Рали Монте Карло: за българската следа и как се превърна в легендарна надпревара

Рали Монте Карло: за българската следа и как се превърна в легендарна надпревара

В четвъртък ще бъде дадено началото на 85-ото издание на рали Монте Карло, което датира още от 1911 година. Първото издание е спечелено от... разбира се, че от французин - Анри Ружие с Turcat-Méry. Той изминава 1020 км със средна скорост 34 км/ч. Въпреки че надпреварата по-скоро е имала аматьорски характер, още тогава производителите разбират, че могат да я използват за популяризирането на своите продукти, а не само за премерване на силите с конкуренцията. Така, малко по малко, тя става най-вълнуващата надпревара с рали автомобили в цяла Европа.

Първото издание на Монте Карло се провежда по идея на принц Албер. Неговата основна цел е да привлече повече туристи в княжеството и да открадне посетителите на близките популярни курорти Ница и Кан. Стартират 23 автомобила от 11 различни места, срещайки се в центъра на Монте Карло.

Три години по-късно състезанието е прекратено заради Първата световна война. През 1923 година обаче отново се завръща. Ключови моменти в историята му се оказват 60-те години, когато то добива по-широка популярност с победите на Mini.

Изданието през 1966 пък е най-спорното. Първите четирима пилоти – Тимо Макинен, Рауно Алтонен, Пади Хопкърк с Mini и Роджър Кларк с Ford Cortina са дисквалифицирани. Причината – използвани различни от стандартните крушки за фаровете. Така Тойвонен се качва на върха на подиума със Citroen с малко помощ от организаторите.

Рали Монте Карло е едно от малкото събития с толкова голяма значимост, на което изгрява и българска звезда. Доайенът на българския автомобилизъм Илия Чубриков – първият българин балкански шампион, става и първият и единствен роден пилот, който участва в три от стартовете на рали Монте Карло. В приключението се впуска през 1968, 1969 и 1971 година заедно със своя брат Кольо Чубриков, а още първата година е пуснато в продажба макетче на автомобила им – с техните имена и номера от Монте Карло.

Състезава се със заводски Alpine срещу светилата Жан Винатие, Жерар Ларус, а в тази компания е и навигаторът Жан Тод – сега шеф на ФИА с втори мандат. През 1971 година се радват и на сериозен успех, когато се преборват за челни позиции с Alpine с 1300 куб. см са трети в клас на автомобили до 1600 куб. см.

Рали Монте Карло не е за изпускане. Не е за изпускане и новият сезон в Световния рали шампионат с по-агресивни автомобили, топ пилот във всеки отбор и заплашителен рев на двигателя.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти