Гледай на живо

Очаквайте в 12:00 Легендата на Левски Божидар Искренов - Гибона в "Гостът на Sportal.bg"

За разходите, свързани с MotoGP: Едно падане може да струва до 100 хил. евро

За разходите, свързани с MotoGP: Едно падане може да струва до 100 хил. евро

За един милион евро може да се купи доста добър състезателен мотоциклет за MotoGP, но касичката трябва да е много по-голяма ако искаш да изкараш успешно 18 кръга от световния шампионат. Тимът на Кал Кръчлоу LCR Honda е един от водещите сателитни отбори, който преподписа договора с британеца за още две години.

MotoGP се завърна на пистата след 5-седмична лятна почивка за Гран При на Чехия, където Кръчлоу триумфира миналия сезон и спря дългата серия от над 3 десетилетия на Великобритания без победа в кралския клас. 2016-а беше добра, както за пилота, така и за целия екип на Личио Чекинело. Кал спечели две надпревари и още два пъти бе на почетната стълбичка, но славата си има цена - той падна 26 пъти в първия сезон с гуми Michelin.

Да разглеждаш прототипа Honda 1000cc RC213V е като да наблюдаваш скулптора от метал, карбон и функционално мислене. "Не искам да казвам, че е поръчков мотор, но по него няма нищо стандартно" каза пред Monster Energy главният техник Кристоф Бургиньон, наричан от Кал и останалите в отбора Бефи. "Всеки компонент е скъп".

"Ние наемаме тези машини, но в цената влиза разработка и техниците от HR" обясни белгиецът за началните 2 милиона, необходими за двата състезателни мотора. "Използваме също така техни инструменти и софтуер. Има екип от Honda на всяко състезание, което влиза в цената. Човек си казва "това са много пари", но цялостният пакет е много комплексен".

Когато нещата не вървят, може да видим как Кръчлоу тича отстрани на пистата докато вдигат мотора му от чакъла – понякога на части. В такива моменти Бефи събира своя тим, за да оправят проблемите, а собственикът Чекинело започва да се притеснява.

"Едно падане може да е от 15 - 20 хиляди до 80 - 100 хиляди" продължава Кристоф. "Катастрофа за 2 000 евро няма в MotoGP. Ако имаме късмет може да сменим само няколко части, на които имаме резервни в камиона. Обаче ако е сериозна, или станат няколко една след друга, може да се получат затруднения, защото нямаме например 5 резервоара, ауспуси или радиатори. Имаме компоненти за тренировки и състезания. Ако имаме 1 или 2 лоши падания за един уикенд ситуацията става критична. Ако трябва да се поръчват части от Honda, това може да отнеме до 6 седмици, за да се произведат и стигнат до нас".

"Машините са тежки и се движат бързо, така че, няма понятие като "лека катастрофа". Ако изпуснеш предницата обикновено има счупени спойлери, дръжки и странични панели, много от които са направени от карбон. Част от нещата могат да се поправят и пребоядисат. Става скъпо когато има сериозно падане като това в Катар този сезон. Там беше изкривена рамката и задния шарнир. Това няма точна цена. Зависи от отделния производител".

"Комплект карбонови спирачки е около 10 000 евро, а повечето случаи, когато мотора е в чакъла, се набиват камъчета на диска и е прекалено опасно да се използва отново. Никой не би пратил своя пилот да кара с 300 км/ч ако има и най-малката неизправност".

"Джантите са от магнезий и комплектът струва 4 000 евро. Гумите на Michelin са по-малки от Bridgestone и ръбовете не са толкова защитени както беше преди. Дори ако са леко повредени не смеем да ги използваме отново. След всяко падане слагаме нови".

"Ауспухът е скъп – ако е титанов е 10 000 евро. Радиаторът е доста голям и в повечето катастрофи се изкривява. Той е от порядъка на 10 000 евро в зависимост от производителя. Има едни предпазители отстрани, които защитават дребните електронни елементи когато моторът се пързаля", разкрива Бефи.

