Вход / Регистрирай се

Ландо Норис направи нужното и грабна първата си титла във Формула 1

Ландо Норис спечели за първи път в своята кариера световната титла във Формула 1, след като направи това, което се искаше от него и се качи на подиума в Гран При на Абу Даби, с която беше сложен край на сезон 2025.

Британецът стартира от втората позиция зад Макс Верстапен, но още в първата обиколка загуби второто място от съотборника си Оскар Пиастри, който направи страхотно изпреварване от външната страна на деветия завой. Това обаче не притесни Норис, който изобщо не тръгна да се бори с Верстапен и Пиастри, знаейки, че просто трябва да се качи на подиума, за да спечели световната титла.

Британецът направи едно много контролирано състезание, в което финишира на третата позиция, въпреки един момент на уплах при атаката срещу Юки Цунода в 23-тата обиколка. Тогава пилотът на Макларън беше избутан извън пистата на правата преди шестия завой, но не се отказа от атаката си, което привлече вниманието на стюардите. Те обаче решиха да накажат Цунода за повече от една смяна на посоката на движение на правата, което позволи на Норис да кара по-спокойно до финала.

При минаването покрай карирания флаг британецът завърши на третата позиция зад Верстапен и Пиастри, които финишираха първи и втори. По този начин Норис спечели световната титла с аванс от само две точки пред Верстапен, който не успя да се пребори за своята пета поредна титла, с която щеше да изравни Михаел Шумахер.

Четвърти в Гран При на Абу Даби завърши Шарл Леклер, който в началото беше достатъчно близо до Норис, за да го атакува, но така и не намери нужната скорост, с която да изпревари пилота на Макларън и финишира на 6.7 секунди зад британеца. Пети завърши Джордж Ръсел, а точки от последното състезание за сезона взеха още Фернандо Алонсо, Естебан Окон, Люис Хамилтън, Оливър Беарман и Нико Хюлкенберг.

В крайното класиране при пилотите Ландо Норис печели титлата с актив от 423 точки и аванс от само две пред Макс Верстапен. Трети в класирането с 410 точки е Оскар Пиастри, който води в шампионата в продължение на 15 кръга, но загуби почва под краката си в решителните мигове в края на сезона.

Крайно класиране при пилотите във Формула 1 за сезон 2025
Крайно класиране при пилотите във Формула 1 за сезон 2025

При отборите Макларън завършва годината с 833 точки, второто място отива в ръцете на Мерцедес с 469 пункта, а тройката с 451 оформя Ред Бул. В топ 5 попаднаха още Ферари с 398 и Уилямс със 137.

Крайно класиране при отборите във Формула 1 за сезон 2025
Крайно класиране при отборите във Формула 1 за сезон 2025

Надпреварата за Гран При на Абу Даби сложи край на сезон 2025, а следващата кампания ще започне с Гран При на Австралия в Мелбърн, която ще се проведе между 6 и 8 март. Догодина е възможно пълно преразпределение на силите, тъй като в сила ще влязат изцяло новите технически правила, които включват нова аеродинамика, нови шасита и нови задвижващи системи.

Най-интересното от надпреварата за Гран При на Абу Даби:

За старта Верстапен и Норис избраха средно твърдите гуми, а Пиастри заложи на твърдите. По-назад пилотите масово се спряха на средно твърдата смес. Единствените изключения бяха: Цунода (10), Антонели (14), Строл (15), Хамилтън (16), Албон (17) и Хюлкенберг (18). Цунода, Антонели и Строл избраха твърдите, а Хамилтън, Албон и Хюлкенберг - меките.

Старт - Отлично потегляне за тримата претенденти за титлата, които запазиха своите позиции в челото. Норис пробва атака срещу Верстапен в подхода за първия завой, но беше блокиран от нидерландеца. Зад тях Ръсел загуби две места, след като беше изпреварен от Леклер и Алонсо още в първите метри.

1/58 - В спирането за шестия завой Пиастри атакува Норис от външната страна, но беше блокиран от британеца. Лидерът в шампионата обаче нямаше отговор за втората атака на своя съотборник, която дойде от външната страна на деветия завой.

2/58 - Верстапен водеше с 1.9 пред Пиастри, който се беше откъсна на малко над секунда пред Норис. Британецът беше притискан от Леклер, който разполагаше с DRS на двете по-дълги прави в хода на обиколката.

4/58 - Ръсел си върна една от позициите, които загуби на старта, изпреварвайки Алонсо със сравнително лесна атака в спирането за шестия завой. Пред тях Леклер пробва първа по-сериозна атака срещу Норис, подавайки се от външната страна на британеца в подхода за деветия завой.

5/58 - В челото авансът на Верстапен пред Пиастри беше достигнал 2.3 секунди, а Пиастри имаше преднина от 1.4 пред своя съотборник Норис, който беше започнал да се откъсва леко от Леклер, което не позволяваше на пилота на Ферари да използва DRS на правата преди шестия завой. Той обаче успяваше да се доближи достатъчно в нейния край, за да отвори задното си крило на правата преди деветата крива.

8/58 - От Макларън помолиха Пиастри да увеличи своето темпо, което да позволи на Норис да се откъсне още малко от Леклер.

9/58 - От Макларън информираха Пиастри, че предната дясна гума на Верстапен е започнала да проявява признаци на грейнинг.

