Сена преговарял да стане съдружник на Еди Джордан
Бившият собственик на отбор във Формула 1 Еди Джордан разкри, че е преговарял с легендарния бразилски пилот Айртон Сена за сделка за „сериозна част” от едноименния тим във Формула 1. Ирландецът обяви това в подкаста на Дейвид Култард Formula for Success и обясни, че Сена е бил най-големият талант, с когото той не е успял да подпише.
Сена спечели три световни титли с Макларън, за сезон 1994 премина в Уилямс, но загина на 1 май 1994 на пистата „Имола”.
Джордан обясни, че е забелязал Сена още в началото на 80-те години, когато той е дошъл да кара в Англия, за да се опита да пробие в малките формули.
Перес-старши сравни дуела между Макс и Чеко с този между Прост и Сена
„През 1982 година за мен работеше един човек – Джим Райт, който беше мой скаут – обясни Джордан. – Тогава ние работехме по-различно от другите. Джим следеше малките формули, за да реши кой пилот оттам може да кара във Формула 3. Защото повечето пилоти, които караха за мен: Мартин Брандъл, Джони Хърбърт, Жан Алези, всички те разполагаха с малко пари, но аз винаги успявах да намеря допълнителен бюджет и така да мога да използвам най-добрия пилот.”
Джордан: Алонсо загуби титли заради алчността си
Джордан се върна към 1982 година, когато Сена кара във Формула Форд 2000.
Маса: Макс е като робот, Люис е като Шуми и Сена
„Джим Райт ми каза: Господи, Еди, трябва да видиш това момче Да Силва, тогава Сена беше известен така. Той беше завършил трети във фестивала на Формула Форд, беше бърз. И караше във Формула Форд 2000 за Денис Ръшен. Помня, че отидох да го гледам на „Снетертън”. Гледах го на S-образните завои, там, където повечето пилоти не могат да минат това място на пълна газ, а той всеки път минаваше на пълна газ и нито веднъж не изпусна точката на влизане в завоя, там, където трябваше да стъпи предна лява гума. Стана ми ясно, че това момче е страхотен по отношение контрола над колата, усещането за скорост, точността на пилотиране и това, че може да повтаря всичко това обиколка след обиколка.”
Джордан: Верстапен ще стане най-великият в историята
Разбира се, Джордан веднага започва да действа, но не постига успех.
Формула 1 не е забравила Айртон Сена
„Опитах се да го привлека за сезон 1983, но не успях, тъй като той беше пилот на Марлборо – допълни Джордан. – Още не се бях наложил достатъчно, Дик Бенет с Уест Съри Рейсинг беше важната клечка във Формула 3. Аз отчаяно се опитвах да привлека Сена. Накрая на сезона двамата с Бенет се съюзихме, тъй като аз си осигурих спонсорство от Марлборо за Гран При на Макао, където се събираха най-силните пилоти във Формула 3 от цял свят. След това състезание Айртон промени фамилията си от Да Силва на Сена и никога повече не се качи в болид от Формула 3. По-късно той беше човекът, който насочи Рубенс Барикело към мен, с Айртон си останахме добри приятели.”
Леклер: Постигнахме целите си със SF-23, но Ред Бул свършиха по-добра работа
И така стигаме до 1993 година, когато Джордан и Сена вече преговарят за сделка – Айртон да стане съсобственик в тима и да кара за ирландския отбор.
Защо Ферари не успя да привлече Нюи
„Айртон беше разочарован от Макларън, като говорихме преди той да подпише с Уилямс – допълни Джордан. – Предложих на Сена 50% от тима, без пари, но при условието, че ще е съсобственик и ще продължи кара. Знаех, че с Айртон на борда, цената на Джордан Гран При ще нарасне поне двойно. Щях да му отстъпя половината отбор, но да спечеля повече с увеличаването на стойността на тима. Не съм сигурен, че щяхме да се разберем окончателно с Айртон, но истината е, че бяхме много напреднали в преговорите и аз бях сигурен, че искам тази сделка да се случи. Сена искаше да има отбор, а аз щях да му дам тази възможност.”
Още веднъж: Сена е щял да отиде във Ферари
Разбира се, всичко това е в сферата на нереализираните възможности, но знаете, че Лука ди Монтедземоло, бившият президент на Ферари, вече на няколко пъти обяви, че по същото време е говорил със Сена да премине в тима от Маранело. Така че, никой не знае какво е щял да избере легендарният бразилец.