ФИА: Отборите също имат вина за катастрофите, които се предизвикват от бабуни

В последните два състезателни уикенда във Формула 1 за 2023 година имаше две катастрофи, които бяха причинени от неравностите на пистите в Лас Вегас и Абу Даби.

Първо Ландо Норис имаше тежък инцидент по време на състезанието в Града на греха. Тогава, той изгуби контрол над своя автомобил при преминаването на бързите завои №10 и №11 и се удари с много висока скорост в бетонната стена до пистата. След катастрофата си британецът дори трябваше да посети болницата във Вегас за прегледи, но за щастие се размина с контузии.

Само дни по-късно неговият бивши съотборник Карлос Сайнц стана следващата жертва на неравностите по пистите. Испанският пилот на Ферари се завъртя и удари в стената на третия завой на „Яс Марина“ по време на втората тренировка в Абу Даби.

След инцидента на Сайнц организаторите на състезанието отстраниха въпросната неравност за съботния ден. По думите на председателя на комисията на състезанията с едноместни формули към ФИА Николас Томбазис обаче това няма да е обичайна практика, тъй като отборите също има как да предотвратят въпросните инциденти, вдигайки своите коли по-високо от асфалта.

„Ние трябва да гарантираме, че пистите като цяла не създават предпоставки за опасни инциденти. Но границата между възможността пистата да се промени и отборите просто да вдигнат колите си е много тънка.

„Твърде ниско ли са колите? Да, ние бихме искали те да са малко по-високо. Но една от характеристиките на граундефекта е, че колкото по-ниско е колата, толкова по-голямо е прилепянето. Така че не мисля, че ще можем да избегнем това“, обясни Томбазис.

Проблемът с височината на колите беше илюстриран перфектно в Гран При на САЩ миналата година. Тогава Люис Хамилтън и Шарл Леклер бяха дисквалифицирани от надпреварата в Остин, тъй като контролните планки на подовете на техните коли бяха твърде износени.

Хамилтън и Леклер бяха дисквалифицирани от Гран При на САЩ
Хамилтън и Леклер бяха дисквалифицирани от Гран При на САЩ

Случилото се в Тексас обаче показа и колко много време отнеме на ФИА проверката на колите след финала. Още в дните след старта на „Пистата на Америките“ се появиха съмнения, че Хамилтън и Леклер не са били единствените, чиито планки са били твърде изоносени. Причината само те да бъде наказание е фактът, че след финала комисарите проверяват само част от колите, обикновено на случаен принцип.

Верстапен с апел към ФИА след дисквалификациите на Хамилтън и Леклер в САЩ
Верстапен с апел към ФИА след дисквалификациите на Хамилтън и Леклер в САЩ

Според Томбазис при въвеждането на следващите правила през 2026 ще има промяна, която чувствително ще улесни работата на ФИА в тази област.

„Понякога ние искаме да направи определени неща, но трябва да минем през цялата управленска структура и след това отборите да гласуват, но не получаваме нужната подкрепа. Но за 2026 според нас този процес трябва да се улесни. Може да имаме стандартни компоненти, които да се проверяват много по-бързо и лесно“, обясни гръцкият инженер.

Следвай ни:

Снимки: Imago | Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички