Рали Дакар е състезание, което тества способностите на пилотите до краен предел. Това са хиляди състезателни километри, високи температури, които далеч не помагат, и пустиня, в която е лесно единствено да се изгубиш. Нормално, най-талантливите и способни пилоти получават и най-мощните машини. Но какво остава за тези, които трябва да изминат около 10 000 километра със... скутер? Той далеч не е единствената щура машина, с която ентусиастите стартират на рали Дакар.
Vespa P200E scooter
През 1980 година, по време на второто издание на рали Дакар, четири ексцентрични личности управляват Vespa P200E scooter наред с мощните мотоциклети на Yamaha и BMW. Вярвате или не, двама от тях успяват да финишират в столицата на Сенегал... въпреки че състезанието е свършило.
Pit bike
През 2009 година чехът Иво Кастан се вдъхновява от състезателите с Vespa и участва на рали Дакар с джобен размер мотор, създаден от части на Honda XL200. Машината има едва 146-кубиков двигател, 14-инчови гуми и тежи 180 кг заедно с пилота. Да, той не успява да стигне до финала, но все пак завършва някои етапи.
The Titan
Огромният Titan е един от най-интересните ексерименти, на които ставаме свидетели на Дакар. Детето чудо на шефа на Audi Sport Емилио Радаели е с Audi 3.0 V6 TDI двигател с два туброкомпресора и с цилиндрично шаси, създадено в Пиемонт. То развива до 300 кс и 650 Нм въртящ момент. За съжаление, The Titan завършва само първия етап на рали Дакар през 2015 година преди да започнат техническите му проблеми. Първият от тях е поправен, но само след 20 километра машината отново спира и този път екипът се отказва.
Renault 4
Двама братя имат малко повече късмет и завършват на пето място с Renault 4 на най-първото състезание в историята на Дакар през 1979 година, когато класирането все още е едно за всичките категории – коли, мотоциклети и камиони. Те обаче не се задоволяват с това и на следващата година завършват с две места по-напред.
Fiat Campagnola
Годината отново е 1979, а цели седем пилоти се доверяват на Fiat Campagnola. Четирима от тях остават едва на 30 километра от крайната цел, а един от екипите е поставен на седмо място в комплексното класиране.
Rolls-Royce Corniche
За Rolls-Royce се говори в мъжки род. Той намери място и когато открихме 11-те най-нестандартни рали автомобили изобщо, така че няма как да не намери място и тук. През 1981 година Тиери де Монтож се хваща на бас със свои приятели, че е способен да се състезава на рали Дакар със своя луксозен Rolls-Royce Corniche. Разбира се, автомобилът се приспособява към условията, които пустинята предоставя. Тиери и приятелите му създават специално купе, което тежи само 80 кг и добавят 4WD система от Toyota. За съжаление, екипът е дисквалифициран, след като е хванат да прави незаконни поправки по автомобила. Под въздействието на алкохола или не Rolls-Royce Corniche попада на Дакар и дисквалифициран или не, басът не е загубен.
Jules II Proto
На Тиери явно му доставя удоволствие това предизвикателство и през 1984 година отново излиза на сцената, но този път по-подготвен. И все пак, колко да е подготвен човек, решил, че може да участва на рали Дакар с Rolls-Royce? Три години по-късно той търси победа на Jules II Proto с шест гуми и 3.5-литров Chevrolet V8 двигател. Името на автомобила идва от парфюма на Christian Dior, който е и спонсор. След нов обещаващ старт обаче Тиери трябва да се откаже след като неговото шаси се чупи на третия етап.
Porsche 959
Porsche са едни от най-труднопобедимите опоненти на асфалт. Извън него обаче не са от най-известните, докато през 1984 година не покоряват и рали Дакар с 911SC, което е модифицирано към условията на Африка. Истината е, че това е изненада дори за Porsche. Окрилени от успеха си, на следващата година те участват с три екипа, каращи Porsche 959, но без проведени предварителни тестове се провалят в ранните етапи на състезанието. На следващата година обаче те отново са първи, че дори и втори. Окупирането на първите две места означава много за Porsche, а факта, че от всичките 488 стартирали състезатели на финала се събират само 67, остава в историята.
Citröen 2CV
Едни от най-амбициозните участници на рали Дакар се докоснаха до изданието през 2007 година. Те се заемат по работата върху Citröen 2CV, участвал през 1963 година. Техните усилия стигат до 100-те конски сили на автомобила и до третия етап на състезанието.
Chip van
Наградата за най-странното участие на Дакар е редно да отиде при белгиеца Ерв Диерс, чиято задна част на автомобила е използвана за пържене на картофи. Машината всъщност е Toyota, сравнително адаптирана за рали Дакар. Когато екипът се прибира в бивака след първия етап, пилотът и навигаторът му правят вечеря, изпържвайки 7 кг картофи. Да, финишират.
Снимки: Red Bull