Автомобилният гигант Форд вече потвърди, че планира да се завърне в легендарното състезание „24 часа на Льо Ман“ пред 2027 година с прототип от категорията LMDh. Плановете на Форд са компанията да изгради собствено шаси и собствен двигател, но най-вероятно част от проекта ще бъде възложена на специализирана компания или компании, които ще работят за гиганта.
Не е тайна, че от доста време насам Форд и Макларън преговаряха за съвместна работа по този проект, като екипът на Зак Браун беше почти сигурен, че ще получи задачата да създаде шасито за прототипа на Форд, като ще може да го използва и за кампанията на Макларън в Льо Ман. А за Форд щеше да остане създаването на задвижващата система.
,fit(478:270))
Форд отново ще се бори за победата в Льо Ман
И тъй като що се отнася до създаването на шасита по правилата на LMDh няма кой знае какви варианти, то при двигателите има много повече свобода. И точно тук двете страни не са се разбрали. От Макларън са искали двигателят да е V6 с две турбини, а във Форд искат моторът да е V8.
,fit(478:270))
ЕКО праща двама късметлии с Мартин Чой в Льо Ман
Това не означава, че Макларън няма да влезе в Льо Ман. Британската компания вече не може да си го позволи, с оглед на това, че преките й пазарни съперници участват в Световния шампионат за издръжливост и легендарното френско състезание. И тук стигаме до трудната част – в Макларън могат да създадат състезателен двигател на Льо Ман, базиран на серийния V8 мотор на марката, но това ще изисква сериозна допълнителна инвестиция и отсега се знае, че резултатите ще са спорни.
,fit(478:270))
Кадилак атакува Льо Ман с 4 прототипа този юни?
В Макларън искат да направят технологична крачка напред – от V8 към V6, т.е програмата с Форд за Льо Ман можеше да помогне за това и да се създаде нов двигател, който да има серийна и състезателна версия.
А причината за това е, че настоящият двигател на Макларън – M840T е поредната еволюция на мотора на Том Уокиншоу Рейсинг, който пък е базиран на мотора на Нисан – VRH, създаден за Индирейсинг лигата, който обаче така и не стигна до състезания. А скромното му участие в Льо Ман пък се оказа неуспешно. Става въпрос за двигател, създаден в края на 80-те години и за последно претърпял модернизация в края на 90-те години на миналия век. В Макларън този мотор също претърпя поредица промени и подобрения, но определено компанията има нужда от по-съвременен двигател.
Кой е първият световен шампион във Формула 1?
Джузепе “Нино” Фарина
Хаун Мануел Фанджо
Алберто Аскари
Джим Кларк
Снимки: Gettyimages