13/58 - Норис се оплака, че и той е започнал да усеща грейнинг, който се засилва. Това си личеше от темпото на британеца, който вече беше изостанал на над три секунди от съотборника си Пиастри.

14/58 - Ръсел спря в бокса от петото място, което той заемаше малко зад Норис и Леклер. Британецът се върна на пистата на 14-тото място, на малко над секунда зад Колапинто, който се движеше на около 7.5 зад съотборника на Ръсел в Мерцедес - Антонели.

15/58 - Норис и Леклер избраха да не покриват стопа на Ръсел, но това направи Бротолето, който спря от шестото място, което той зае след спирането на Ръсел.

16/58 - Този път Норис и Леклер се насочиха към алеята пред боксовете и успяха да се върнат на пистата пред Ръсел. Те обаче попаднаха в DRS-влакче зад Лоусън, Строл, Сайнц и Антонели.

18/58 - Норис атакува успешно Антонели в спирането за петия завой, но италианецът помисли за контра в подхода за шестата крива. Той обаче се отказа, което позволи на Норис да изпревари и Сайнц на правата преди деветия завой.

19/58 - Норис с двойно изпреварване срещу Строл и Лоусън в спирането за шестия завой, след което парира успешно контрата на новозеландеца в подхода за деветата крива. Това изкачи Норис на петото място, което се превърна в четвърто в края на обиколката, когато Окон се насочи към бокса. Следващият пилот пред Норис беше съотборникът на Верстапен в Ред Бул - Цунода.

22/58 - Норис се доближи на под секунда от Цунода, а на 1.5 зад тях беше и Леклер, който подобно на Норис, също си проправи сравнително бързи път през трафика.

23/58 - Норис излезе леко от пистата на правата преди шестия завой, но успя да изпревари успешно Цунода, който се оказа безсилен срещу британеца и дори не беше близо до него, за да го контрира в деветия завой. В края на обиколката лидерът Верстапен спря в бокса и се върна на пистата на второто място, на около 4.9 пред Норис.

25/58 - Стюардите започнаха разследване на случая между Норис и Цунода. От една страна те разследват Цунода за избутването на съперник извън пистата, а от друга Норис за печелене на предимство извън границите на трасето.

29/58 - Ръсел най-накрая изпревари Цунода, който в този момент беше наказан с пет секунди за повече от една промяна на посоката на движение в защитата си срещу Норис. В същото време комисарите обявиха, че няма нужда да наказват Норис за печеленето на предимство извън пистата.

32/58 - Отпред Пиастри водеше с 11.1 пред Верстапен преди своето спиране в бокса. На 5.6 зад нидерландеца се движеше и Норис, който беше успял да се откъсне на 3.4 пред Леклер. Тези разлики означаваха, че Пиастри би се върнал зад Леклер, ако направи своя стоп в този момент.

35/58 - От Макларън казаха на Норис, че той поддържа отлично темпо спрямо това на Леклер, който според тях съвсем скоро щеше да направи второ спиране в бокса. Планът на екипа от Уокинг беше те да покрият монегаска и да спрат обиколка след него.

38/58 - В Макларън започнаха да се подготвят за спирането в бокса на Пиастри, който вече заяви, че започва да усеща загуба на сцепление от задните си гуми. Неговият аванс пред Верстапен беше паднал на 3.5 секунди.

39/58 - Второто спиране на Леклер стана факт и монегаскът се върна към средно твърдите гуми, с които стартира състезанието. Пилотът на Ферари загуби една позиция от Ръсел след своето спиране, но се върна на пистата на само 2.6 зад британския пилот на Мерцедес.

40/58 - Напълно според предварителния план Норис покри втория стоп на Леклер и дори не загуби позиция от Ръсел, запазвайки третото си място. Британецът обаче се върна на трасето с твърдите сликове, тъй като нямаше останали средно твърди такива.

41/58 - Отпред Верстапен си върна първото място, изпреварвайки Пиастри в спирането за шестия завой. В края на обиколката Пиастри се насочи към своите механици за първото си спиране в бокса. Австралиецът, който стартира с твърдите гуми, се върна на пистата на втората позиция със средно твърдите, на около 4.8 пред Норис.

42/58 - Леклер си върна четвъртата позиция от Ръсел, изпреварвайки британеца в шестия завой. Отпред Верстапен остана на пистата, а от Макларън казаха на Пиастри, че според тях австралиецът има шанс да настигне лидера преди финала. Двамата бяха разделяни от над 24 секунди.

48/58 - Десет тура преди финала Верстапен водеше с 19.5 пред Пиастри, който на свой ред имаше аванс от 4.5 пред Норис. Британецът имаше преднина от 4.1 пред Леклер.

52/58 - Верстапен продължаваше да има солидна преднина от 16.3 пред Пиастри, който водеше с 3.6 пред Норис, а Леклер се движеше на 5.1 зад британеца.

55/58 - Три тура преди финала Верстапен водеше с 13.9 пред Пиастри, който имаше проблем със задните си гуми и беше настиган от Норис. Двамата пилоти на Макларън бяха разделяни от 2.7 секунди.

Финал - Макс Верстапен с осма победа за сезона във Формула 1, но големият победител през 2025 година е Ландо Норис, който с третото си място в Абу Даби си гарантира своята първа световна титла.

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички