Производителите в MotoGP се разбраха да намалят обема на двигателите
Петте производителя, които участват в MotoGP (Априлия, Дукати, КТМ, Хонда и Ямаха) са постигнали съгласие относно намаляването на работния обем на двигателите в кралския клас. В момента в MotoGP се използват двигатели с одем 1000 кубически сантиметра, като тези правила са в сила от 2012 година насам и ще важат до края на сезон 2026.
За 2027 година двигателите ще бъдат с обем от 850 кубически сантиметра, или иначе казано със 150 кубика по-малко. Това ще бъде едно частично връщане към правилата, които бяха в сила в периода 2007-2011, когато обемът бе 800 кубически сантиметра. В първите години на MotoGP-ерата, започнала през 2002 двигателите бяха с обем 990 кубика.
Причината за това намаляване на обема на двигателите са все по-високите скорости, които моторите започнаха да постигат в последните години. С тях опасността за пилотите става по-голяма, а доста от пистите вече няма накъде да подобряват своята безопасност. Именно поради тази причина шефовете на шампионата са обсъдили с тимовете потенциални мерки, включително и по-малък работен обем на двигателите.
През лятото генералният мениджър на Дукати Луиджи Дал'Иня заяви пред SPEEDWEEK.com, че два от производителите не са били съгласни с тази промяна. В интервю за същото издание моторспорт директорът на КТМ Пит Бейрер разкри, че вече има постигнато единодушие и новите машини ще бъдат с обем от 850 кубически сантиметра.
MotoGP обяви датите на тестовете по време на сезон 2024
„Постигнахме съгласие за ограничението от 850 куб. см. С отнемането на 150 куб. см. ние ще разполагаме с по-нисък въртящ момент и по-малко мощност. Но тази платформа дава предпоставки за изграждането на много хубави правила за MotoGP. Сега имаме нужното мнозинство за правила с 850-кубикови мотори“, обясни Бейрер.
Той също така разкри, че най-големите провиници на това намаляване на двигателите са били в Априлия. Марката от Ноале е предпочитала запазването на сегашния обем, но все пак е склонила на компромис.
„В Априлия искаха да останем с 1000 куб. см. Това беше оригиналната ни идея, но след много дискусии се насочихме към 850-кубиковата формула, която има много позитиви. Разбира се тази промяна ще коства финансово на всички, защото щеше да е много по-евтино да продължим да работим с настоящата платформа. Не само Априлия се вълнува от тези допълнителни разходи, те засягат всички ни“, каза Бейрер.
Все още не е ясно какви други мерки за намаляването на скоростта на моторите в MotoGP ще бъдат въведени за 2027 година. Почти сигурно няма да има ограничение в аеродинамика, която вече започна да се появява и в серийното производство.