"Когато падне на лявата страна трябва да сменим лостчето за скоростите, степенката, сензорите, тръбичките, капака на акумулатора и електрониката. От дясно често се чупи иглата, която влиза в спирачния цилиндър, ауспуха, протектора на ауспуха и т.н.".

"Главната електрически система е около 10-15 000 евро, а няма част от нея, която да е под 1000 евро".

"Резервоарът лесно се поврежда. Можем да оправим дребна вдлъбнатина, но трябва много да внимаваме, тъй като имаме ограничение за вместимост (22 л) и в повечето случаи катастрофирал резервоар не се използва отново … може би само за тренировки или зимните тестове, но никога в състезание".

Олицетворение на здравината на мотора е прецизно изработения шарнир, който държи задното колело и гумата – основната точка на контакт на машината с 260 коня, която лети с над 340 км/ч по пистите "Муджело" и "Ред Бул Ринг".

"Но всъщност шарнирът е доста уязвим" казва Бургиньон. "Изглежда много як и твърд, но не е чак толкова здрав и може да се амортизира доста бързо. Да вземем седалката – направена е от карбон и един удар може да счупи конзолата и монтажната арматура. Може да бъде по-здрава, но ще е за сметка на теглото".

Коя е тогава най-издръжливата част? "Дебеломерът на спирачката! Много рядко го сменяме, а също така и двигателя. Броят им е ограничен, но нямам спомени за много повредени при падане двигатели. Те са доста добре защитени. Даже след такава тежка катастрофа като тази в Катар двигателят беше наред, но трябваше да подменим 90% от мотора".

Стърчащите елементи на Honda са тези, които най-лесно се повреждат и работа на Бургиньон е да следи да има на разположение няколко "виртуални" мотора. "Освен големите части като радиатор, резервоар, нужни са няколко комплекта от всичко, тъй като понякога има две-три състезания подред и трябва да имаш запас. Стремим се да имаме на разположение два мотора плюс три-четири "резервни". За наш късмет сме много близки с HRC, така че, ако има някаква драма, те могат да ни помогнат докато купим необходимите части и им ги върнем. Машините имат близки спецификации и можем лесно да ползваме тяхната помощ, а те са чудесни и наистина ни помагат в това отношение".

Да изградиш отново №35 направо ти съсипва бюджета, а има още и текущи разходи по върховите технологии, които водят до екстремални скорости, а също така и по тестването на нови идеи, които биха могли евентуално да намерят място в серийното производство. "Честно казано, самата поддръжка не е толкова скъпа. Механиците имат доста работа – те свалят и почистват всяка част, за да сме сигурни, че няма повреди, пукнатини и др. Говорим предимно за амбриаж, филтри, накладки, но няма някакви особено скъпи части, ако няма падане. Всяко нещо си има определен километраж, било то сензор или гайка и ги сменяме като комплект. Сигурен съм, че те могат да работят вечно, защото са направени от Honda, но тъй като са подложени на много вибрации и удари, производителят решава какъв е най-надеждният километраж. При разходите който правим, ние не можем да си позволим да не завършим състезание поради развален сензор, а такива има много по мотора и те са важни когато говорим за сцепление, въртящ момент и управление на двигателя".

Бургиньон не е сам в бокса в събота вечер в Каталуня. Хора от отбора продължават да работят, за да са сигурни, че всичко е готово за състезанието. "Механиците действат така, че всичко изглежда лесно, но те работят по мотора всеки ден, както ние си пием кафето!", усмихва се Бургиньон. "Те знаят абсолютно всичко. Honda е известна с това, че е лесна за работа. Чувал съм, че някои европейски състезателни машини са доста трудни в това отношение. Ние можем да сменим двигател за един час. Ако кажеш това на някого от твоя сервиз, той ще си помисли, че си луд, но ние сменяме двигател и шаси за час и петнайсет - двайсет минути. Все пак момчетата работят по мотора всеки ден, от сутрин до вечер, от януари до края на сезона".

Кръчлоу ще стърже наколенки по асфалта през останалата част от сезона и ще управлява на ръба на законите на физиката една от най-бързите машини в света. Огромните усилия и ресурси, вложени в тези две колела и волята за постигане на резултати е част от високата "цена" да бъдеш на пистата.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички