Макс поиска промяна в правилата след дисквалификациите на Люис и Шарл в Остин

Трикратният световен шампион във Формула 1 Макс Верстапен призова шефовете на спорта да направят една промяна в правилника за спринтовите уикенди, с която по-лесно да се избегнат ситуации като тази с Люис Хамилтън и Шарл Леклер от Гран При на САЩ миналата година.

Тогава и двамата бяха дисквалифицирани от състезанието в Остин, след като комисарите остановиха, че техните контролни планки са износени повече от разрешеното. И двата отбора приеха това решение без претенции, но отчетоха, че форматът на спринтовите уикенди е в основата на техните проблеми.

Хамилтън и Леклер бяха дисквалифицирани от Гран При на САЩ
Хамилтън и Леклер бяха дисквалифицирани от Гран При на САЩ

В тези уикенди пилотите трябва да фискират своите настройки след само една 60-минутна тренировка, след което колите влизат в условията на закрит парк. Ако даден пилот реши да направи промени след този момент, то той бива пратен да стартира от бокса. В Остин Хамилтън, Леклер и техните екипи решиха да рискуват, за да запазят челните си позиции на старта, но този риск не се отплати.

Верстапен с апел към ФИА след дисквалификациите на Хамилтън и Леклер в САЩ
Верстапен с апел към ФИА след дисквалификациите на Хамилтън и Леклер в САЩ

Именно заради случилото се с Хамилтън и Леклер Верстапен призова да има два отделни периода със закрит парк в хода на спринтовите уикенди. Единият да важи за самото спринтово състезание, а вторият за основната надпревата в неделя.

Стоунър: Няма нужда MotoGP да имитира Формула 1
Стоунър: Няма нужда MotoGP да имитира Формула 1

„Ако съвсем леко объркаш настройките в тренировката ти караш с тях цял уикенд. Това наистина е гадно. Ние имахме някои добри спринтови уикенди, но аз не бях напълно удовлетворен. Да вземем например височината на колите в Остин. Мерцедес и Ферари не настроиха колите си твърде ниско умишлено.

„Но след като веднъж си поел в грешната посока с настройките, няма връщане назад. Най-много да можеш да компенсираш с налягането на гумите. Но, ако те вече са високи ти вече нямаш какво да направиш.

„Можем например да имаме един закрит парк за събота и един за неделя“, каза Верстапен пред Auto Motor und Sport.

Баку плаща най-много, за да е домакин на Формула 1
Баку плаща най-много, за да е домакин на Формула 1

В същото интервю той коментира и възможността квалификациите за спринтовете да бъдат с по-различен формат, а именно всеки пилот да има една летяща обиколка сам на пистата. Този формат беше използван във Формула 1 между 2003 и 2005.

Алонсо отново призова за смяна на формата на квалификациите
Алонсо отново призова за смяна на формата на квалификациите

„Това ще е рисковано. Мисля, че сегашният формат е много добър. Но и него не го харесвам много със задължителното използване на средно твърдите гуми в първите две фази и на меките в третата. Ние не знаем кое е по-добре: една бърза обиколка или една бърза, последвана от бавна, след което нова бърза. Дори и на мен ми е трудно да следя правилата вече, объркан съм, все едно сме цирк“, обясни нидерландецът.

Формула 1 променя спринтовия си формат за 2024 година
Формула 1 променя спринтовия си формат за 2024 година

За 2024 година почти сигурно Формула 1 ще има нов спринтов формат, който ще бъде еволюция на този, който беше използван през миналия сезон. Според новите правила в петък следобед ще се провежда квалификацията за спринта, а самият той ще бъде в събота сутринта. Така класическата квалификация ще си бъде в събота следобед във всеки един уикенд, а неделята ще си остане резервирана за основната надпревара. Много е вероятно между спринта и втората квалификация закритият парк да бъде отворен, както предложи и Верстапен.

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички