Верстапен спечели в Италия, стратегията лиши Леклер от шанса за нова победа на "Монца"

Макс Верстапен завоюва своята 11-та победа от началото на сезона във Формула 1 след като спечели надпреварата за Гран При на Италия, която завърши зад колата за сигурност, която бе изкарана шест обиколки преди финала, заради спрелия болид на Дениъл Рикардо между „Лесмо 1“ и „Лесмо 2“.

Заради малкото обиколки до края и разтеглената колоната обаче състезанието нямаше как да бъде подновено преди карирания флаг, което лиши всички фенове от състезателен завършек на надпреварата. В нея Верстапен стигна до победата след много силно каране в първите обиколки, в които бързо се изкачи до втората позиция, след като стартира седми.

След това световният шампион се възползва от поредното странно стартегическо решение на Ферари, които избраха да направят два стопа с Шарл Леклер. Решението на Скудерията бе продиктувано от виртуалната кола за сигурността, която бе обявена в 12-та обиколка, когато Себастиан Фетел спря на изхода от „Лесмо 2“ с технически проблем. 

Това практически лиши монегаска от шанса да се бори за победата и той трябваше да се задоволи с втората позиция на „Монца“, въпреки че потегли първи. Подиумът в Гран При на Италия допълни Джордж Ръсел, който имаше едно сравнително скучно състезание, в което нямаше темпото да се бори с Верстапен и Леклер, но не беше и притискан от пилотите зад себе си.

Четвърти и пети след много силни представяния след старт от дъното на колоната завършиха Карлос Сайнц и Люис Хамилтън, а шести финишира Серхио Перес, който записа и най-бързата обиколка в състезанието. Ландо Норис, Пиер Гасли, пълният дебютант Ник де Врийс и Гуаню Джоу допълниха зоната на точките в 16-я кръг за сезон 2022 във Формула 1.

С победата си днес Верстапен увеличи своя аванс на върха в генералното класиране във Формула 1 на 116 точки пред Леклер, трети с пасив от 125 е Перес. Тази разлика означава, че още в Сингапур на 2 октомври Верстапен ще може да си подпечата втората световна титла във Формула 1. За целта той ще трябва да спечели с 22 точки повече от Леклер и 13 повече от Перес в състезанието на "Марина Бей".

В оригиналия календар на Формула 1 преди Гран При на Сингапур трябваше да се проведе и Гран При на Русия, която бе отменена по обясними причини. От ФИА и Либърти медия избраха да не заменят старта в Сочи, което доведе и до паузата от три седмици след Гран При на Италия.

Мястото на Русия в календара остава празно

ПЪЛНА ХРОНОЛОГИЯ НА ГРАН ПРИ НА ИТАЛИЯ ВЪВ ФОРМУЛА 1:

Старт на състезанието! Най-добро потегляне направи Леклер, който успя да задържи Ръсел зад себе си в спринта до първия завой. Големият губещ бе Норис, който с медиум се смъкна от третото до шестото място. Верстапен се изкачи с три места напред, до четвъртото място.

1/53 - Леклер имаше аванс от секунда пред Ръсел, а зад тях Верстапен изпревари Рикардо в началото на втория тур. 

2/53 - Сайнц и Перес се докоснаха на изхода от първия шикан при борбата си за 15-та позиция, която бе спечелена от пилота на Ферари. 

4/53 - Верстапен започна да пресира Ръсел в битката за второто място, като двамата бяха на 1.5 зад Леклер. На цели 4.0 зад световния шампион се движеше миналогодишният победител в Италия Рикардо, който водеше влакче от 17 пилоти зад себе си.

5/53 - Верстапен изпревари Ръсел с по-късно спиране за първия шикан, изкачвайки се до второто място, на 2.1 зад Леклер.

6/53 - В рамките на няколко завоя Сайнц се изкачи до 10-та позиция, след като последователно изпревари Окон, Фетел и Строл в края на петата и началото на шестата обиколки.

7/53 - Перес стана първия пилот, посетил своите механици. Мексиканецът сложи гумите хард, след като стартира с медиум. Причината за стопа на пилота на Ред Бул бе дим от предната му дясна спирачка, който продължи да излиза дори и след спирането и смяната на гумите. 

