По-малко от 100 дни до Рали Дакар – надпревара с времето за Audi

По-малко от 100 дни до Рали Дакар – надпревара с времето за Audi

Audi се изправя съзнателно пред едно от най-големите предизвикателства в света на моторните спортове, използвайки своя уникална концепция. Audi RS Q e-tron се задвижва от уникална по рода си система с два моторно-генераторни модула MGU (Мotor-Generator Unit) от Формула Е. Докато автомобилът е в движение, акумулаторната батерия с високо напрежение се зарежда от енергийния преобразувател, състоящ се от високоефективния бензинов двигател TFSI от DTM и трети MGU агрегат.

„Прототипът на Audi RS Q e-tron бе създаден за период от около дванайсет месеца“, разказва управляващият директор на Audi Sport GmbH Юлиус Зеебах, който отговаря за моторните спортове в Audi. Периодът между първото излизане на прототипа от производственото хале в Нойбург на Дунав на 30 юни 2021 година и стартът на състезанието на 1 януари 2022 година в Хаил (Саудитска Арабия) е дълъг само шест месеца.

„Това е изключително кратко време за подготовка за такъв сложен проект. Няма да се уморя да повтарям и да акцентирам върху факта, че Audi RS Q-etron е най-сложният по отношение на вложените в него технологии автомобил, използван някога от Audi Sport в състезателни условия.

Андреас Роос, проектен ръководител на всички заводски проекти и дейности на Audi в сферата на моторните спортове, потвърждава, че „Дакар е изключително предизвикателство дори за състезателните автомобили с конвенционално задвижване. А при нашата концепция за задвижване предизвикателството е значително по-сериозно. Няма много съществени разлики по отношение на ходовата част и окачването, но за сметка на това в автомобила има много повече компоненти, които трябва да бъдат не само високоефективни, леки и да работят надеждно при екстремните условия на Дакар, но да бъдат и перфектно настроени един спрямо друг и да взаимодействат в безупречен синхрон."

Силовото предаване при състезателните болиди с конвенционално задвижване в Рали Дакар по принцип съдържа два основни компонента - двигател с вътрешно горене и трансмисия.

„При нашия Audi RS Q e-tron имаме тягов електродвигател на предния мост, друг електродвигател на задния мост, акумулаторна батерия с високо напрежение и енергийния преобразувател, съставен от бензиновия TFSI от DTM и още един MGU“, посочва Роос.

„Нещо повече – тъй като всеки от тези компоненти изисква отделна охладителна система, в автомобила има не една, а цели шест охладителни система, сред които междинния охладител на системата за принудително пълнене на TFSI и климатичната инсталация за пилота и навигатора."

Ефективната компановка е друг съществен проблем при толкова сложно превозно средство. „Трябваше да използваме всеки свободен сантиметър, за да успеем да поберем и разположим оптимално в автомобила всички необходими компоненти“, споделя Роос.

Това няма как да не повлияе на ремонтопригодността и лекотата на обслужване.

Жеги и пясъчни бури – мароканско изпитание за Audi RS Q e-tron
Жеги и пясъчни бури – мароканско изпитание за Audi RS Q e-tron

„Смяната на диференциала на предния мост например в момента все още ни отнема твърде много време. Тази операция трябва да се оптимизира и ускори преди старта на Рали Дакар и това е един от проблемите, по които в момента работим и усещаме как времето ни притиска."

Очевидно е, че специфичните условия в Рали Дакар също играят роля и усложняват задачите пред екипа - пясък, вода, студ и големи разлики в надморските височини по трасето.

„Автомобилът е буквално пълен с най-различна чувствителна електроника и много електрически компоненти, които трябва да бъдат максимално добре и ефективно защитени от вредното влияние на пясъка и влагата“, посочва Роос.

„Научихме много в тестовете, които проведохме досега и в момента се опитваме да пренесем целия този натрупан опит и знания в състезателните болиди навреме за старта на Рали Дакар”.

Голяма част от работата на екипа е съсредоточена в областта на софтуера, електрическите и електронните системи.

„Имаме два централни управляващи блока и около четири километра електрически кабели в автомобила - без да броим кабелите за високо напрежение“, подчертава Роос.

Audi пише история в Рали Дакар с електрическия RS Q e-tron
Audi пише история в Рали Дакар с електрическия RS Q e-tron

„Взаимодействието на всички компоненти на силовия тракт и на акумулаторната батерия с високо напрежение също е изключително сложно. Ако нещо там не пасва и не работи както трябва, автомобилът просто ще спре."

Междувременно в производствените съоръжения на Audi Sport в Нойбург на Дунав започна сглобяването на състезателните автомобили, които ще застанат на старта на Рали Дакар. Тъй като при състезанията за издръжливост се налага болидите Audi RS Q e-tron да се движат и по обществената пътна мрежа, всеки от тях подлежи на съответната процедура за хомологация, включително индивидуално типово одобрение. Едновременно с това развойната програма не спира - до декември графикът й включва още много допълнителни етапи като например изпитания в климатичната камера на Audi за симулиране на температурните отклонения и разликите в надморската височина, характерни за трасето и профила на предстоящото Рали Дакар, както и тестове с махало на специално създаден за целта изпитателен стенд.

Остават по-малко от 100 дни до старта на Рали Дакар. По-малко от 100 дни, които ще стават все по-напрегнати и интензивни за всички от екипа на Audi Sport за Рали Дакар, които се стремят към постигането на следващата етапна цел - да предоставят на екипажите три отлично подготвени автомобила на стартовата рампа в Хаил.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти