Лидерът в генералното класиране в Световния рали шампионат (WRC) Тиери Нювил беше много критичен към организаторите на шампионата по време на рали „Латвия“. Недоволството на белгиецът дойде от факта, че като лидер в подреждането, той трябваше да чисти пътя за своите съперници, както го прави във всяко едно макадамово състезание.
В Латвия пилотът на Хюндай нямаше абсолютно никакъв шанс да се бори за челно класиране, тъй като ефектът на чистеното беше много осезаем. Още повече, в от 15-те различни отсечки, които бяха включени в маршрута от 20 етапа, само пет бяха повтаряни, а останалите 10 се караха по-веднъж.
„Защо трябва да страдам цял уикенд, цяла година? В началото на сезона свършихме страхотна работа и сега нямаме никаква награда за нея. В края на година може шампионът, независимо дали ще съм аз, Ойт (Танак) или Елфин (Еванс), да е спечелил само едно рали. Когато Себастиен (Ожие) чистеше пътя имаше асфалтови ралита, които разкъсваха макадамовите, а сега имаме седем поредни на макадам, какво да направя? Дори с аванс от 40 точки няма как да остана в битката“, каза Нювил по време на състезанието.
С оглед на тези негативно коментари на белгиеца мнозина си зададоха въпроса дали в Световния рали шампионат не трябва да бъдат върнати квалификационните етапи, които бяха използвани през 2012 и 2013. Те обаче бяха премахнати след тоталната доминация на шампионата от страна на Ожие през 2013.
В момента Европейският рали шампионат (ERC), който се организира от същия промоутър, който държи и WRC, използва квалификационни етап. Според правилата в ERC най-бързите 15 от него карат в обърнат ред в първия ден на макадамовите ралита и в нормален в асфалтовите надпревари. Именно такава система беше използвана в WRC преди малко повече от десетилетие. През миналата година правилата в ERC бяха по-различни и първите 15 от квалификацията си избираха стартовата позиция на първия състезателен ден.
Сред отборите в Световния рали шампионат обаче темата с връщането на квалификациите получи смесен отзвук. Шефът на Хюндай каза, че е нужно друго решение, което да разграничава пилотите с пълни програми от тези като Ожие и Кале Рованпера, които през тази година карат с ограничени програми и имат по три победи всеки, тъй като разполагат с по-добра стартова позиция във всяко състезание, в което те участват.
Рованпера триумфира в Латвия, повреда отне от Сескс мечтания подиум у дома
„Мисля, че сега сме в перфектната буря с пилотите с ограничени програми, които ние не контролираме, но Тойота, нашият основен конкурент – да. Това не им носи предимство в пилотския, но определено им помага в отборния шампионат.
„Имаме правила, които не разграничават постоянните пилоти от тези с ограничените програми. Може би това е първото нещо, което трябва да променим, просто една малко промяна в правилника.
„Освен това и календарът не е перфектен с тази поредица от макадамови ралита. Може би ще трябва да погледнем към квалификационните етапи, но не трябва да гледаме към това в изолация. Ако направим нещо, ние трябва да го обвържем с точковата система. Целият пакет е, мисля, че понякога в моторспорта или по-скоро в ралитата ние все още имаме да усъвършенстваме нашата способност да решаваме сложни проблеми.
„Мисля, че тази година ние имаме система, която създава много разочарования за отдадени пилоти като Тиери и Ойт. Мисля, че те трябва да бъдат възнаградени за своята отдаденост, да бъдат награждавани повече за победите и за рисковете, които поемат.
„В Латвия нямаше истинска битка, защо? Защото победата не се възнаграждава правилно, а победата за този, който чисти пътя не е възможна, той е извън битката, не поема рискове и не допуска грешки. Този уикенд бяха допуснати много малко грешки и мисля, че това се дължи на ситуацията, която в крайна сметка не е добра за феновете“, каза шефът на Хюндай Сирил Абитебул.
Хюндай: Нювил и Танак са свободни да се борят за световната титла
Неговият колега от Тойота Яри-Мати Латвала категорично заяви, че е против връщането на квалификационните етапи и посочи една основна причина. Според финландеца подобен ход ще попречи на развитието на младите таланти, особено при липсата на достатъчно тестове извън състезателните уикенди.
„Няма да е добре за младите пилоти. Знам, че водещите пилоти мразят да са първи на пътя. В днешно време тестовете са толкова лимитирани, така че е невъзможно да покажеш своя потенциал. В WRC е ясно, че някой ще страда и тази участ се пада на най-бързия пилот за един ден. Винаги е било така“, заяви Латвала.
Тойота с пет коли във Финландия, Латвала ще кара в Rally2
Ръководителят на М-Спорт Ричърд Милнър също каза, че настоящата система, която задължава лидерът в шампионата да е първи на пътя в първия състезателен ден, не трябва да се променя. Той обаче напомни, че WRC е развлекателен бизнес и посочи изминалото рали „Латвия“ като пример за това.
В Латвия Мартинс Сескс беше в битката за местата на подиума до самия край на надпреварата в своя едва втори старт с Rally1 автомобил. Латвиецът беше в челото на ралито благодарение на факта, че в петък той беше последен по отсечките от пилотите в Rally1 и разполагаше с най-добрите условия.
„Трябва да имаме точно това, което имаме. Ако добавим квалификация или стартовият ред се променя то на 90% нямаше да имаме тази история със Сескс. Да, разбирам, че Тиери имаше труден уикенд, не му беше лесно, но той все още води в световния шампионат. Както Кале и Елфин (Еванс) казаха, да спечелиш шампионат не е лесно. Всеки е бил в тази позиция.
„Трябва да се отдалечим от това, което отборите искат. Феновете обичат това, с което разполагаме в момента, битката е оспорвана. Ние сме развлекателен бизнес и имаме фантастичен шампионат, в който някои хора печелят, а други губят“, каза Милнър.
Снимки: Gettyimages