9/53 - Сайнц се изкачи до осмото място, след като изпревари Джоу и Де Врийс в две последователни обиколки. Испанецът стартира 18-ти с гумите медиум.

10/53 - Сайнц продължи със своя напредък, изпреварвайки сънародника си Алонсо в битката за седмата позиция.

11/53 - Още една позиция напред за Сайнц, този път спечелена от Норис с много късно спиране за първия шикан.

12/53 -  Виртуална кола за сигурност! Фетел отпадна заради проблем в двигателя си. Германецът спря своята кола малко след изхода от "Лесмо 2". Малко преди рейс контролът да неутрализира състезанието Сайнц изпревари Гасли на първия шикан.

Леклер се възползва от ниското темпо на пистата и спря в бокса, за да сложи гумите медиум, след като стартира със софт. Докато монегаскът бе в бокса състезанието бе възобновено, но той се върна на пистата пред Рикардо и Сайнц. 

13/53 - Сайнц изпревари Рикардо на "Аскари", изкачвайки се на четвъртото място.

15/53 - Разликата между Верстапен и Леклер бе 16.5 секунди в полза на световния шампион, който обаче губеше между половин и цяла секунда на обиколка. На 9.4 пред пилота на Ферари се намираше и Ръсел.

23/53 - Леклер загуби темповото си предимство спрямо Верстапен, като топеше по само 0.2-0.3 секунди на обиколка от пасива си спрямо световния шампион, който бе 14.1 секунди. В същото време Ръсел, който бе на под 4.0 пред пилота на Ферари спря в бокса и сложи гумите хард, с които да финишира.

25/53 - Верстапен направи своето първо и единствено планирано спиране в бокса, слагайки гумите медиум, след като и той стартира със софт. Световният шампион се върна на пистата на второ място, с пасив от 10.4 спрямо Леклер, чиито гуми бяха с цели 13 обиколки по-стари.

28/53 - Подобно на Леклер по-рано, Верстапен беше със секунда по-бърз на обиколка от предния пилот, който бе с по-стари гуми. Разликата бе стопена до 8.7 за по-малко от две обиколки след спирането на световния шампион. 

30/53 - Сайнц посети механиците на Ферари, слагайки меките гуми, след като той стартира с медиум. Испанецът се върна на пистата на осмото място, на 2.0 зад Перес, който бе с много стари гуми хард, които сложи в седмата обиколка.

32/53 - Алонсо стана вторият отпаднал от състезанието пилот. Испанецът се прибра в бокса на Алпин с технически проблем в своя А522.

33/53 -  Сайнц изпревари Перес в битката за шестото място в спирането за втория шикан. Секунди по-късно неговият съотборник Леклер влезе за втори път в бокса, като той се върна към гумите софт. След спирането си в бокса монегаскът се върна на пистата на второто място, на 2.1 пред Ръсел, но и на цели 19.5 зад Верстапен.

36/53 - Въпреки че бе със свежи меки гуми Леклер не успяваше да бъде по-бърз от Верстапен, като на моменти дори бе с по 0.3-0.4 на обиколка по-бавен от световния шампион. 

43/53 - Десет обиколки преди финала на състезанието преднината на Верстапен бе 17.4 секунди пред Леклер, докато монегаскът имаше аванс от 11.2 спрямо Ръсел.

47/53 - Кола за сигурност! Рикардо спря своя Макларън между "Лесмо 1" и "Лесмо 2", заради проблем в двигателя на Мерцедес.

Ръсел и Сайнц спряха в бокса, Верстапен и Леклер бяха подминали входа за бокса, когато колата за сигурност бе обявена. 

48/53 - Верстапен и Леклер също посетиха своите механици, за да сложат свежи гуми, с които да финишират. Напълно очаквано всички пилоти, които спряха, сложиха гумите соф, в подготовка за финален спринт.

Край на състезанието! Състезанието завърши зад колата за сигурност, Макс Верстапен с пета поредна и общо 11-та победа този сезон, Шарл Леклер и Джордж Ръсел допълниха подиума в Гран При на Италия.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти