Изложбата "Porsche. 75 години история" в Интер Ескпо Център в София разказва и показва по едни страхотен начин историята на една от най-известните марки за спортни автомобили. 75 коли за 75 години от развитието на компанията. Утре, 4 юни е последният ден на изложбата, така че поързайте.
Точно 75 години ни делят от 1948 година, когато Фери Порше с помощта на Карл Рабе и Ервин Коменда проектира и построява Porsche 356 и поставя основите на производството на автомобили Porsche. В тези трудни години на плахо стопанско възстановяване на Германия той не само превръща в реалност своята мечта за създаване на спортен автомобил с марката Porsche, но и продължава пътя на баща си Фердинанд Порше с неговото възхищение и преклонение пред автомобила, завещани и живеещи във всяка частица от света на Porsche.
Именно тази неповторима наследственост е претворена още в първия модел Porsche 356 “No. 1” Roadster. Той е олицетворение на чистата същност на спортния автомобил и показва, че дори в годините на лишения могат да се родят и реализират гениални в своята чистота, функционалност и рационалност идеи.
Класическо Порше 911 на ток с 440 конски сили
„Не бих го направил по друг начин“ е може би най-красноречивата оценка за модела, дадена от самия патриарх Фердинанд Порше при първата му среща с „Номер 1“. Тази лаконична фраза е произнесена от гениален инженер, сред чиито дела са проекти на множество забележителни машини, серийни и състезателни автомобили, двигатели и различни конструкции. От 1931 година те са неизменна част от дейността на създаденото от Фердинанд Порше конструкторско бюро Dr. Ing. hc F. Porsche GmbH, Konstruktion und Beratung für Motorenund Fahrzeugbau, чийто наследник Porsche Engineering наскоро отбеляза своя 90-и рожден ден. Porsche.
Със създаването на 356 Porsche започва да пише своята история като автомобилен производител с уникални по своя характер технологични постижения, които съчетават възможността за всекидневно ползване със завладяваща динамика. Двигателят, разположен пред задния мост при първия прототип мигрира отзад при серийните модели заради реалните технически и производствени възможности по това време, но тази компановка ще го направи още по-предизвикателен и интересен.
Защо Порше се отказа от наследника на 918 Spyder?
От Гмюнд, Австрия, ръчното производството на алуминиевите купета се премества в Цуфенхаузен, Германия, а през 50-те години новите каросерии вече се сглобяват от стомана. Така философията за купе с разположен зад задния мост двигател с въздушно охлаждане, с магически звук и опияняващо сетивата поведение на пътя ще се утвърди и развие от първите версии на 356 през последвалите ги серии A, B и C, за да добие своята еманация в завладяващия 911 с дизайна на младия тогава Фердинанд Александер Порше.
Porsche успява да съхрани своята философска идея с 911 – модел, който остава сърцевината и олицетворява духа на марката в миналото и настоящето. През десетилетията компанията продължава да развива гамата си, преследвайки винаги една и съща цел – изключително високото технологично ниво. И това важи с пълна сила както за модели като 914, 914/6 и 916, така и за сериите 924, 944, 968 и по-големия 928. Всеки модел на Porsche по един или друг начин се превръща в олицетворение на технологична висота в своя клас. Или в създадения от него собствен клас, като този на 918 или Carrera GT. Всеки детайл, всеки елемент, всеки материал поотделно и като цяло са стъпки по пътя в търсене на техническо съвършенство, започващ от първите концепции и проектни чертежи в създадения през 1971 г. център за развойна дейност на Porsche във Вайсах, преминаващ през създаването на модели, прототипи, тестове и анализи и завършващ в края на поточната линия на някой от заводите на компанията.
Всичко това се повтаря изцяло и при навлизането в ерата на електрическата мобилност, в която Taycan пренася същия този дух. И това е само част от историята. Защото изразът „спортни автомобили“ не би бил изпълнен със съдържание, ако Porsche още от самото начало на своята история не създава и изпраща своите конструктивни решения в моторните спортове, за да заимства опита от тях в серийните си модели. Независимо дали става дума за автомобили за пистови надпревари, като 904, за машини, печелещи състезания за издръжливост, като феноменалните 917, 956, 962 и модерния 919. Или за оборудвани и модифицирани за пистата и пустинята варианти на 911 и 959 или за двигатели за болиди във Формула 1.