Audi пише история в Рали Дакар с електрическия RS Q e-tron

Audi пише история в Рали Дакар с електрическия RS Q e-tron

Audi ще стане първият автомобилен производител в света, който ще се бори с конвенционално задвижваните си противници за победата в най-тежкото рали в света, залагайки на автомобил с електрическо задвижване, комбинирано с ефективна система за преобразуване на енергия. Характеристиките на Рали Дакар изправят работилите по проекта инженери пред някои много специфични изпитания. Целият маратон трае две седмици, а дневните етапи са с дължина до 800 километра. 

„Това са огромни разстояния“, казва Андреас Роос, който отговаря за проекта Рали Дакар в Audi Sport. Опитваме се да направим нещо, което никой досега не е правил. Това е едно, така да се каже, фундаментално изпитание за електрическото задвижване.“

„Системата за задвижване на четирите колела quattro изцяло промени играта в Световния рали шампионат. Audi стана първата марка, която спечели 24-те часа на Льо Ман с електрифицирано задвижване. Сега ние искаме да поставим начало на една нова ера и в Рали Дакар, като изпробваме качествата на технологията за електрическо задвижване e-tron при екстремни условия, което ще ни помогне неимоверно да я усъвършенстваме още повече“, казва Юлиус Зеебах, изпълнителен директор на Audi Sport GmbH и отговорен за дейностите, свързани с моторните спортове при Audi. „Нашият RS Q e-tron беше създаден буквално върху бял лист хартия за рекордно кратко време и е олицетворение на нашата идея за прогрес чрез технология.“

Тъй като, както може да се предположи, в пустинята определено няма зарядни станции за електроенергия, от Audi са заложили на особено иновативна система за зареждане: на борда на Audi RS Q e-tron е монтиран високоефективния TFSI-двигател от сериите DTM. Той е част от системата за преобразуване на енергия, която зарежда високоволтовата батерия по време на шофиране. Тъй като двигателят работи в особено ефективния диапазон между 4500 и 6000 оборота в минута, специфичният разход на гориво се равнява на по-малко от 200 грама на киловатчас.

Самият задвижващ тракт на Audi RS Q e-tron е изцяло електрически. На предния и на задния мост са монтирани по един мотор-генератор (MGU), които вече познаваме от Audi e-tron FE07 и са доработени от Audi Sport за сезон 2021. Любопитно е да се отбележи, че направените за нуждите на Рали Дакар модификации всъщност са съвсем малки.

Третият мотор-генератор (MGU) e част от системата за преобразуване на енергията, която се грижи за зареждането на високоволтовата батерия по време на шофиране. В допълнение има и технология за рекуперация на енергия при спиране. Акумулаторната батерия тежи 370 килограма и има капацитет от около 50 кВтч.

„Батерията също е собствена разработка, която създадохме в сътрудничество с един от нашите партньори“, обяснява Щефан Драйер, шеф на развойната дейност на Audi Sport в областта на проекти за моторните спортове. „Като инженери, ние виждаме потенциал за подобрения във всеки един компонент. При задвижването обаче ние вече успяхме да постигнем ефективност от 97 процента във Формула Е. Така че точно в тази област към момента остава доста скромно поле за усъвършенстване. По съвсем различен начин обаче стоят нещата що се отнася до батерията и силовата електроника. Именно там се крие най-големият потенциал за подобрения при електрическите задвижвания. Нещата, които предстои да научим от нашия експеримент в Дакар, предстои да повлияят и на серийните ни модели на по-късен етап. Именно затова при този проект ние работим през цялото време в тясна връзка с колегите, отговарящи за серийното производство.“

Максималната системна мощност на електрическото задвижване достига 500 кВт. Каква част от тази мощност ще бъде реално използваема по време на Рали Дакар, към момента не е решено. Електрическото задвижване има множество предимства. Електромоторите могат да се управляват изключително прецизно, като по този начин осигуряват много точна управляемост. Освен това отделяната при спиране енергия се рекуперира, което е много ценно.

Audi RS Q e-tron разполага с едностепенна трансмисия. Както обикновено при електромобилите, липсва механична връзка между предния и задния мост. Разработеният от Audi софтуер се грижи за разпределянето на тягата между двата моста, а едновремешният междуосев диференциал сега е заменен от напълно виртуална технология – при това с един допълнителен позитивен страничен ефект, тъй като са избегнати недостатъците на класическия централен диференциал като допълнителното тегло и необходимостта от пространство.

Във визуално отношение Audi RS Q e-tron също се отличава доста ярко сред останалите прототипи с конвенционално задвижване. „Автомобилът изглежда подчертано футуристично и носи в себе си редица типични за Audi дизайнерски елементи“, обяснява Хуан Мануел Диаз, ръководител на отдела Motorsport Design при Audi. „Целта ни беше да създадем символ на прогреса чрез технология и на бъдещето.“

Участието в Рали Дакар ще се осъществи заедно с Q Motorsport. 

„Audi винаги избира нови и смели пътища, когато става дума за моторни спортове, но аз вярвам, че това е един от най-комплексните автомобили, които съм виждал“, казва ръководителя на тима Свен Квандт. „При електрическото задвижване се налага множество системи непрекъснато да комуникират помежду си. Наред с надеждността, която в Рали Дакар е на първо място по важност, това ще е второто най-голямо предизвикателство за нас прес следващите месеци.“

Audi представи брутално RS 3 
с 400 кс
Audi представи брутално RS 3 
с 400 кс

Квандт сравнява проекта за Дакар на Audi с първото кацане на Луната: „Тогава инженерите също не са знаели какво точно им предстои. Днес ситуацията при нас е доста сходна. Ако при първото си участие в Дакар стигнем до финала, това само по себе си ще бъде сериозен успех.“

Прототипът на Audi RS Q e-tron навъртя първите си километри в Нойбург в началото на юли. До края на годината му предстои интензивна тестова програма, както и първи пробни участия в маратонски ралита.

„Времевият план на този проект е почти толкова предизвикателен и напрегнат, колкото и самото състезание“, казва Андреас Роос. „От официалното начало на проекта са изминали по-малко от дванайсет месеца. Ние трябваше да започнем почти на сляпо с разработването на автомобила, тъй като регламентът за машини с алтернативно задвижване изобщо не беше довършен. Към това следва да прибавим и факта, че цялата разработка се случи в условията на пандемия от Коронавирус. Това също е усложняващ ситуацията фактор, който не бива да подценяваме. Постигнатото от екипа е направо удивително, единствено по рода си. Моментът на Roll-out беше толкова специален за всички ни.“

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти