщат в приятелски разговор.
От BMW определят функцията Intelligent Personal Assistant като индивидуален дигитален характер, който изучава процесите, предпочитаните настройки и навиците ви и може да ги прилага в съответния контекст или да бъде приятен събеседник. Можете дори да му смените името по ваш вкус. Ако ситуацията в купето стане твърде странна или започнете да се притеснявате за личното си пространство, винаги можете да изключите новия си приятел, а той от своя страна никога няма да ви се разсърди.
Преминаваме към асистент за паркиране с автоматизирано изкарване от паркоместа, паркиране и движение на заден ход. При него се запаметяват движенията на преден ход и след това автомобилът се връща на заден ход по абсолютно същата линия на разстояние до 50 метра. Класическите бутони на средната конзола и волана все още присъстват в интериора, но това е така само за пуристите.
За всички останали iDrive контролерът си остава основна форма на комуникация между хора и машина. В последната си версия той работи още по-интуитивно с двата опционални 10.25-инчови дисплея или със серийния 8.8-инчов дисплей с тъчфункция. Ако всичко това не ви е достатъчно да изразите себе си, на помощ идва и управлението на функции с жестове.
Можете да ползвате смартфона си като ключ на автомобила. При отключване смартфонът просто се поставя до дръжката на вратата. Ами ако спрем да носим ключа у нас и батерията на телефона ни падне? Има отговор на този въпрос и той е: въпреки това телефонът ще отключи колата. Двигателят може да бъде стартиран, когато смартфонът е в колата или в поставката за безжично зареждане. Засега ограничение за тези функции е, че трябва да ползвате топ модели на Samsung Galaxy с операционна система Android 8.0 или по-висока.
Серия 1 следи вместо вас пространството около автомобила и ви предупреждава за опасност от сблъсък с друго превозно средство, пешеходци, велосипедисти със спирачна функция. Разбира се, ако напуснете лентата по невнимание, ви връща с активна намеса на волана обратно в правия път. Спираме дотук, понеже няма място да изброим всички налични системи и техните функционалности.
УПРАВЛЕНИЕ
Най-голямата изненада обаче идва към финала. Концепция на платформа с предно предаване няма как да се сравнява с това, което BMW правят най-добре от над 100 години – задното предаване. Чувахме това в главите си още преди да се качим в новото M135i. Да, управлението не е същото, дори и когато сравняваме автомобили, оборудвани с xDrive, от предишното и новото поколение. Но ако не се кара екстремно или на лимита (това трябва да се случва на писта), новата 1-ва Серия е дори по-добра и завършена кола.
ДВИГАТЕЛИ
За да остави следа (или две) след себе си, M135i xDrive идва с най-мощния сериен четирицилиндров двигател в историята на BMW. При него са променени много неща в сравнение със стандартния двулитров турбо двигател, за да разполага с 306 кс от 5000 до 6250 обр и 450 Нм въртящ момент още от 1750 обр. Става въпрос за ковани колянов вал, биели, бутала, по-голям турбокомпресор и още много промени по горивната, изпускателната и охладителната система. С тази сила през четирите колела и наличния Lounch control M135i ускорява от 0 до 100 км/ч за 4.8 секунди, а с M Performance пакет-а за 4.7 секунди.
И тук идва голямата разликата с шестцилиндровия му предшественик: средният разход на гориво може да падне до впечатляващите на фона на динамиката 7.9 л/100 км среден разход на гориво, при вредни емисии от едва 179 г/км.
Изборът при Серия 1 продължава с бензинов трицилиндров двигател за базовата версия 118i, с мощност от 140 кс и въртящ момент от 220 Нм при разход на гориво от едва 6 литра на 100 км среден разход на гориво.
Дизеловите модели разполагат с един трицилиндров и два четирицилиндрови двигателя. Първият задвижва 116d, има 1.6 литра работен обем и разполага със 116 кс и 270 Нм. Това е и най-икономичният вариант със среден разход от едва 4.5 литра на 100 км. Следва 118d, който вече е четирицилиндров с 2 литра работен обем и мощност от 150 кс и въртящ момент от 350 Нм. Средният разход отново е отличен – 4.7 литра на 100 км. Най-мощният дизел засега се монтира в 120d. Мощността вече е 190 кс, въртящият момент 400 Нм, а средният разход вече е 5.3 литра на 100 км.
ТРАНСМИСИЯ
Няма как да не скрием единственото си разочарование, което не дойде, както се очакваше, от смяната на цялата концепция и начина на предаване на мощността или драстичната промяна в дизайна. Първопричината е напречното разположение на двигателя, а главният виновник е автоматичната скоростна кутия, която заради тези особености е сменена с такава на производителя Aisin при M135i или Getrag при някои други версии на модела. Както се казва, "остаряхме" с автоматичните осемстепенни скорости 8HP на ZF, които BMW внедрява в цялата си гама като никой друг. С годините нивото на работата и на следващите генерации се вдигна до небесата.
Новата платформа и разположението на двигателя обаче налагат използването на много по-компактните автоматични скоростни кутии на Aisin/Getrag. Те си вършат добре работата, но разликата се усеща отчетливо при по-динамично шофиране и на фона на това, с което сме свикнали, разваля част от усещането. Надяваме се заедно с инженерите на BMW от Aisin и Getrag да достигнат познатото ниво, което се наложи като стандарт при останалите им модели в последното десетилетие.
Все още механичните скоростни кутии не са само спомен от миналото и е възможно сами да натискате съединителя с левия си крак и да сменяте скоростите с дясната си ръка на своето BMW Серия 1. Има обаче и едно условие: трябва да е някой от базовите модели: дизеловите 116d, 118d или бензиновото 118i. Това е.
BMW M135i
След като прекарахме няколко весели дни заедно с новото M135i, можем със сигурност да кажем, че разликата със стандартните версии, с които се запознахме в тест по-рано, е крещяща. Окачването и кормилната система са настроени изключително прецизно и така и не усетихме типичното недозавиване за автомобилите с предно или задвижване на четирите колела. За това основно се грижи и механичният Torsen блокаж в предния диференциал, който толкова липсваше в задния диференциал на предишните поколения M135i и M140i. Направо можем да си го кажем: беше най-големият им минус!
Спирачната система също дава едно рамо за стабилното влизане и излизане от завой и с повече усилие към вътрешните гуми ни кара да се сещаме за клишета като: "завива като по релси". Със спортната версия на модела стандартно идват по-големи дискове и многобутални апарати, които работят впечатляващо.
За динамиката при излизане от завой помага още и пращащата до 50% от мощността към задните гуми xDrive система, особено когато усети, че искате да се забавлявате. С новото адаптивно окачване M135i е много по-стабилна при смяна на посока и почти не се накланя в бързите завои, но в същото време се усеща много по-комфортна по лоши пътища от предишното поколение на модела.
И така, нова самоличност, по-малко характер за M135i? Всъщност не, точно обратното!