Бриджстоун подаде документи да смени Пирели във Формула 1
Договорът на настоящият доставчик на гуми във Формула 1 – Пирели изтича в края на 2024 година, а ФИА вече започна процеса по избирането на следващия доставчик.
Разбира се Пирели подаде своите документи, но този път италианската компания ще има доста сериозна конкуренция в битката за контракта на ексклузивен доставчик на гуми за Формула 1. Висши служители са потвърдили пред BBC Sports, че Бриджстоун също кандидатства, като предложението на японския производител бива разглеждано доста сериозно.
Бриджстоун доставяше гуми във Формула 1 за последно между 1997 и 2010 година, като в част от тези години бе ексклузивен доставчик (1999-2000 и 2007-2010). Японската компания обаче бе заменена от Пирели в началото на сезон 2011, след като в Бриджстоун не се съгласиха с идеята за създаване на гуми, които да деградират бързо, каквото бе желанието на тогавашния шеф на спорта Бърни Екълстоун.
Може ли Бриджстоун да се върне във Формула 1?
От настоящите пилоти във Формула 1 трима имат опит с гумите на Бриджстоун – Люис Хамилтън, Фернандо Алонсо и Нико Хюлкенберг, чийто дебютен сезон през 2010 бе последният преди началото на ерата „Пирели“. По информация на BBC Sports Алонсо и Хамилтън са изразили своята подкрепа към връщането на Бриджстоун, тъй като с гумите на японската компания пилотите ще могат да натискат на макс от старта до финала на състезанията, без гумите да прегряват. Именно прегряването на сликовете е един от най-големите проблеми на гумите на Пирели още от влизането на италианската компания през 2011. Това се запази и след преминаването към 18-инчовите гуми в началото на 2022 година.
Въпреки това има други водещи фигури в спорта, които подчертава колко верен партньор на Формула 1 е Пирели през последните над 10 години. Те също така уточняват, че натоварванията, на които гумите биват подлагани сега, са доста по-сериозни спрямо последния престой на Бриджстоун. Това се дължи на много по-голямото притискане, което се генерира в момента, както и на по-тежките коли. Сега автомобилите са с близо 200 килограма по-тежки спрямо 2010 година.
Пирели иска да остане във Формула 1
Още един проблем, който се подчертава е сравнително краткият период за разработка на гумите и подготовка на цялостната логистика за сезон от поне 22 старта. Привържениците на Бриджстоун обаче са на мнението, че това не би трябвало да е голям проблем за компания като Бриджстоун, която има богат опит в света на моторните спортове.
Очаква се решението кой ще доставя гуми във Формула 1 след 2024 година да бъде взето в близките месеци. Най-вероятно контрактът, който ще бъде подписан ще бъде за срок от три години (2025-2027) плюс опция за още един сезон (2028).