И Путин ще си купува Москвич
Национализацията на завода на Renault в Москва и обявеното възраждане на позабравената социалистическа автомобилна марка Москвич маркират последния етап от изтеглянето на големите автомобилни компании от Русия. Санкциите, наложени на Русия заради войната срещу Украйна на практика сложиха край на съвременното автомобилостроене в страната и властта търси начини да запази местното производство основно срещу агресивното навлизане на китайски компании, които предлагат неособено качествени, но вече и нетолкова евтини автомобили на местния пазар.
“Възраждането” на Москвич успя да развесели медиите извън Русия, но държавната пропаганда гледа на това сериозно. А прес секретаря на Кремъл Дмитрий Песков дори обяви, че е възможно и президентът на Русия Владимир Путин да си купи Москвич. Когато и ако стартира производството в Москва.
“Всеки руснак иска да има хубава кола Москвич. Но първо тези коли трябва станат добри. Ако това се получи, то ще е хубаво и всички ще искат да имат такъв автомобил, в това число и президентът”, заяви Песков, цитиран от ТАСС.
Могат ли наистина руснаците да съживят Москвич?
Руските медии веднага отбелязаха, в личната колекция на Путин присъстват само руски автомобили: два броя Волга ГАЗ-21, Лада Нива във версия Джунгла и едно ремарке Скиф. Служебният автомобил на Путин също е руски - брониран Аурус Сенат - копие на лимузините Rolls-Royce и Bentley.
Москва ще възражда Москвич?
В същото време все още няма яснота какви автомобили ще се произвеждат в завода на “Рено Россия” в Москва, в който френския гигант вложи 480 милиона долара, но от тази седмица производствените мощности на някогашния АЗЛК са собственост на правителството на Москва.
Официално: Renault напуска Русия, може да се върне
Министърът на промишлеността и търговията на Русия Денис Мантуров заяви, че в Москва вече няма да се произвеждат моделите, които досега там сглобяваше Renault.
Renault продава АвтоВАЗ за 2 стотинки
“Ще има нова стратегия за производство, разработена съвместно с КамАЗ - обясни Мантуров. - Там няма да се произвеждат моделите, които се правеха досега. Възможно е да търсим сътрудничество с чуждестранни компании, а освен електромобила Кама, ще работим и по нова моделна гама.”
Главният редактор на популярното руско автомобилно списание “За рулем” Максим Кадаков поднесе доста по-реалистична перспектива относно това какво може да се очаква като прозиводство от московския завод.
Япония забрани износа на коли за Русия
Според него няма смисъл да се говори за възраждането на модела Москвич 2141, познат у нас като Алеко - колата е твърде остаряла и стартът на такова производство ще струва като внедряването на нов модел. Разработването на нови модели в Русия е по силите на Renault и НАМИ, но това ще отнеме време и едва ли е възможно. Третият вариант, според Кадаков, е в завода в Москва “да се нанесе” китайска компания, която да произвежда там за руския пазар. Но дори и този вариант няма да осигури масово производство до края на годината, каквито са очакванията на новия собственик на завода. И накрая, реалистично в Москва може да се произвежда модела Renault Arkana, но под марката Москвич. От Renault обаче едва ли ще се съгласят на този вариант, а другият проблем е, че компанията, която произвеждаше панелите за каросерията на този модел - Alpha Automotive Technologies, също напусна Русия.