Гран При на Абу Даби 2021 – една година по-късно

На този ден преди една година се проведе надпреварата за Гран При на Абу Даби, с която бе сложен край на може би най-вълнуващия дуел за световната титла в цялата история на Формула 1. Преди състезанието на „Яс Марина“ Макс Верстапен и Люис Хамилтън имаха равен актив от по 369.5 точки, но заради повечето си победи пилотът на Ред Бул имаше предимство.

В съботната квалификация именно Верстапен си гарантира полпозишъна, но според тогавашните правила той трябваше да стартира с гумите софт, тъй като именно с тях бе записал най-доброто си време във втория сегмент на сесията за място. В същото време Хамилтън се класира втори на стартовата решетка, но бе с по-оптималната стратегия, тъй като той щеше да стартира с медиум.

При самия старт пилотът на Мерцедес взе предимството въпреки по-твърдите си гуми и оттам той напълно контролира развоя на събитията на „Яс Марина“ до 53-та от общо 58 обиколки. В 53-я тур Никола Латифи загуби контрол над своя Уилямс на изхода от 14-я завой и се удари в стената, изкарвайки колата на сигурността.

При нея Верстапен, който нямаше какво да губи, влезе в бокса, за да сложи свежи меки гуми, докато Хамилтън остана на пистата с гумите хард, които той бе сложил в 14-та обиколка. Британецът нямаше как да спре в бокса, тъй като рискуваше да бъде изпреварен от Верстапен, ако пилотът на Ред Бул бе останал на пистата, а при малкото оставащи обиколки шансът надпреварата да се растартира изглеждаше малък.

Тогавашният рейс директор Майкъл Маси обаче реши, че сезон като този през 2021 година не трябва да завършва зад колата за сигурност и той направи всичко по силите си, за да гарантира поне една състезателна обиколка. На хартия това можеше да се случи без много драми и проблеми, ако австралиецът не бе решил да заобиколки част от правилата за рестарт на състезанията.

По-специално той наруши разпоредбите за пропускане на затворените с обиколка автомобили. В тогавашния правилник бе написано, че „всяка кола, затворена с обиколка, може да бъде пропусната да изпревари колоната по време на период с кола за сигурност“. Маси обаче нареди само петимата пилоти, които бяха между Хамилтън и Верстапен в колоната (Ландо Норис, Фернандо Алонсо, Естебан Окон, Шарл Леклер и Себастиан Фетел) да сторят това, докато Дениъл Рикардо, Ланс Строл и Мик Шумахер не получиха този шанс.

Освен това австралиецът не се съобрази с правилото, че колата за сигурност се прибира в бокса в обиколка след тази, в която тя бъде изпреварена от последния затворен с обиколка пилот. Вместо това Маси рестартира надпреварата в същия тур, в които Норис, Алонсо, Окон, Леклер и Фетел изпревариха автомобила за сигурността.

ФИА оповести доклада за Гран При на Абу Даби

В решителната финална обиколка на Гран При на Абу Даби през 2021 година Верстапен, който след решенията на Маси се озова непосредствено зад Хамилтън, поведе още в петия завой на пистата, след което се защити перфектно на двете дълги прави преди завои 6 и 9. По този начин нидерландецът спечели своята първа световна титла, но драмите от състезанието на „Яс Марина“ далеч не бяха приключили.

Малко след финала тимът на Мерцедес подаде двоен протест, един срещу поведението на Верстапен преди рестарт и друг такъв срещу решенията на Маси. И двете контестации обаче бяха отхвърлени, като тази срещу действията на Маси бе оправдана с довода, че „всяка кола“ не означава „всички коли“.

ФИА отхвърли и двата протеста на Мерцедес, Верстапен запазва титлата си във Формула 1

През зимата тази „дупка“ в правилника бе запълнена, като това не бе единствената промяна, която бе направена преди началото на сезон 2022. Може би най-съществената такава бе отстраняването на Маси от поста рейс директор и заменянето му с дуото Нилс Витих и Едуардо Фрейташ, които се редуваха на позиция в по-голямата част от изминалата кампания.

ФИА уволни Майкъл Маси

Освен това ФИА създаде и дистанционен център за ръководене на състезанията, който да подпомага работата на рейс директора по време на надпреварати. Последната промяна бе свързана с ограничаването на комуникацията между рейс контрола и отборите в хода на състезанията.

Ето кои са заместниците на Майкъл Маси

Въпреки тези промени сезон 2022 не мина без своите спорни моменти, което доказва, че каквито и промени и превантивни мерки да се вземат, проблемите винаги ще намерят начин да стигнат до Формула 1.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти