Дългоочакваният доклад на ФИА за последното състезание от миналия сезон във Формула 1 е вече факт. И е трудно да се каже, че в него има изненади.
В Гран При на Абу Даби се реши съдбата на световната титла, след последния рестарт Макс Верстапен с нови гуми догони и изпревари лидера Люис Хамилтън, а победата му донесе първото място в крайното класиране за годината.
В доклада за състезанието и действията на Маси се анализират работата на рейс директора, радио комуникациите между Маси и тим шефовете на Мерцедес и Ред Бул, действията на екипа на Маси, както и излизането от затварянето с поне една обиколка на изостаналите коли.
Формула 1 промени правилника за колата за сигурност след Абу Даби
Изводите са, че оживената дискусия между Маси и тим шефовете на Ред Бул и Мерцедес се е „отразила негативно” на гладкото протичане на състезанието, тъй като Маси е трябвало да се фокусира върху „вземането на трудни и прецизни откъм време решения”. Тази радио комуникация е определена като „ненужна”, като се добавя, че не е била и „полезна” и е добавила „напрежение” върху работата на Маси.
Докладът хвърля светлина и върху обсъждането на това дали състезанието в Абу Даби е трябвало да завърши при зелен флаг или зад колата на сигурността. Отборите са натискали за финал в състезателно темпо, но са направили уговорката, че тъй като безопасността е на първо място, то те „ще приемат” и финал с кола на сигурността.
Хамилтън е научил важни житейски уроци след Гран При на Абу Даби
В доклада също така се отбелязва и фактът, че Маси е действал против спортните правила при прибирането на колата на сигурността в края на състезанието, но се прави уговорката, че той е взел това решение „добронамерено” и с идеята, че „предпочитанията са били за финал при зелен флаг и състезателни условия, вместо зад кола на сигурността”.
Макс Верстапен е бил „на косъм“ от отпадането в Гран При на Абу Даби
Що се отнася до решението на Маси да позволи на колите, изостанали с обиколка, които бяха между Хамилтън и Верстапен да изпреварят колата на сигурността, това е определено като „човешка грешка”. Тогава Маси разреши на част от изостаналите да минат напред, но не на всички.
Хорнър обвини Мерцедес, че тормозили Маси
В заключение, докладът потвърждава очакванията, че „резултатите от Гран При на Абу Даби и шампионатът през 2021 са валидни, окончателни и не могат да бъдат променени”.
Снимки: Gettyimages