Мартин Стоянов – 15-годишното момче от Враца, надежда за българския автомобилен спорт

Той е на 15 години и е сред българските надежди в автомобилния спорт на световно ниво. Казва се Мартин Стоянов и въпреки че още не е пълнолетен, вече е професионален състезател. Започнал е с картинг на професионално ниво, а сега вече се състезава с автомобили и болиди, разказа той за БТА. От осем години живее със семейството си в Швейцария.

„По автомобилния спорт ме запали доведеният ми баща, но таланта трябва да си го имаш и да го усъвършенстваш. За първи път се качих в картинг на 4 години, помня много добре, че първо ме беше страх, после се отпуснах и ми стана забавно. Така е до днес. Идва ми от вътре и не ме е страх. Ако те е страх - няма да се случват нещата“, обясни Мартин.

По думите му най-големите му успехи са през 2019 г., когато е станал европейски шампион по картинг и първи в „12 часа на Рогвил“ с рекорд на трасето. Но успехите му следват и през следващите години. През 2020 г. е трети в шампионата Kart Club Schaffhausen Championship, като става шампион в категория “юноши”. Шампион е на Швейцария по картинг за 2022 г.., а през 2023 г. прави дебют във Формула 4 с полпозишън. През тази година има второ място на състезание в Серес, трето място в Швейцария с картинг и трето място във Формула X Pro.

Марти Стоянов записа успешен дебют във Формула X Pro

„Последната ми победа беше във Франция, на „Маникур“, имах проблем със скоростната кутия, трябваше да бутаме колата в бокса, за да запали. Така изгубих страшно много време, трябваше да бързам, да изпреварвам другите, започна да вали. Въпреки това спечелих състезанието, имах и най-бърза обиколка“, разказа Мартин. По думите му е карал на много писти, но най-харесва „Спа“ в Белгия и „Нюрнбургринг“ в Германия. Що се отнася до картинга, любимите му писти също са две – едната е в Италия, а другата - в родната му Враца.

Той обясни, че скоростите, които се развиват при състезанията зависят и от автомобила, и от пистата. С картинг се достига до 140 км/ч в зависимост от пистата, докато на някои писти на Формула 4 може да се вдигне и до 240 км/ч.

Марти Стоянов и Иван Точев с победа на “Маникур”

Според Мартин във всеки спорт има рискове и трябва да си наясно с тях, а безопасността при автомобилните състезания се постига с добра екипировка, здрава кола и умения. В пилотиранията му досега вече е преживявал критични ситуации, но като най-тежки той определя дългите състезания с продължителност по 12 и 24 часа.

„Когато си на пътя трябва да си отговорен и внимателен – обясни Мартин. – Ако не си опитен, не трябва да предприемаш големи рискове, трябва да си концентриран върху ситуацията, да можеш да предвидиш нещата и да гледаш максимално напред“.

Тези правила важат както за пистата, така и за публичните пътища, смята младият пилот, въпреки че реално още няма книжка. Според него е много важно и да не си изпускаш нервите, нито на пистата, нито на публичните пътища, където не трябва да показваш това, което можеш на пистата. „Спортът учи на дисциплина, а това ти помага и в живота“, категоричен е Мартин.

„Марти може да бъде пример за младите хора, тъй като много млади обичат автомобилите, обичат да карат бързо. Той е пример, че и от съвсем млада възраст може да караш бързо, но при контролирани условия и да се научиш да го правиш както трябва, безопасно. И това да ти е правило и на пътя“, коментира и неговият втори баща и треньор Мирослав Петков.

Той е бивш автомобилен състезател и първият от България, излязъл да се състезава извън пределите на страната в различни Формули. След това работата по колите му става професия и започва да подготвя автомобили за западни отбори. От две години насам е в един от заводските отбори на Ферари.

„В момента моята кола води шампионата, ако спечелим едно от тези две състезания, които са на 5 и 6 септември на „Нюрбургринг“, си осигуряваме шампионската титла“, сподели Петков.

Той е сигурен, че Мартин може да постигне много като пилот, ако продължава да поддържа доброто си ниво, но затова трябват и средства, тъй като автомобилният спорт е много скъп.

Самият Мартин има вече план за бъдещето си – да се образова добре и да работи това, което обича. „С много работа, упоритост и страст съм уверен, че един ден ще бъда на върха на подиума и ще мога да кажа, че съм постигнал целите си“.

Следващото му състезание ще е в края на август, на пистата „Валелунга“, Италия. Иска да се включи и в рали спринта във Враца, на 5 и 6 октомври.

Снимки: БТА

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти