Жеги и пясъчни бури – мароканско изпитание за Audi RS Q e-tron

Жеги и пясъчни бури – мароканско изпитание за Audi RS Q e-tron

На път към своето дебютно участие в прочутото Рали Дакар през януари 2022 година, в продължение на почти две седмици екипът на Audi Sport проведе изпитания на състезателното Audi RS Q e-tron при извънредно екстремни условия в Мароко.

След програмата от тестове в Германия и Испания, екипът се насочи за първи път към пустинята и дюните в жегата на Мароко. В изпитанията за пореден път участваха и трите екипажа, като рекордьорът по победи в Дакар Стефан Петерхансел, Карлос Сайнц и Матиас Екстрьом се редуваха зад волана на изключително сложния състезателен прототип.

Разбира се, техните навигатори Едуард Буланже, Лукас Крус и Емил Бергквист ги придружаваха през цялото време. Двойката на пилота и неговия навигатор са ключов елемент от всеки екип, участващ в Рали Дакар и те трябва да се чувстват максимално удобно и ефективни в купето на състезателния болид. „Това бе една от многото задачи, които бяха залегнали в нашия дневен ред след теста в Сарагоса“, споделя Андреас Роос, който отговаря за заводските състезателни проекти в Audi Sport. „За теста в Мароко направихме редица модификации, които да осигурят повече пространство за пилота и навигатора в тясната кабина и да им дадат възможност за по-добра комуникация помежду им. Отзивите от тяхна страна бяха положителни.”

Някои от условията, с които се сблъска изпитателния екип в Мароко, бяха наистина екстремни. „Термометърът понякога достигаше стойности от над 40 градуса по Целзий“, разказва ръководителят на екипа на Q Motorsport Свен Кванд. „Пясъчните бури също бяха сериозна пречка през тестовата програма. Освен това, както се и очакваше, при високите температури възникнаха и някои нови проблеми, които предизвикаха многократни прекъсвания на изпитанията и трябваше да бъдат разрешавани преди началото на следващия етап от тестовете.

„Очакваме много по-ниски температури в етапите на Рали Дакар”, посочва Андреас Роос. 

„Въпреки това отидохме в Мароко съвсем съзнателно с цел да поставим на изпитание нашата концепция при възможно най-тежките условия. При разработката на моторно-генераторния модул MGU (Мotor-Generator Unit) например не беше заложено изискване за използване при такива високи външни температури, но същото важи и за много други части и агрегати на задвижването, които също бяха изправени пред границите на възможностите им от изключителните горещини. В Мароко натрупахме наистина безценен опит и в същото време видяхме ясно, че имаме още много работа до старта на Рали Дакар, до който не остава много време.”

Акумулаторната батерия с високо напрежение, разработена специално за електрическия болид на Audi за Рали Дакар, също е сред основните области, които интересуват специалистите. 

„Всичко е свързано с постигането на оптимален термомениджмънт и с възможността за извличане на максималните експлоатационни характеристики на акумулаторната батерия. В тази област научаваме по нещо ново с всеки следващ тест и именно затова отиваме в пустинята с нашето електрифицирано задвижване –този процес ни нови невероятен по обем опит, който разбира се споделяме с нашите колеги от развойния отдел за серийни автомобили."

Audi RS Q e-tron използва електрически силов тракт, включващ два мотор-генераторни модула (MGU) от болида на Audi във Формула Е. Високоволтовата акумулаторна батерия е изцяло нова разработка на Audi Sport, която се зарежда по време на движение чрез енергийния преобразувател, състоящ се от високоефективния бензинов двигател TFSI от DTM и третия MGU. Успоредно с теста в пустинята, специалистите на Audi Sport в Нойбург на Дунав започнаха и сглобяването на първия състезателен болид с номер на шасито 104. 

„Тестовият автомобил, който използвахме в Мароко е изпитателен прототип, в който не всичко беше напасвано перфектно”, посочва Бенедикт Брунингер, мениджър на проекта на Audi Sport за Рали Дакар. 

„При реалните състезателни автомобили ние се стремим към постигане на абсолютно съвършенство по отношение на качеството и взаимодействието между всички компоненти и агрегати.“

Още от Моторни спортове

Виж всички