Независимо дали задачата е превоз на дълги разстояния или изграждане на гигантски часовник, направен от новото поколение камиони и услуги на Scania, се изискват високо качество и прецизност. А шофьорите са тези, които карат както колелата, така и стрелките на часовника да се въртят.
Със своя 125-годишен опит, Scania знае цената на времето - и това, че точността може да подобри или да съсипе бизнеса на клиента.
В потвърждение на това, Scania се зае с най-голямото предизвикателство - самото време. Предизвикателство, при което 14 камиона и 90 професионални шофьора буквално трябваше да следят всяка секунда.
На изоставена писта в средата на нищото, Scania се зае да построи гигантски часовник изцяло от камиони с висококвалифицирани шофьори.
Размер 70,000 м2
Първоначалният план беше да се създаде моторизиран часовник с цели 30 камиона, като превозното средство на външния край на циферблата да се движи с 90 км/час. Но тестовете на тайна писта показаха, че такава скорост при такъв ъгъл би накарала ремаркето да се измъкне и би причинила прекалено голямо напрежение за шофьорите, както и за гумите и повърхностите.
Окончателният вид на часовника зае 70,000 квадратни метра и беше с обиколка повече от километър, със 17 метра между всяка маркировка за секундите и минутите и 85 метра между всеки час. Външното превозно средство на стрелката за секундите трябваше да поддържа постоянна скорост от малко по-малко от 60 км/час, като измине 1,440 километра за период от 24 часа. Междувременно най-вътрешните камиони на стрелките за минутите и часа трябваше да изминат по-малко от 100 метра общо.
Общоизвестен факт е, че водачът е един от най-важните фактори в уравнението за икономичност на гориво, както и за поддържане на жизнения цикъл на превозното средство. Scania знае как да развива уменията на водачите. Независимо колко опитен е даден шофьор, все пак има възможност за засилване на осъзнатостта за безопасност, износването и замърсяването на околната среда с предоставеното от Scania обучение и инструктаж и с новите гъвкави планове за поддръжка.
"Изключително напрежение"
Всички водачи, ангажирани с филма с часовника, са от собствения Демо център на Scania и Транспортната лаборатория. Преди записа, 90-те водача тренираха няколко дни, за да се научат как да ускоряват и забавят скоростта с точното темпо, винаги с внимание, насочено вляво. Външният камион на всяка стрелка задава темпа.
"Трябваше непрекъснато да следим за точното време и да бъдем на конкретната маркировка в рамките на секунда, отново и отново... Изключително натоварващо е да се кара така. След два часа зад волана си изтощен. И след това сменяхме шофьорите в движение", казва Елин Ендстрьом, един от водачите.
Превозните средства на стрелката за минутите трябваше да се придвижват на всеки шестдесет секунди с едновременно ускорение и да спират точно на маркировката на бетонната писта. Двамата водачи във всеки камион се сменяха на всеки шест часа.
"Всеки екип имаше пакетиран обяд в камиона. Въпреки че беше 40 градуса по Целзий, беше важно да се ограничава приемът на течности, за се завърши цялата сесия без прекъсване," казва Пер-Ерик Нордстрьом, друг подложен на изпитание водач.
Контрол от кулата
Мозъкът на цялата операция бяха свързаните услуги - като Ръководството на подвижния състав на Scania. От контролната кула мениджърите на подвижния състав на Scania можеха да следят всички части и непрекъснато да наблюдават положението на всяко превозно средство и водачите. Данните даваха възможност винаги да сме една стъпка напред и да предвиждаме всички проблеми, които биха могли да възникнат.
Карин Халин, Мениджър проекти по маркетингова комуникация, разказва историята, която се крие зад филма за часовника на Scania.
"Когато се появи идеята да създадем напълно функциониращ часовник, изграден от камиони и да заснемем това за 24 часа, първата мисъл беше, че това е брилянтна идея - която може да се обърка по хиляди начини. Брилянтността на идеята е, че по забавен начин можем да предадем посланието за времето и жизнения цикъл като ключови фактори при превозите на дълги разстояния и по зрелищен и иновативен начин да представим новата цялостна оферта на Scania."
Увеличаване на сложността
Възможностите за предаване на офертата на Scania бяха големи. Практическите проблеми - още повече, а сложността на проекта се увеличаваше с времето: От намирането на защитено, но достатъчно обширно място някъде в Европа, с правилната поддръжка, до правилната инфраструктура и климатични условия за изчисляване на скоростта, смяната на водачите, износването на гумите, почивките за освежаване на шофьорите и др.
"С местния персонал, водачите, рекламния персонал и персонала на Scania бяхме около 250 души на едно място за цяла седмица. Беше масивно логистично упражнение при 40-градусова жега. В такъв момент отношението и личността на всеки от ангажираните стават изключително важни. Когато всичко свърши, всички имахме силното усещане, че "всичко е възможно", обяснява Карин Халин.
"Мисля, че именно този позитивен дух и чудесно сътрудничество на всички ангажирани направиха възможно създаването на този перфектно синхронизиран балет от камиони за 24 часа. И след тези 24-часа да видиш деветдесет шофьора да се втурват на полето, прегръщайки се един друг и викайки, изпълнени с гордост, умора и щастие, беше неописуемо!"