За да разбереш въздействието на BMW X5 от първата му поява през 1999 година, трябва да си припомниш какво предлагаше автомобилният пазар по света преди него. Ако си забравил или не си се замислял по темата, ето каква беше ситуацията тогава:
Моделите по онова време на Land Rover минаваха и от там, където няма път, но повече приличаха фермерска техника и се управляваха с гумени ботуши. Toyota Land Cruiser както тогава, така и днес е еталон за джип с главно "Д", но и с всичките си недостатъци, произлизащи от това. Тогава Mercedes ML не беше нищо повече от модерно аеродинамично купе, поставено върху отделно традиционно 4Х4 шаси.
Lexus бяха тези, които пробваха самоносещо купе за новия си RX. За съжаление управлението му не се различаваше от изброените по-горе джипове. Може би второто поколение на Jeep Grand Cherokee от 1999 г. стоеше адекватно до Х5, но в Европа заради типично американските му двигатели така и не успя да му бъде реален конкурент.
За добро или за лошо, BMW нямаха никакъв интерес към високопроходимите автомобили в по-голямата част от дългата си история. Тогава светът на джиповете беше различен. В Мюнхен решиха да го променят и намериха най-точната рецепта да запазят ценностите си и в същото време да ги обогатят с едно напълно ново семейство "Х".
В стратегията им влизаше да не изневерят на философията си и точно заради това позиционираха своя X5 с приоритет за типично BMW представяне на пътя като Sports Activity Vehicle (SAV), вместо да догонват останалите и да търсят офроуд признание. Така отвориха своя нова ниша автомобили, в която тогава всички останали решиха да ги последват.
Всъщност, както става в живота, нищо не идва без предистория. Тя започва с една авантюра между предградията на Ковънтри и извисяващите се над Мюнхен четири кули на централата на BMW. Преди точно 21 години баварците купуват Rover и с това получават Land Rover. Този англо-германски брак цели да вкара BMW в света на всъдеходите и ражда вторите поколения на Range Rover (по-късно и третите), Discovery и напълно новия Freelander.
По високите етажи на централата шефовете на BMW обмислят да ползват наличното от Land Rover за база на бъдещия Х5. Тежкото британско наследство обаче се оказва непосилно и е на път да сложи край на славната германска марка. Така през 2000 година бордът на директорите осъзнава грешката си и за да спре лавинообразно растящите загуби, продава Rover на Ford.
Днес новият Х5 трябва отново да си извоюва мястото на върха, след като основните съперници от Mercedes, Audi, Porsche и Range Rover (вече под индийска собственост, каква ирония) разполагат с арсенал от утвърдени нови модели на пазара. Говорим за ML, Q7, Cayenne и др., всеки от които прави всичко по силите си да победи Х5 в собствената му игра.
Последното поколение Х5 е пораснал на размери, но не и на килограми. От BMW са вложили целия си инженерен арсенал моделът да не нашишкавее. Някои от съставките на диетата са алуминиев капак, композитни панели, стомана с по-висока якост, но по-ниско тегло и др. По-важното при тези усилия е подобреното съпротивление на усукване на купето. Може да ви звучи като сухарска техническа информация, но ви уверяваме, че на пътя ще можете да го усетите.
Започваме с пакет Comfort, при който адаптивните амортисьори и въздушното окачване на задната ос при всяка ситуация на пътя се опитват да направят пътуването ви максимално удобно и тихо. Няма страшно, и тук онези два бутона Sport и Sport+ ти дават възможност за динамично шофиране. Dynamic Performance Control и Dynamic Drive гарантират динамика на управлението, която се изразява в минимално наклоняване на купето в завои, и то при запазен комфорт на возене.
Новото в Х5 е Professional, който обединява функциите на пакетите Comfort и Dynamic. Получаваш най-висок комфорт на возене при максимална динамика на управлението.
При двигателите последното поколение Х5 предлага подобрена флотилия от турбо бензин и дизел версии. Има и една голяма изненада. Започваме от нея, защото за първи път най-големият "хикс" на баварците се задвижва от четирицилиндров двигател. Това е дизеловият X5 xDrive25d и със своите 218 кс и 450 Нм носи напълно адекватно голямото купе с помощта на една от най-добрите автоматични скоростни кутии с осем предавки на пазара.
Излъгахме ви, има още една изненада - sDrive25d, или с други думи BMW X5 само със задно предаване. Логичното се случи и след като има толкова много клиенти, прекарващи 90% процента от времето в джипа си на асфалт, и германците решиха да им предложат задното предаване в комбинация с изключително икономичен 2-литров дизел.
За всички останали има от извоювалите името на BMW шестцилиндрови редови двигатели с 3 литра работен обем и мощност за бензиновата xDrive35i версия от 306 кс и 400 Нм. Разнообразие дава един xDrive35i с V8 двигател, 4.4 литра работен обем и мощност 450 кс и 650 Нм въртящ момент.
От дизелова гледна точка изборът е отново с 3 литра работен обем (без да обръщате внимание на различните цифри в имената). Това са: xDrive30d с 258 кс и 560 Нм, xDrive40d с 313 кс и 630 Нм и топ "печката" X5 M50d с объркващите сетивата за дизелов SAV при ускорение, доускорение и други такива дисциплини - 381 кс и брутален въртящ момент от 740 Нм.
Над всички отново е поставен X5 M. Стряскащо бързият SAV е създаден да вгорчава живота на топ конкурентите Mercedes ML 63 AMG и Porsche Cayenne Turbo S. Говорим за V8 с 4.4 литра работен обем и увеличена мощност до 575 кс и 750 Нм.
Най-добрият досега X5 предлага от всичко по повече. Според BMW това е начинът да запазят позициите си и да стигнат до нови клиенти, тепърва оглеждащи сегмента. Картите са хвърлени и за конкуренцията остава само да поиска реванш.